Från paria till pop

19.06.2019

Inom färgpsykologin lär rosa symbolisera hopp och optimism, vilket verkar gå hand i hand med vad ljuset och värmen gör åt sinnelaget. Vi har vaknat ur vår långa vinterdvala och känner oss så småningom lite positivare och allmänt gladare, redo att möta solens strålar på uteserveringar, balkonger och i trädgårdar – och vad passar väl då bättre än att matcha årstidernas övergång från mörker till ljus med en flaska rosévin!

Länge fnös vinkännarna åt rosévinen, och behandlade dem som det värsta av två världar, rött och vitt som man blandat ihop, och som inte passade till någonting. Statistiken visar dock att vi äntligen kommit över våra ogrundade fördomar och helhjärtat tagit till oss dessa somriga, friska och lättsamma viner. Enligt Alko är rosévinernas andel av den totala dryckesförsäljningen i landet fortfarande rätt blygsam, men den ökar ändå stadigt från år till år, med en tydlig kulmen någonstans mellan maj och augusti.

Blå druvor. Så vad är rosévin då egentligen? Namnet kan härledas till franskans ”rose”, som betyder ros och syftar på dryckens blekröda kulör. Rosé kan också kallas för rosado, rosato eller blush beroende på vilket det land det kommer ifrån. Det simplaste sättet att göra rosévin på vore faktiskt att bara blanda rött och vitt vin, men det är de facto mycket ovanligt, och rent av förbjudet inom EU – med Champagne som enda undantag. I regel görs rosé alltid på blå druvor, vars skal får ligga med i musten en stund efter pressningen. För starkare kulör och kraftigare smak kan skalen få jäsa med lite längre, och slutresultatet varierar i allmänhet från svagt laxrosa till fräsig hallonpink.

Roséviner kan vara friskt torra, halvtorra eller till och med lite flirtigt söta med toner av somriga bär som smultron, jordgubbar och hallon. Ofta är de som är mörkare i färgen också mer kraftfulla och lite strävare till sin smak, medan de ljusare kan upplevas som elegantare.

Mångsidigt. Vill du ha ett fruktigt och lättsamt picknickvin kan du vända dig mot nya världens hyllor och ta en titt på till exempel de sydafrikanska och sydamerikanska rosévinerna. Söker du däremot någonting mer matorienterat kan det löna sig att hålla sig till Europa. I Frankrike lär det otroligt nog drickas mer rosé än vitt, och nästan 6 % av hela världens produktion kommer från Provence, där deras signaturrosé, den blekrosa, eleganta, dricks till så gott som allt på menyerna.

Rosé är faktiskt otroligt mångsidigt, och är inte utan orsak det mest populära lunchvinet i Frankrike – det är lika läskande och friskt som vitt vin, men erbjuder liksom rödvin ändå en rik smakpalett. Bjud som aperitif eller till buffébordet, eller som ett suveränt alternativ till vitt då det serveras somriga sallader, lättare kyckling- och fiskrätter och asiatiskt kryddad mat. Testa också att byta ut rödvinet på bbq-partyt mot en lite kraftigare, välkyld rosé och du kan bli överraskad av hur väl det passar till den grillade, lite rökiga texturen på maten, oberoende av om det är kött eller fisk som serveras. Och när grabbarna frågar efter ölen, kan du med ett världsvant axelryck förklara att det är “brosé” som är den nya trenden.

Några roséviner värda att prova i sommar:

1.  Akakies Rosé 2018, 13,95 €: torr, generös och friskt rödbärig från Greklands enda PDA (Protected Designation of Origin) för roséviner, det svala, höglänta Amyndeon. Gör sig fint förutom till mezerätter även till stekt fisk och matiga sallader.

2.  Opera Roses Chiaretto 2018, 11,98 €: ekologisk italiensk rosé, elegant som Maria Callas och frodig som Luciano Pavarotti. Lättdrucken och läskande med en diskret smak av blodapelsin och aprikoser – perfekt som aperitif i solen med lite skön musik i bakgrunden.

3.  Château d’Aqueria Tavel Rosé 2017, 16,33 €: lite stramare och mer nyanserad fransos från rosévinernas Mecka, Tavel i södra Rhône, med läskande jordgubbs- och tranbärstoner – prova till grillad grisfilé och en fräsch grönsallad och njut!

Linda Forssell text

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."