Förnya affärsmodellen
av Mikael von Hertzen & Harri Sjöholm Forum 2010-09, sida 15, 30.09.2010
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2018
DEBATT
Skicka din debattartikel till feedbackÖforumf. Vi välkomnar även kortare texter.
Förnya afftärsmodellen
X Hur konkurrera med aktörer na från Asien som har en kostnadsbas som är mycket lägre än den som finns i andra länder? Och inte enbart kostnadsbas utan också snabbhet och allt mer kunnande. Och hur klara sig emot de nya produktidéer som kommer från USA eller marknadsföringskunnande som kommer från till exempel Sverige. Detta är en frågeställning som företagsledare på bland annat finska företag, som verkar regionalt eller globalt, ställs inför.
För att uppnå en konkurrensfördel som varar räcker det inte i framtiden längre att företaget lanserar en ny produkt, tjänst eller teknologi. Konkurrensfördelen skapas genom en innovativ affärsmodell och genom att man kontinuerligt och dynamiskt förnyar företagets sätt att verka. Samtidigt betyder detta att de traditionella styva strategiska planeringsmodellerna måste förnyas.
Detta är konklusionerna som presenteras i den nyutkomna boken Dynamic Business Model Innovations, som skrivits av Harri Sjöholm från Swot Consulting, och som också behandlar praktiska exempeli flera företag.
Nedan beskriver vi huvudkonklusionerna i korthet.
» Affärsklimatet kommer under 2010-talet att vara mycket turbulent och svårt att förutse. Kriserna kommer och går, vi kommer att se en period av kontinuerlig turbulens. De traditionella årsbaserade planeringsprocesserna och systemen kan inte användas för att utveckla och styra affärsverksamheten, eftersom de helt enkelt är för styva och för långsamma för affärsklimatet i dag.
Mikael von Hertzen
Harri Sjöholm
Debattartikeln har skrivits av Mikae von Hertzen och Harri Sjöholm. von Hertzenär partner på konsultbolaget Swot Consulting Finland och Sjöholm är bolagets styrelseordförande.
» För att utnyttja kunnandet inom hela den egna organisationen, som i dag ofta är utspridd till och med över hela världen, ger webben ypperliga verktyg för företaget att använda sig av denna distribuerade intelligens. Samtidigt kan naturligtvis vissa delar, speciellt beträffande trender, kundbehov och marknader, få ytterligare djup genom att använda de sociala medierna också utanför det egna företaget.
» Genom att brett involvera den egna organisationen i planering om hur omvärlden och affärsklimatet kommer att se ut i framtiden — Industry Foresight - och vilka olika alternativa nya möjligheter det finns, bygger man samtidigt avsevärt upp motivationsfaktorerna för företagets personal.
» Kompetensfrågorna samt den teknologiska utvecklingen utgör en central del av förnyandet av företagets affärsmodell. För att tackla dessa frågor utnyttjas en kompetens/teknologipyramid, som beskriver den behövliga utvecklingen.
Bör omfatta hela företaget. Det presenterade planeringskonceptet poängterar vikten av innovation ino hela företaget och dess affärsmodell, inte enbart till exempel produkten, produktportföljen, tjänsterna eller marknadsföringen. Det är inte heller fråga om endast några funktioner, såsom försäljning eller produktutveckling, utan hela organisationen.
Genom att kontinuerligt förnya affärsmodellen, och därmed företaget, uppnår man en verklig agilitet. Den kinetiska friktionen är mindre än den statiska friktionen, vilket är ett välkänt faktum.
Som en sammanfattning kan man säga att företaget ska ha ett klart gemensamt konkret mål ”Det stora målet? - inte bara en suddig vision. Företagets ledning gör kontinuerligt beslut om förändring av riktlinjerna för att nå detta mål, på basis av färsk information och kunnande inom hela organisationen.
Det viktiga är alltså att förstå marknadsdynamiken, dess förändringar och samtidigt genomföra flera förändringar på affärsmodellsnivå.
Detta möjliggör företaget att vara framgångsrikt i den turbulenta omvärlden som 2010-talet karakteriseras av.
Gå med i Forums nätverk på LinkedIn Forum - det finlandssvenska affärsnätverket
Du hittar en länk till gruppen på Forums webbplats www.forum.fi