Förnyar fartygen
av Heidi Backas Forum 2010-05, sida 24-27, 27.05.2010
Taggar: Bolag: Viking Line Personer: Mikael Backman
PROFIL
FORUM FÖR EKOMOMI OCH TEKNIK NR 5 201 -Örnyar fartygen
MIKAEL BACKMAN lämnade rederijätten Royal Caribbean Cruises för att bli vd på Viking Line. Hans uppgift är att förbättra bilden av Östersjökryssningarna, förnya fartygsflottan och välja vilken bränsleform fartygen ska använda i framtiden.
HEIDI BACKAS TEXT
KARL VILHJÄLMSSON FOTO
X VIKING LINES Nya Vd MIKAEL BACKMAN vill förbättra Östersjökryssningarnas rykte. Många ser båtresan som ett måste för att komma över till Stockholm.
”Den vanliga inställningen, som också jag och mina föräldrar tidigare hade, är att när man reser till Sverige åker man fyra personer i en hytt under bildäck. Hyttgrannarna har fest ute i korridoren, alla är fulla och det skriks och bråkas en del”
Mikael Backman har själv under de senaste femton åren jobbat med kryssningar av ett helt annat slag. Han har haft flera ledande positioner på världens näststörsta kryssningsrederi, amerikanska ROYAL CARIBBEAN CRUISES, där en kryssning är en lyxigt inramad två veckors resa på Medelhavet eller i Karibien. Det konceptet är inte aktuellt för Viking Line, men Backman lyfter fram att det finns alternativ till att bo under bildäck och äta buffé.
”Om man bor i hytt med dubbelsäng ochäter åla carte blir resan ett bra alternativ till en veckoslutssemester. Men få har prövat på det här, det har blivit en del av kulturen att du ska höra isen när du åker båt”
Backman tror ändå inte på att göra kryssningarna mellan Finland och Sverige till lyxprodukter.
”Det är en miss att tro att det finns en tillräckligt stor grupp elitresenärer i de här länderna. Man måste komma ihåg att vi i medeltal har 16 000 passagerare per dag”
INTERYJU
Mikael Backman Född: I Karis 1966. Familj: Fru och 2 + 2barn.
Bor: I Marieharnn. Jobb: Vd för Viking Line.
Utbildning: Diplomingenjör från Tekniska högskolan. Karriär: Kvalitetschef på Silja Line 1993-1995-Utvecklingschef (kvalitetskontroll) på Royal Caribbean Cruises 1995-1997, chef för marin- och hotelladministration på Royal Caribbean Cruises 1997-2003, vice vd inom Marine Operations på Royal Caribbean Cruises 2003-2008, vd för
Viking Line 2010-.
Viking Lines mål är att vara hela folkets flotta.
”Vi hoppas på att morgondagens pensionärer, folk som vill unna sig det lilla extra och fler barnfamiljer hittar vår produkt. Även resenärer av andra nationaliteter är intressanta”
Generationsskifte. Mikael Backman tog i februari över som vd efter NILSERIK EKLUND som ledde rederiet i 20 år. Backman beskriver dagens Viking Line som ett traditionellt, kvalitetsstyrt, folknära, enkelt och effektivt bolag somleds som ett familjeföretag.
”Man är på livstid på jobb på Viking Line. Det är sällsynt att man lämnar bolaget och gör man det kommer man ofta tillbaka”
Koncernledningen, som i över 20 år bestått av samma personer, står nu inför ett genomgripande generationsskifte. Inom tre år har fem av totalt sju personer bytts ut till följd av pensioneringar.
”Viking Line kommer att bli en modernare organisation. Förhoppningsvis är kulturen och produkten de samma om fem år, men ledningen och personalen har förändrats till stor del”
Lekrum lockar barnen. Enligt småbarnspappan Mikael Backman är det bästa sättet att locka fler barnfamiljer ombord på de röd-vita båtarna att ha lekrum som barnen pratar om länge efteråt.
”Vi vet att vi har lyckats då fa miljen sitter hemma vid middagsbordet och funderar på vad man ska vi göra nästa helg och barnen säger: Kan vi inte åka till Viking Line igen, där fanns så skojigt barnrum”
För 20-30 år sedan var bollhavet en rolig upplevelse för många barn, men nu när många har ett sådant hemma har de mist sin tjusning.
”Själv kommer jag ihåg att det när jag var liten fanns en styrplats där man kunde stå och leka att man styrde hela skeppet”, säger Backman.
Han tror att barn fortfarande vill klättra och krypa in i saker. Och lite äldre barn är intresserade av elektronik.
”Lekrummet behöver inte vara så stort, huvudsaken är att barnen kommer ihåg det”
På de karibiska kryssarna är barnparkering en given del av servicen ombord.
”Här finns en stor kulturell skillnad. Då familjer i USA åker på resa har barnen sitt program och föräldrarna sitt program. Här i Norden anses det ju inte riktigt som ett bra föräldraskap”, säger Backman.
På Royal Caribbeans båtar kan föräldrarna lämna in sina barn i tre eller fyra åldersgrupper. Barnen hålls sysselsatta hela dagen och den som vill kan köpa lunch och middagi programmet.
Spa och avkoppling. Enligt Mikael Backman är Viking Lines främst konkurrenter sommarstugor och kor- EA
LIVSSTIL.
Viking Line är enkänsla och enlivsstil. Royal Caribbean är mera ett jobb, där du kommer inochjobbar dig framåt ikarriären, säger Mikael Backman.
EH) taveckoslutsresor. Lokalaidrottseve FORUM FÖR EKOMOMI OCH TEKNIK NR 5 201 ”Det absolut första jag gjorde i branschen var att ta tid på hur länge det tog att göra smörgåsar i kallskänken på Silja Festival nemang, vattenparker och shoppingcenter är andra konkurrenter.
För att ta reda på vad som skulle få folk att välja en kryssning framom en stughelg frågar Viking Line de som inte åker båt varför de inte gör det.
”Vi är bra på dansgolv och på att underhålla pensionärer, och vihar en bra festplats för ungdomar, så där behöver vi inte göra så mycket”
Ett lockbete för stressade vuxna är en spamiljö med bastu och behandlingsrum för massage och olika former av skönhetsbehandlingar. På Cinderella finns redan en spaavdelning, och på Mariella ett day spa.
”Det ska vara en lugn miljö, inte det som man i Finland ofta kallar spa, men som egentligen är en vattenpark där barnen springer omkring och sprutar vatten på varandra”
En av de viktigaste lärdomarna Backman fick under åren på Royal
KRYSSA TILL
RYSSLAND.
Mikael Backman tror att Viking Line börjar trafikera till S:tPetersburg när tidpunkten är den rätta.
Caribbean är betydelsen av att ge bra service — och att ge service som folk inte väntar sig.
”1 dag har vi väldigt låga servicekrav i Finland, man väntar sig nästan ingenting. På båtarna har man kanske lite högre förväntningar om att få bli ompysslad en helg. Men det är långt från servicenivån i andra länder”
Miami blev Mariehamn. Mikael Backman är själv överraskad över att just han blev vald till vd för Viking Line. Han blev uppmanad att söka jobbet, men trodde inte att han skulle få det.
”Att vakna upp hemma på Åland var nästan absurt. Viking Line är känt ibranschen som ett åländskt familjeföretag och en inre krets”
Det visade sig ändå att Backman hade den kombination som söktes: han var en finlandssvensk som talade flytande finska och hade internationell erfarenhet.
I fjol somras flyttade han och familjen till Mariehamn. Backman började jobba på Viking Line med att skugga sin företrädare Nils-Erik Eklund. Han sommarjobbade också på flera avdelningar på båtarna, som allt från lagerarbetare till diskare och bartender.
”Jag jobbade en stund av dagen och sedan pratade jag med personalen och tittade på vad de gjorde?”
För Backmans del handlade det mest om att uppdatera sig om arbetet ombord. Hans första jobb som konsult för Silja Line handlade nämligen om att effektivisera verksamheten, och då lärde han sig benämningarna på personalen och vad de gör.
”Det absolut första jag gjorde i branschen var att ta tid på hur länge det tog att göra smörgåsar i kallskänken på Silja Festival. Då stod man några dagar och följde med hur länge det tog att gå efter korven och osten.”
Nya fartyg. Viking Line har länge talat om att ersätta de 20 år gamla fartygen Amorella och Isabella som går mellan Åbo och Stockholm. I vintra gick rederiet ut med en offertförfrågan till både nationella och internationella varv.
”Nu tittar vi på möjligheterna. Det gäller ett eller två fartyg, i det här skedet är båda möjligheterna öppna”, säger Backman.
Beroende på varvet tar det mellan två och tre år från den dag man skriver under kontraktet tills båten är itrafik. Några kontrakt är ännu inte skrivna, men enligt Backman kan det skei år - eller om fem år.
Meningen var också att Viking Line skulle få en ny båt på rutten Mariehamn-Kapellskär. Fartyget skulle ha levererats i juli 2009, men det blev kraftigt försenat. I februari iår, då fartyget ADCC fortfarande bara var halvfärdigt, sade Viking Line upp kontraktet med det spanska varvet ASTILLEROS DE SEVILLA.
”Förseningen berodde på varvets ekonomiska situation. Våra finansgarantier tog slut och då kan man inte vänta längre”, säger Backman.
Linjen trafikeras nu av gamla trotjänaren Rosella, som flyttades dit efter att nybygget XPRS började trafikera mellan Helsingfors och Tallinn.
”Rosella har gjort riktigt bra ifrån sig. Det råkar vara så att det optimala fartyget för en dagskryssning i dag har samma storlek som de fartyg som gick mellan Finland och Sverige 19807, säger Backman.
Den enda konkurrenten på rutten är dessutom en ännu äldre båt. Rosella är från 1980 och Eckerö Linjen kör med ett fartyg från 1978.
Framtidens bränsle. Då nya fartyg ska beställas är en avgörande fråga vilket bränsle de ska drivas med.
”Vi tror att flytande naturgas, liquified natural gas, LNG, kommer ini passagerartrafiken. Det är en intressant och utprövad teknik som i25 årstid har använts på lastfartyg, mest på LNG-tankers som så att säga äter av sin egenlast”
ING används redan i passagerartrafik på förbindelsefärjor på fjordar FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 201 naiNorge. Viking Lines nya fartyg på Åbolinjen är planerade att drivas med ING.
”LNG är ett mycket rent bränsle. Maskinrummet är rent och inget sot och inga partiklar kommer upp ur skorstenen.”
Både av miljö- och kostnadsskäl är bränslefrågan en het potatis irederibranschen. Bunkeroljan HFO (heavy fuel oil) som används i dag kommer inom några år att förbjudas i EU på grund av de höga svavelutsläppen. Behovet att ta i bruk nya bränslen är därför akut.
”Enligt nuvarande förslag kommer det redan år 2015 att vara förbjudet på Östersjön att köra på HFO utan några tekniska åtgärder”, säger Backman.
Det finns en teknik att rena avgaserna som skulle göra det möjligt att också i fortsättningen använda HFO. Anordningen, som kallas skrubber, är en rökgastvätt som fästsiskorstenen.
”Men skrubber är en mycket stor, skrymmande och tung teknik för ett fartyg”, säger Backman.
Ett annat alternativ är att övergå till MGO, marine gas oil, vars svavelutsläpp hålls på en tillåten nivå. Nackdelen för rederierna är att MGO är omkring 40 procent dyrare än HFO.
”Dessutom finns det inte tillräckligt med MGO för alla”
Backman ser EU-beslutet om svavelhalterna som förhastat.
”Det kommer att sätta stor press på finsk och svensk industri. Transporterna blir dyrare, och då blir det svårare för industrin att göra sig konkurrenskraftig på världsmarknaden?
Gastuber på fartyget. Att övergå till fartyg som drivs med den flytande naturgasen LNG är inte heller någon snabb process. Först måste infrastrukturen för gasen byggas ut.
”LNG finns i hamnarna i Medelhavet och på andra håll i världen, men inte här i Skandinavien. När infrastrukturen ska byggas ut blir det förstås också en penningfråga > VIKING LINE
Hotell i Marie hamn.
En annan fråga gällande LNG är vad folk anser om att åka med en båt som har två stora gastankar på däck.
”Många människor tänker säkert att gastunnan som hör till grillen på sommarstugan inte något man vill sätta under sängen. Men det här är inte propangas, det handlar om en gas som hålls nerkyld i extremt låga temperaturer. Det har ännu aldrig hänt en olycka med LNG på något fartyg.”
Backman vet ännu inte med säkerhet hur gastankarna kommer att se ut, men han föreställer sig att det kommer att se ut som om båten har två dyktuber. Tankarna är uppskattningsvis fem meter höga ochtre-fyra meter i diameter. De placeras ute på däck i aktern på båten för att underlätta tankningen.
För ett par år sedan presenterade Viking Line en skiss på en passagerarfärja med segel. Idéen fick då mycket uppmärksamhet, men Backman tror inte att den går att förverkliga i passagerartrafiken inom den närmaste framtiden.
”Det finns inte teknik i dag för att vare sig segla eller köra framåt på annan energi än gas och olja eller bensin, med undantag för kärnenergidrift som endast är tillåtet för militära fartyg. Segel har testats och använts i frakttrafik på stora världshaven, där man går långa sträckor i samma riktning”
Däremot tror han att solceller kan bli en lösning för att driva vissa områden på båten. Biogas är ett annat alternativ.
”I dag tas en del av matavfallet till vara på XPRS och görs till biogas. De LNG-maskiner som vi tror att kommer att finnas på fartygen i framtiden kan också köra på biogas”, säger Backman.
Ryssland nästa? Flera rederier har under de senaste åren med klena resultat försökt sig på kryssningstrafik till Ryssland.
”Vi ser intresse från ryska kunder för våra nuvarande linjer och det ä något som vi ska satsa på. Ryssland är en stor marknad som ligger nära och då är frågan om man ska börja köra direkt på den marknaden”, säger Backman.
I våras inledde det ryska rederiet STPETER LINE trafik mellan S:t Petersburg och Helsingfors. Hittills har de flesta rederierna främst satsat på att sälja resor till S:t Petersburg åt finländare och svenskar, men för St Peer Line är syftet också att sälja kryssningar till Helsingfors åt ryssar.
”Vi håller ett öga på hur det går för dem och ser vad vi kan göra på den injen. När tiden är rätt tror jag nog att viär med”, säger Mikael Backman. Enligt hans bedömning finns det flera orsaker till att inget rederi hitills har lyckats få lönsamhet i trafiken till S:t Petersburg. Tidigare var visumkravet ett hinder för passagerarna, men det har nu slopats för kryssningsresenärer.
Avståndet inne i hamnbassängen är däremot fortfarande en nackdel. Det tar närmare tre timmar från jotsstationen till hamnen.
”Sex timmar av dygnet går till att köra inne i hamnen. Det är mycket i den här branschen när man ofta ska av och an inom 24 timmar?
Vintrarna i S:t Petersburg är också kända för att förskräckliga issituationer kan uppstå.
Om Viking Line börjar köra till Ryssland tror Backman att det i första hand blir fråga om kryssningar som motsvarar dem som i dag görs mellan Helsingfors och Stockholm. Passagerarna är två nätter på båten och en dag i Helsingfors eller S:t Peersburg.
”Vi kommer inte att börja med ängre kryssningar med uppehåll i flera olika städer. Viking Line är inte en sådan kryssare. Båtarna är inte ens byggda så att passagerarna kan stanna ombord flera nätter i sträck, då behövs till exempel garderober som vi inte har i dag. Vår produkt är att folk kommer ombord och stiger av och så har man gjort sitt.”