Utgiven i Forum nr 1980-12

Från kontaktskapande till produktutveckling och infocentrum

Forum 1980-12, sida 26-28, 27.08.1980

Taggar: Bolag: Viexpo Teman: företag

Viexpos 80-tal:

Från kontaktskapande till produktutvecklin och infocentrum

Andelslaget Viexpo i Jakobstad har verkat i 10 år som rådgivande, konsulterande och kontaktskapande exportorgan för verksamhetsområdets (över 90 procent av medlemsföretagen finns inom en radie av 170 km från Jakobstad) små- och medelstora företag. Från att 1970 ha räknat in 31 företag som medlemmar kan man i dag peka på en siffra på 240 företag, vilkas angelägenheter Viexpo i större eller mindre utsräckning handhar när det gäller export och kontaktskapan de.

Från att vid starten från en del håll ha sets med en viss skepticism vad beträffar de konkreta möjligheterna att hjälpa företagen, kan Viexpo idag deklarera: Vår idé har hållit, befästs och utvecklas ständigt. VD Clas-Göran Bystedt konstaterar — Inom vår region — kanske mer än i någon annan landsända – opererar typiska småföretagare, som kan tillverkning, men inte sälja det de tillverkar. Låt mej tillägga: så var det. Men när vi idag ser tillbaka på tio års verksamhet, vågar jag påstå att Viexpo har skapat företagaranda inom regionen.

Vi kan naturligtvis översätta verksamheten inom företagen i rena exportsiffror och omsättningsökning per år, men själva tänkandet har utvecklats, och det ser jag som det mest positiva för företagen när det gäller deras långtidsplanering och framtida verksamhet.

Genom att koordinera företagens exportsatsningar, ordna rådgivning, skola, föra företagen samman, få dem att inse vikten av att hålla löften beträffande tillverkning och leverans, samt genom att ordna utställningar hemma och utomlands, har Viexpo skapat just det som avsågs vid starten: ett positivt företagarklimat, ett komplement till företagarns eget kunnande.

2 — Men det har tagit tid, säger Bysledt. — Österbotuningen är inte den som vill bli ”rådgiven” eller som vill ta emot klagomål från missnöjda kunder. Vår roll var från början att få småföretagaren, vare sig han tillverkar spik, taggtråd, vävstolar, båtar eller möbler, att inse atl kvalitet hos oss inte är samma som kvalitet utomlands. Den utländska köparen nöjer sig aldrig med

Fakta om VIEXPO

Grundat: år 1970

Grundare: Staden Jakobstad och det regionala näringslivet. Medlemmar idag: 163, av vilka 33 är kommuner.

Antal företag som VIEXPO betjänar: 240

Totalbudget år 1980: 750 000 mk. 360 000 mk utgörs av staisbidrag, 220 000 mk står den permanenta utställningen för och resten, 170 000 mk, utgörs av intäkter från tjänster som VIEXPO tillhandahåller. Projekten, tex utställningar i utlandet, budgeteras skilt.

Exportutställningar arrangerar VIEXPO främst i Skandinavien, men har även arrangerat utställningar i Mellaneuropa, Saudiarabien, Japan. Under de senaste åren har ett flertal utställningar i arrangeras Mellersta- och Nordnorge.

Antal anställda: 6 personer.

”ganska bra kvalitet”, han efterlyser det perfekta. Och den utländska kunden tar för givet al leveransvecka 23 är leveransvecka 23, och inte en vecka senare.

Att sedan österbottniska företagare på etl Udigt stadium av Viexpos verksamhet tyckte att de agerat ”nästan” enligt tidtabell räckte inte, att de tyckte att kunden kunde ha överseende med en skråma eller att med att man inte levere Som konsulterande och kontaktskapande exportorgan i Jakobstad med omnejd betjänar

Viexpo idag ca 240 företag.

FORUM 12/8 .Viexpos permanenta utställning i cuna utrymmen i Jakobstad ger medlemsföretagen möjlighet “att presentera sina produkter.

— Viexpo har skapat företagaranda i regionen, säger YD Clas-Göran Bystedt, på omgiven av produkter med exporttycke. oe

FORUM 12/8 rade för att det blev semestertider eller lagren tog slut — att päverka dessa attityder har inte varit lätt, utan krävt otaliga skolningstillfällen, personliga samtal, brev och telexmetrar.

  • Vi har ofta fått fungera som en buffert, och medla mellan en arg leveranlör som vägrat finna sig i alt bli utskälld, och å andra sidan en missnöjd köpare som undrat vad vi är för exportörer.

Men, skyndar sig Bystedt att tillägga, detta är historia, idag vet den österbottiniske småföretagaren hur det ligger till i köparländerna, han har i många fall besökt dem i samband med mässor, träffat köparna personligen, och skapat goda kontakter — via Viexpo.

Överhettad exportlust

Idag är problemet inte att lära småförelagarna att exportera, snarare all lära dem inse all exporten är ett komplement till hemmamarknaden. Idag är småföretagaren ofta alltför snabb med att starta export. Det ligger i tiden att exportera, exporten är en innesak som felaktigt fått ett skimmer över sig. Vår roll är just nu alt få företagarna att inse när och vart det lönar sig att sälja — med tanke på den framtida verksamheten. Vi vill att ett för: ag börjar exporlera när det lärt sig sä ikert på hemmamarknaden. och när ifrägavarande företag skapat sig en långtidsplanering och produktion som borgar för en kvalitativt högtstående produktion med säkra långtidsprognoser.

Många kunder — några storkunder Viexpo har idag allisä 240 kunder vars kontakter med utlandet man sköter till mellan I och 99 procent. Dvs et företag kanske kräver att Viexpo har hand om allt från produktplanering, marknadsföring, kontaktskapande, finansiering och fakturering samt till försäljningen hörande kampanjer, medan ett annat företag nöjer sig med översättning av ett arabiskl brev. Mellan dessa ytterligheter finns alla varianter.

Alla uppdrag är intressanta men just nu kräver två projekt mera tillsyn än de andra: svenska möbeljätten IKEA och franska postorderföretaget Trois SuisSes.

IKEA må tjäna som konkret exempel på Viexpos längst drivna satsning idag. IKEA skickade modellmöbler till Viexpos permananta utställning i Jakobstad och meddelade: så och så många tusen av denna pryl, s av den, var god producera ett försöksparti för utlåtande. Viexpos uppgift blev att finna hugade snickerier med den enorma kapacitet som IKEA-projektet k . Vidare att skapa levsränskoordinerin 2 för flera snickerier för möjligast lönsumma transporter till moderföretaget i Sverige, och skaffa fram enhetliga förpackningar för samtliga tillverkare.

— Idag har vi skapat en ullverkarkedja på 20 företag som jobbar för högtryck år IKEA, säger Bystedt. Uppgiften har inte varit läu. Här i trakten. ja ända från Kalajokti till Närpes. är det klar överhettning inom snickeribranschen. Man tillverkar för högtryck och säljer allt som tillverkas. At hitta lediga snickerier med rätt kapacitet krävde en del. IKEA har för oss varit en stor utmaning. Vi har en ärsplan tillsammans med IKEA om en fakturering på 10 miljoner mark, och hitills håller vi takten: vi har fakturera för 5 — 6 miljoner.

Den nya given —produktutveckling Redan 1971 framhöllsiett av Viexpos protokoll, att produktutveckling borde prioriteras inom Viexpos verksamhet. Ingen kan alltså säga att vi rider på vågorna, att vi enbart sysslar med det som ligger i tiden. skrattar Bystedt. Man insåg redan då au den verksamhet som Viexpo sysslar med kräver en teknisk förlängning där den merkanttila biten tar slut. Marknadsföringen kommer alltid att intimt höra samman med den tekniska produktutvecklingen och vice versa. För Viexpos del innebä produktutvecklingen inte bara att man definierar vilka tekniska egenskaper en expor tartikel skall ha för att ha framgäng, man mäste också kunna ge råd och lösningar för ”verkstadsgolvet” för hur den planerade produktreformen skall genomföras.

Eftersom Viexpos största tillverkarkrets ligger inom den mekaniska träbranschen, är det naturligt att de största och flesta uppdragen gällt just denna bransch. Av uppgifter som man konfronteras med idag kan nämnas några exempel: € Genomgång av matertniulfunktionen i ett företag med över 100 anställda. € Flytta befintlig industri som vuxit ur kläderna in i nya lokaliteter.

e Att fören kommun som vill erbjuda komplett produktsortiment inom byggnadsbranschen med huspaket. inredning, dörrar etc, hitta en lösning som duger att presentera när kommunen vill starta ett dotterbolag inom byggnadsbranschen i Norge.

e Produktionslayout samt nyanskaftningar av maskiner till ny industri.

e Allskaffa fram begagunde maskiner till en företagare som vill starta vävnadsindustri.

Till rutinerna hör även att välja ut den inforrywvion som handels- och industrisekreterarna runt om i världen saml fackpressen på olika områden skickar ut. Viexpo kanaliserar informa tionen och väljer ut den information som en viss företagare kan anses behöva. Informationen kläds i tilltalande och informativ dress och skickas iväg.

Viexpo i framtide – Vi utgår mer och mer från at företagen måste vara allt aktivare själva, säger Bystedt. — Vi hinner annars inte sköta 240 företag. De måste ta vara på vår information, ta kontakt, meddela om nya planer, nya produkter, stopp i produktionen med leveransförseningar som följd.

I övrigt tror jag, att vi håller på att avsluta en fas i Viexpos utveckling där vi ‘handhaft rätt mycket rutiner som företagen själv kommer att sköta, i och med att de via framgångar växer, och satsar mera på den administrativa sidan.

Viexpo på 80-talet har en intressant roll, spår Clas-Göran Bystedt. Datamaskinens frammarsch och informationsflödet som kan kanaliseras via den bör göra det möjligt att även med en stor kundkrets snabbt tillhandahålla data om företag, kunder, samt sköta kontaktskapandet via den. Viexpo kanske växer ut till ett mera karakteristiskt informationscentrum, där man kan erbjuda snabba data om teknisk knowhow för en önskad produkt, licensmöjligheter, patenter mm.

BOR öteborg

BALTIC FERRY SERVI e Snabba, säkra transporte 9 Nu bättre tidtabel + Större lastkapacite lastförjetrafik Halmekod. Finland 2g9gr/vecka Helsingborg

För lastbokning och vidare information:

Oy BORE LINE A Åbo Helsingfors

Tel. (921) 336 444 Telex 62230, 62287 Telex 123503

Tel. 042-12 60 30

Telex 72536 Telex 38074

Tel. (90) 651 899

Agent i Helsingborg Agent i Halmstad Brunkman & C:o AB Lindblom & Co AB Tel. 035-10 00 90

Göteborg Stockholm Tel. 031-12 44 00 Bore Lines AB Telex 20627 Tel. 08-24 09 70

Telex 11046 Agent i Drammen

Erik Bache jr AS Tel. 02-81 92 80 Telex 11470

Utgiven i Forum nr 1980-12

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."