Går på vätgas och luft
01.09.2014Antalet vätgasstationer fördubblades nyligen när Finlands andra station öppnades i februari i hamnen i Nordsjö. Den första öppnade i fjol, på fabriksorten Voikoski av alla ställen. Förklaringen är att orten är högkvarter för gasproducenten Woikoski som vill bygga ut vätgasdistributionsnätet i Finland.
Det intressanta med tankningsstationerna är att de är planerade av företaget, som enligt vd Kalevi Korjala har baktanken att sälja tekniken också internationellt.
Forum fick provköra bolagets testbänk, en vätgasdriven Hyundai ix35, som till vardags kör mellan fabriken och Nordsjö hamn.
[caption id=“attachment_5825” align=“alignleft” width=“212”] Vätgastanken ligger under bagageutrymmet, vars storlek inte nämnvärt påverkas av tanken.[/caption]
[caption id=“attachment_5826” align=“alignleft” width=“208”] Bilens lokala utsläpp från elmotorn är endast rent vatten. Med en tank kör den cirka 600 km.[/caption]
I praktiken är bilen en elbil som själv producerar sin el med en vätgasdriven bränslecell. När vätgasen reagerar med syre, som tas ur den omrkingliggande luften, uppstår en kemisk reaktion mellan anoden och katoden i bränslecellen.Slutresultatet är förenklat sagt ström.
Fördelarna med bränslecellen är att verkningsgraden är 70 procent (20 procent i en förbränningsmotor) samt att de lokala utsläppen är vattendroppar i stället för avgaser.
Bilen drivs av en elmotor och skiljer sig inte ur förarens synvinkel från en normal elbil. Men: Priset torde landa kring 200 000 euro, alla skatter inräknade.
Bo Ingves text och bild