Utgiven i Forum nr 2015-07

Från Pedersöre till Sydkorea

av Bo Ingves Forum 2015-07, sida 08-09, 27.08.2015

Taggar: Orter: Pedersöre

LJ

MÅNGA PATENT. Inplastarna har genomgått en evolution under årens lopp och de mest avancerade är i dag helautomatiska. Företaget är ytterst noga med att följa all varumärkeslagstiftning på olika marknader och äger själv rätt så många patent.

HANDS ON. Elhos produkter är gedigna verkstadsskapelser, men många är helt datorstyrda och innehåller avancerad teknik som GPS-styrning.

/ Från Ped till Sydkorea

FÖR NÄR OCH FJÄRRAN. “Vi levererar våra lantbruksmaskiner till 25 länder över hela världen men siktar mot att antalet är 45 om fem år” konstaterar Pedersöreföretaget Elhos vd Sigge Forsman. I bakgrunden inplastare på väg till Sydkorea som är ett av företagets största enskilda marknadsområden.

När Elho säljer gräsbearbetningsmaskiner för två miljoner euro till Sydkorea i år är det ingen slump.

BO INGVES TEXT & BILD Xx Sydkoreaärnumeraenavdestörstaenskilda exportmarknaderna för Elhos jordbruksmaskiner, främst då inplastare. Bolagets vd Stig-Göran ”Sigge” Forsman berättar att bakgrunden till framgången i Asien är just ett sådant sammanträffande som lyfter upp en helt oväntad sak till något stort. Bakgrunden är världens största jordbruksmaskinmässa, Agritechnica, som till exempel 2013 samlade 450 000 besökare från alla världens hörn. ”Det var för ungefär 12 år sedan som en grupp sydkoreaner råkade se våra maskiner på mässan. På plats hade vidå en väldigt aktiv produktutvecklingschefsomkundeargumenera för produkterna. Som resultat är vi i dag en stor försäljare av inplastare i landet”, säger Forsman.

I Sydkorea handlar det främst om rishalm, som kan bli upp till tre meter hög. Därför ställs det andra krav på maskinerna än då det gäller europeiskt gräs.

HEN forum för xonomiock TEKNIK NR? 201 ”Man plastar in väldigt mycket där och det är en nisch som vi är speciellt framgångsrikai?

Elho har ett mycket nära samarbete med importören i Sydkorea som man samarbetar med kring olika produktutvecklingsprojekt.

”Nu skördar vi frukterna av ett långvarigt samarbete där tyngdpunkten har varit att utveckla maskinerna för den sydkoreanska marknaden och dess speciella förhållanden?

Affärer är människor. Fast lantbruksmaskiner kanske inte känns inte så upphetsande, går det inte att undvika att smittas av den entusiasm som Forsman utstrålar. Företaget har nyligen bytt ut sin gamla laserskärningslinje i fabriken.

Han motiverar nyinvesteringen med att bolagets produkter innehåller otaliga metallkomponenter som bör kunna tillverkas flexibelt. Till saken hör att linjen levererades av grannen LKI Käldman på 50 meters avstånd.

”Vi valde att förnya laserlinjen för att ännu smidigare kunna anpassa produktionen efter behov och efterfrågan. Vår konkurrenskraft och flexibilitet skulle lida om vi anlitade underleverantörer för vår komponenter?”

Elhos främsta rivaler är stora tillverkare som lever på att producera långa serier. Därför bryr de sig inte om nischprodukter för en begränsad marknad.

Vår nisch är att vara väldigt flexibla och till och med erbjuda kundspecifika förändringar i enskilda produkter. Vi sköter all försäljning via egna importörer för vi säljer inte bara maskiner, utan också service, teknis support och reservdelar med snabbleverans?” Forsman betonar att affärsverksamhet enligt hans filosofi är lika med människor. ”Finns inte förtroendet löper inte affärerna fast produkterna är hur fina som helst. Vi verkar globalt men jobbar lokalt 7

Kontinuerlig expansion. Elho satsar målmedvetet på att expandera på nya marknader därför att antalet bönder minskar i världen. ”Målet är att vi ska exportera till 45 länder år 2020 mot drygt 25 i dag”, säger Forsman. Enligt honom finns det goda möjligheter till det, för så länge folk vill ha mjölk på bordet behövs slåtterkrossar, inplastare, räfsor och strängläggare. ”På andra håll är inte minskningen i jordbruket så kraftig som i Finland. För några år sedan satte i genomsnitt tre bönder per da lapp på luckan här, nu är takten lägre. Men samtidigt har arealen ökat liksom antalet djur?

Försäljningsembargot till Ryssland har inte drabbat Elho direkt eftersom landet är nästintill en vit fläck på försäljningskartan. Men då konkurrenterna redan hade tillverkat en hel del maskiner med adress Ryssland har det rått överutbud på marknaden.

”Nu har läget börjat normaliseras igen så hoppeligen blir 2017 relativt bra. Vår försäljning har inte sjunkit jämfört med föregående år fast totalmarknaden i år förväntas minska med mellan 15 och 20 procent”

Spåman. Forsman berättar att Elho byggt ut fabriken i flera etapper. Nu senast köpte företaget Marinos båtfabrik som låg granne.

”Främst satsar vi på produktutveckling så att vikan klara oss mot konkurrenter med upp till 10 000 anställda”

Tack vare att Finland har stora temperaturvariationer och en kort växtperiod litar man enligt Forsman i världen på att det som fungerar i Finland fungerar var som helst.

”Även som producentland har Finland gott rykte, det märker man hela tiden. Men det gäller att vara innovativ och förutse vilka maskiner som behövs om 3-5 år”

Det är länge sedan bonden bärgade höet för handkraft. I dagens moderna jordbruk är datorer, GPS, satelliter involverade i så gott som alla maskiner.

”En av våra största produkter är en 10,5 meter bred slåtterkross som hör till de störst i Europa. Den är utrustad med GPS-styrning som hela tiden ger signaler till maskinen”

I och med att produkterna har ändrat mycket på 15 år ställs det också nu helt nya krav på produktionen.

”Allt som påverkar kostnaderna för slutkunden är viktigt, som till exempel pris, hållbarhet och tillgång på reservdelar. Det går att automatisera och utveckla det mesta, men det måste vara lönsamt också för kunderna. Det här kräver mycket, speciellt av produktutvecklingen?

Gisslad av pålagor. Forsman har en enkel förklaring till varför företag flyttar bort från Finland och varför det är dåligt med utländska investeringar.

”Det råder helt enkelt ett för osäkert politiskt klimat i Finland. Spelreglerna ändras och antalet pålagor ökar kontinuerligt? ”Det generella kostnadstrycket håller på att ta död på industrin i Finland som lider av dyr logistik och höga personal- och andra bikostnader”, säger Forsman med emfas.

Det pratas mycket om att förbättra möjligheterna för små och medelstora företag att få stöd och finansiering för att bland annat utveckla exporten.

”Tyvärr verkar det nu som om den nya regeringen skär ner stöden för exportfrämjande verksamheter, vilket är horribelt”

Den nya regeringen har dock också som mål att lätta på byråkratin. Forsman väntar sig i alla fall inga snabba förändringar eftersom statens kvarnar mal långsamt.

”Man skapar inte utvecklingsförutsättningar för små och medelstora företag om personalen inom administrationen måste ökas för att söka eventuella stöd eller delta i olika projekt. Stora företag har särskild personal för detta, vilket inte mindre företag kan ha. Därför går en stor del av stöden till större företag?”

Men ännu är det full fart iregionen som har en stor exportindustri och en arbetslöshetsgrad på endast cirka fyra procent.

”Därför är det bra att flygförbindelserna till Karleby igen har förbättrats och avgångarna ökat efter en nedåtgående trend i början av året > ELH s Tillverkar: slåtterkrossar, inplastare, räfsor och strängläggare för hantering av gräs och hö samt buskröjare för klippning av vägrenar.

sm Omsättning: iår cirka 13,4 miljoner euro. sm Antalanställda: g5.

= Ört: Pedersöre.

STIG-GÖRAN ”SIGGE” FORSMAN, VD

Född: 1961.

Bor: Pedersöre.

Familj: fru och två barn.

Utbildning: merkonom och “livets skola”. Tidigare arbetsplatser: Hartman i Vasa och Jakobstad.

= Fritid: Föreningsliv, men just nu står arbeteti förgrunden.

sa Ordspråk: Business is people.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7 2015 EN

Utgiven i Forum nr 2015-07

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."