Utgiven i Forum nr 2009-01

Förenar affärsresenärer

av Heidi Backas Forum 2009-01, sida 28-31, 29.01.2009

Taggar: Bolag: Dopplr Personer: Lisa Sounio Teman: resande

EH FfOÖRUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 2009

PROFI -Ofrena attarsresenare

Allt fler vill optimera sin tid under affärsresan och passa på att träffa vänner som råkar vara i samma stad. LISA SOUNIO har skapat den internationella webbtjänsten Dopplr där resenärer kan dela resplaner med sina vänner.

TEXT HEIDI BACKAS FOTO MARA LEPPÄ X Webbsajten pDoppPLr har beskrivits som ett slags privat FACEBOOK för affärsresenärer. Det är ett socialt nätverk där användarna ser varandras resplaner och kan stämma träff om de råkar vara i samma stad samtidigt. ”Jagtror att alla affärsresenärerhar haft enupplevelse somifilmen Lost in Translation. Man är ensam en natt på ett hotell utomlands och tänker att det skulle vara roligt att träffa sina vänner. Och när man kommer hem upptäcker man att någon man kände var i Tokyo, London eller Stockholm samtidigt”, säger LISA SOUNIO som är en av grundarna till Dopplr. Sajten har kommit till för att underlätta att folk ska hitta varandra. En orsak till att Sounio tillsammans med sin make MARKO AHTISAARI var med om att grunda Dopplr var att de ville bevisa att också finländare kan göra business av sociala nätverk på webben. ”Vi var trötta på våra franska och amerikanska vänner som tyckte att alla innovationer inom sociala nätverk kommer från USA, såsom Facebook, MYSPACE Och LINKEDIN. De

INTERVJU

Lisa Sounio Jobb: styrelseordförande för webbtjänstföretaget Dopplr, vd för det egna konsultbolaget Sonay.

Född: 1970 iParikkala i Karelen. Familj: gift med Marko Ahtisaari. Bor: i Helsingfors. Utbildning: ekon. mag. från Hanken. Karriär: exportchef på kontorsmöbelföretaget Vivero, brand manager på littala, vd för Dopplr.

skrattade åt oss och sa att vi i Nordeuropa inte kan sociala nätverk. Det var bara att samla sin sisu och tänka att här kommer vi”

Internationellt team. Bakom Dopplr står ett internationellt team, som förutom Lisa Sounio och Marko Ahtisaari består av två britter och en amerikan. Ahtisaari, som sedan årsskiftet är vd för bolaget, har tidigare jobbat bland annat på NOKIA och mobiloperatören BLyK. Också Dopplrs chefsdesigner MATT JONES har jobbat på Nokia, han har utvecklatanvändargränssnittetimobiltelefonerna i N-serien som hör till Nokias mest sålda modeller. Teknikdirektören MATT BIDDULPH har tidigare bland annat jobbat på BBc. Dopplr-grundarna knöt även till sig den amerikanska journalisten, författaren, bloggaren och medieinvesteraren DAN GILLMOR.

”Viskämtade om att ta över Amerika, men vägen från Helsingfors till Silicon Valley är både lång och dyr. Därför ville vi ha med någon som var mitt i smeteni Silicon Valley”

Idén till Dopplr föddes våren 2007. Grundarna hade följt med hur snabbt social media på nätet växte och ville vara med i utvecklingen. Att de valde att grunda en webbsajt just för affärsresenärer hängde ihop med ett personligt behov av att hålla reda på var bekanta befann sig.

”Då ens vänner ofta är på affärsresor vill man inte alltid skicka et mejleller ringa och kolla var de är. Det låter snobbigt när man säger det och det kan kännas lite obegripligt för en finländare eftersom få finländare har starka utländska nätverk? Grundarna tyckte att det fanns plats för ett enkelt sätt att dela med sig av sina resplaner med en betrodd grupp vänner. De var tveksamma till

Facebook eftersom det våren 2007 talades mycket om att folk lägger ut för mycket information om sig själva på nätet.

”Vi ville utveckla något som grundar sig på sekretess, förtroende och säkerhet. Om helaledningen eller produktutvecklingsavdelningen i ett företag reser på ett och samma flygplan vill man kanske inte dela den informationen med hela världen?”

Sounio erkänner att hon själv egentligen inte hörde till Dopplrs målgrupp i början.

”Mina Dopplr-vänner kom för det mesta från Finland, och de reste väldigt lite. Dopplr var därför ingenting för mig”, skrattar hon.

Men för den som bygger en tjäns kring sociala nätverk på webben gäller det att själv börja nätverka och göra bekantskaper på konferenser och andra tillställningar.

”Det är bara att börja gå och tala med människor. Det är klart att man inte blir väl mottagen hos alla. Många dörrar stängs framför näsan på en, men det växer ju skinn på näsan”, säger Sounio.

Stughelg på brittiska kusten. Ungefär fem veckor efter att idén om en affärsresesajt hade fötts fanns den första versionen av tjänsten på nätet. ”Vi hyrde en stuga på den brittiska kusten, där vikokade spenatpasta och började fixa tjänsten. Vi gjorde allt från att skapa logon till att program TRIVS I SKÄRGÅRDEN.

Lisa Sounio tycker att skärgården rensar tankar och att också urbana finländare visar sina bästa sidor då d är på landsbygden. Själv har hon hyrt en stuga på Utö för att ibland kunna distansjobba därifrån.

mera webbsidorna”, säger Sounio.

Enligt henne finns det väldigt många fina tjänster på webben, men ofta är deladdade med en massa olika egenskaper som gör att de är krångliga att använda.

”Vi trodde starkt på att om man skapar någonting ska man börja med en tjänst som bara gör en sak, men som gör det väldigt väl. Dessutom ska sidan se vacker ut”

Användarvänligheten har betonats från början.

”Det är viktigt att tjänsten inte underskattar de grupper som inte är så läskunniga på nätet, såsom kvinnor och äldre människor. Många andra webbtjänster är skapade av unga män för unga män?”

M

Et] FföRUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 206 ”Om man tänker på terminal 5 i Heathrow så tycker jag at resandet är en kombination av slaveri och lyx.”

Under stughelgen kläcktes också namnet Dopplr.

”Vi uppskattar väldigt mycket namnet på bildtjänsten FLICKR och ville ha ett modernt, internationellt namn som passar i internetvärlden. Dessutom ville vi att namnet påminner användarna om att de kan ha trevligt tillsammans med sina vänner om de råkar möta dem när de är ute och reser?

Dopplr fick sitt namn av en vetenskaplig företeelse. Dopplereffekten innebär att när till exempel en ambulans närmar sig destinationen rör sig ljudet snabbare än själva bilen.

”När dina vänner reser mot dig har du kanske en intuitiv känsla av attnågon närmar sig. Jag brukar känna på näsan att någon tänker på mig”, säger Sounio.

Hobby blev halvtidsjobb. Dopplrgänget bjöd in 600 människor som fick testa den nya webbtjänsten i tre månader. Fyra av testanvändarna såg ett så stort värde i webbtjänsten att de erbjöd startkapital. Det som grundarnaibörjan haft som en hobby växte snabbt till halvtidsjobb.

”Vi använde inte de första pengarna för att ta ut lön, utan för att resa tillkonferenser och berätta om tjänsten och samla feedback?

Idecember 2007 öppnades webbtjänsten för allmänheten, och har sedan dess vidareutvecklats steg för steg. En andra finansieringsrunda gjordes ihöstas. Också då fick Dopplr finansiering av användare.

”Finansieringen tryggar vår utveckling också under nuvarande konjunktursvängningar”, säger Sounio.

Koll på familjen. Dopplir är öppen för alla och gratis för användarna. Trots att webbtjänsten i första hand riktar sig till affärsresenärer finns det bland användarna också sådana som inte alls reser själva, men som har familjemedlemmar som reser ofta. ”Min pappa brukar kolla var ja > DOPPL a En webbtjänst för affärsresenä rer som grundades våren 2007 av Lisa Sounio (nuvarande styrelseordförande), Marko Ahtisaari (vd), Matt Jones, Matt Biddulph och Dan Gillmor.

a Finansiärer: eninternatio nell grupp privata investerare, bland andra Martin Varsavsky som grundat det internationella trådlösa nätverket Fon, Reid Hoffman som grundat webbtjänsten Linkedin och Tyler Brölé som grundat tidskriften Wallpaper.

sm Anställda: fem på kontoret iLondon samt en i Australien, en i USA ocheniFinland Bolaget har hittills haft kontor i Hel singfors och Lon don, men koncentrerar nu allt till London.

a Dopplr ger inte utexaktaanvändarsiffror, men uppger att m är 1,5 2 miljoner. Mest användare i USA, Centraleuropa och Asien. Andelen finländare är några procent

Bm I genomsnitt gör Dopplr-användarna fle resor per är.

befinner mig så att han vet om han kan ringa. Om han ringer mig när jag är i New York blir jag bara irriterad och skriker att det blir dyrt.”

Enligt den feedback grundarna fått använder många Dopplr som kalender både framåt och bakåt. Webbtjänsten gör också upp olika former av resestatistik och räknar ut användarnas koldioxidavtryck.

En framtidsplan för Dopplr är att skapa en så kallad social atlas för resenärer. Den sociala atlasen bygger på de tips och rekommendationer som användarna delar med sig av, till exempel om charmiga restauranger och prisvärda hotell. Då allden här informationen samlas ihop stad ör stad och görs tillgänglig för alla uppstår ett slags guidebok med tips rån Dopplr-användare.

Sounio upplever inte att Dopplr i dagens läge har någon konkurrent.

”Det finns webbtjänster som ungerar som resesekreterare eller guideböcker, men ingen gör riktigt det samma som Dopplr. Men det är ätt att grunda något på nätet och det kommer nya tjänster hela tiden”

Direktreklam och hotellförmedling. Affärsidén bakom Dopplir är ge företag ett verktyg att rikta sin marknadsföring direkt till kunder som de vet att är intresserade av tjänsterna, baserat på användarnas individuella resplaner. Informationen i Dopplr kan skräddarsys till exempel för flygbolagens behov.

”Det kan vara värdefullt för FINNAIR att se hur många av våra centraleuropeiska användare som inom de kommande sex månaderna planerar en resa till Asien. I Centraleuropa är det föga känt att det är förmånligare och snabbare att resa till Asien via Finland?”

Marknadsföringen ska enligt Sounio respektera individen. Hoppande och blinkande reklam som ofta ses på webben kommer inte att finnas på Dopplr.

”Jag har väldigt svårt med dagen reklam på internet som är full av saer som hoppar och flyger tvärs över rutan. Så länge jag är med i Dopplr ommer jag att se till att vi inte har sådant på våra sidor” Förmedlingen av hotelltjänster är en annan källa till intäkter för Dopplr. dag använder sig bolaget av en premium-tjänst, London-baserade MRa MRS SMITH, som främst erbjuder bouique- och lyxhotell.

Ingen skvallerspalt. Sounio säger att folk har frågat om Dopplr alls behövs då man kan hålla reda på vänner och bekanta via Facebook.

”En webbtjänst handlar mycket om branding. Jag har till exempelinte själv några sidor i Facebook, även om jag rör mig i de här cirklarna?

Enligt Sounio är nackdelen med Facebook att nätverket är enormt stort och innehåller mycket information som är irrelevant för henne.

”När jag reser har jag väldigt lite tid och då vill jag bara göra en sak, men göra det snabbt. Jag vill inte läsa om att min vän har nya köksgardiner eller att någon har bytt jobb. Jag behöver meraett verktyg änen skvallerspalt?”

Slaveri och lyx. Jobbet som chef för Dopplr har gjort att Sounio rest mycket själv de senaste åren.

”Jag har kommit förbi den punkten att jag tycker att resandet bara är kul. Om man tänker på terminal 5 i Heathrow eller överlag på köerna och den visuella världen på flygplatser så tycker jag att resandet är en kombination av slaveri ochlyx. Även omtiderna är hårda och flygbolagen sparar tycker jag att vi alla inom resebranschen borde ha som mål att förbättra upplevelsen av att resa”

Vid årsskiftet tog Marko Ahtisaari över vd-posten, och Sounio är sedan dess styrelseordförande för Dopplr.

”Jag tycker att jag har gjort mitt som vd. Jag har lanserat tjänsten och

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 288 medverkat till att den är enkel och njutbar att använda och ser stilig ut”; säger Sounio.

Nu ska hon i stället satsa på det egna konsultbolaget SoNAY, som erbjuder konsultering inom designstrategi, marknadsföring och produktutveckling.

”Som konsult vill jag hjälpa företag att förstå vilken jättelik förändring som sker inom marknadsföringen. Jag vill vara den nya generationens marknadsförare som lär företag hur man på ett mera demo SVENSKA

I KARELEN.

Lisa Sounio lärde sig svenska tidigt trots att hon växte uppien finskspråkig familj i Karelen. Hennes mamma hade på 1950-talet jobbat som piga på Åland, och tyckte att det var viktigt att också barnen lärde sig svenska.

Kommentera artiklarna i Forum genom att skicka mejl till adressen: feedbackQforum. kratiskt sätt kan vara i dialog med kunderna?

Enligt Sounio bygger dagens marknadsföring på att man verkligen respekterar det som tidigare kallades konsumenten.

”Man jobbar tillsammans med dem som är intresserade av produkterna för att göra dem bättre”

I dag är också reklamationer som görs på nätet och klagomål om produkter som folk skriver i sina bloggar en del av företagets marknadsföring.

”Det är inte bara designföreta > SOUNIOS TIPS ÅT RESENÄRER: sm Förenkla: ta bara med favoritkläder och favoritverktyg. Lyssna på vänner som reser mycket och dela med dig av dina bästa tips = Inget er personlig kontakt. Sociala nätverk på webben, mejl, mobiltelefoner och videokonferenser är enbart verktyg. Kontrakt görs ansikte mot ansikte. sm Ge feedback åt flygbolag, hotell och restauranger. Vi finländare är ofta fö a och nöjer oss med det istället rakt ut vad du tycker. sm Etttips till företagen är att se tillatt Ida de anställda från att brännaut sig. Affärsresenärer är utsatta för tids nader och lan tid att återhämta sig, särskilt inte då mejlkommunikation ofta är nödlygnetrunt. = Alla kan lära sig nätverka. Man har inget val, det är bara att göra det te alltid tvinga mig till det.

potatis då jag Bs Ver stolt över att vara finländare eller Anlandssven nga tycker att vi har ett modellsamhälle. Berätta ärna om ditt land, om din personliga historia och om regionen du kommer från. På Sonays webbsida beskriver Sounio till exempel sin egen bakgrund med att det bland hennes för fäder iKarelen fann gare, företagare som björnjägare.

som behöver hjälp, som konsult har jag kunder från livsmedelsbranschen, transportbranschen och kulturarbetare”, säger Sounio.

Oberoende av bransch spelar internet den centrala rollen i dagens marknadsföring.

”Om du får uppmärksamhet för din produkt kan produkten vara global på webben från dag ett. Men det förutsätter väldigt mycket av produkten eller tjänsten. Om konsumenterna eller användarna älskar den så sprids den epidemiartat”

Utgiven i Forum nr 2009-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."