Fortsatt fraktboom
Forum 2007-12, sida 11, 18.12.2007FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12 2087
JANNE SALONE år har skeppsfarten haft sin största boom sedan | början av 1970-talet. Strax innan och i början a den första oljekrisen 1973-74 var det framförallt tankfarten som upplevde en kolossal boom, som följdes av en långt utdragen depression som varade ända tillslutet av1980-talet.
De senaste åren har i synnerhet bulkfarten haft en enorm högkonjunktur. Fraktraterna för tankfart har inte stigit så våldsamt denna gång, men fraktraterna för bulktransporter, främst järnmalm, kol och spannmål, har stigit mera i pris än de flesta råvaror.
Fraktsatserna har stigit ännu mer. För de största bulkfartygen, i den så kallade Capesize-storleken på över 150 000 DWT (dödviktton), har fraktraterna mer än fördubblats under årets lopp. Under den allra senaste tiden har en viss rekyl inträffat. Också fraktraterna för de något mindre bulkfartygen, Suezmax på under 150 000 DWT och Panamax på under 65 000 DWT, har nästan fördubblats. Också för deras del har enrekylägt rum under slutet av året.
Den skeppsredare som köpte eller byggde bulkfartyg för några år sedan, då priserna låg nere strax efter att dotcom-bubblan hade spruckit, har kunnat skära guld med täljkniv. Men i dag är priserna på andrahandstonnage på en helt annan nivå, och också nybyggnadspriserna har rakat i höjden. Samtidigt har priset för det mest använda fartygsbränslet, tjockoljan, likaså skjutit i höjden, vilket betyder att de som i dag beställer eller väntar på leverans av nya bulkfartyg inte på samma sätt kommer att kunna åtnjuta en fet lönsamhet, även om fraktraterna skulle hållas på dagens höga nivåer.
-Ortsatt fraktboom
Erfarna skeppsredare varnar redan för en depression på fraktmarknaden. Orderboken för världsflottan går på sammanlagt över 440 miljoner DWT, och aldrig förut har en så stor proportion av orderboken varit i bulkfartyg. Bulkredare talar om att nybyggnader motsvarande 80 procent av dagens bulkflotta finns i varvens orderböcker. En ordentlig svacka på fraktmarknaden för bulkfartyg kan komma under de närmaste åren, i synnerhet ifall det blir en svagare period i världsekonomin.
Samtidigt ökar efterfrågan på bulktonnage. En stark faktor är Kinas snabbt växande import av olika råvaror, bland annat järnmalm och spannmål. I takt med den snabba utbyggnaden av kinesisk stenkolsdriven kraftproduktion håller Kina på att övergå från att vara en nettoexportör till att bli en nettoimportör av ångkol för elkraftproduktion. Importavstånden blir dessutom allt längre. En ökande del av järnmalmen importeras till Kina från Sydamerika, mycket längre bort än den hittills huvudsakliga leverantören Åustralien.
Många utvecklingsländer skulle gärna öka sin spannmålsimport, men problemet är att det inte finns något extra spannmål på marknaden. Detta är en av faktorerna bakom den stora prisstegringen för jordbruksprodukter på världsmarknaden. De stigande fraktsatserna har också bidragit till att ytterligare fördyra importpriserna på råvaror och spannmål. Följden är en rätt kännbar inflationsimpuls på världsmarknaden. Om oljepriserna stiger ytterligare, vilket bland annat medför dyrare fartygsfrakter, kan detta stärka prishöjningarna på importerade råvaror. z 2 2 3
Annons Algol