Genombrott väntar Jas

av Henric Borgström Forum 2008-05, sida 22-23, 22.05.2008

Taggar: Bolag: SAAB AB Teman: stridsflygplan

ÖKAD EFFEKT.

Svenska Saab tvingas öka motorns dragkraft med 40 procent på de Jas 39 Gripen stridsflygplan som sannolikt kommer att levereras till bland annat Norge.

Genombrott väntar Jas

Svenska Saab ser nu ut att kunna sälja sin stolthet Jas 39 Gripen till ett flertal länder. För att uppfylla kraven från köparna tvingas Saab göra en vässa version av Gripen med mer effekt och ökad vapenkapacitet.

HENRIC BORGSTRÖM HI ÖRESUND

X Besvikelsen blev stor i Sverige när Finland ibörjan av 1990-talet valde stridsflyget F-18 Hornet, tillverkat av BOEING, istället för SAABS Jas 39 Gripen. Men nu är det dags för Gripen att ta revansch. Planet står inför ett verkligt internationellt genombrott.

Den inledande beställningen av 204 stridsflygplan till svenska flygvapnet visade sig dock alldeles för stor. Den svenska militärledningen med arméofficerare i spetsen anser att det nya säkerhetspolitiska läget kräver endast 60-80 flygplan.

Men Saab har tillsammans med svenska försvarets inköpsorganisation lyckats sälja och leasa ut 14 Gripen vardera till Tjeckien och Ungern samt 6 till Thailand. Dessutom ska 28 flygplan nytillverkas för Sydafrika.

Nu har offerter lämnats för 48 flygplan till

Norge och 128 till Indien. Varje stridsplan beräknas kosta drygt 50 miljoner euro inklusive vapen och utbildning. Men de båda länderna vill ha ett stridsflyg med starkare motor som kan operera på längre distanser än dagens Gripen. Och Norge har dessutom krävt att svenska flygvapnet självt ska beställa ett tiotal av denna mer vässade version av nya Gripen.

Detta krav har ställt till med huvudbry i den svenska försvarspolitiska debatten. Överbefälhavaren HÅKAN SYRÉN är i färd med att lägga fram konkreta nedskärningsplaner som bland annat innebär att flygflottiljen F 21 i Luleå ska läggas ned. Om detta blir verklighet skulle Sverige inte ha något flygförband alls kvar i Norrland.

Med denna nedskärningsplan framstå det som absurt att flygvapnet ska beställa en dyrbar ombyggnad av tiotalet Gripenplan för att kunna sälja till Norge. Gripen anses nämligen redan vara en gökunge i svenska försvaret som trängt ut det mesta av annan militär verksamhet, framför allt arméförband.

Men dels måste Sverige självt ha de vassaste möjliga Gripenplanen, dels är det en förutsättning för att kunna konkurrera om ordern från Norge och med amerikanska, franska, brittiska och ryska tillverkare i en rad andra länder.

Fortfarande upprätthålls illusionen att Sverige har allmän värnplikt. Men inför det kommande året ser det ut som om endast cirka 5 000 värnpliktiga kallas in till utbildning, ungefär var tionde tjugoåring, plus några hundra frivilliga kvinnor.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 200 ”Dels måste Sverige självt ha de vassaste möjliga Gripenplanen, dels är det en förutsättning för att kunna konkurrera om ordern från Norge och med amerikanska, franska, brittiska och ryska tillverkare i en rad andra länder.”

Vässad version av Gripen. Börsnoterade Saab har redan på bara ett år förvandlat den gamla” Gripen till en klart bättre exportversion, kallad C/D som nu ”hottas upp? Därmed hoppas Saab få fler köparländer; Danmark som redan fått en offert och Schweiz som får en i början av juli. Ett trettiotal av de äldre svenska planen byggs om till denna version, den norska versionen blir ännu hetare och får beteckningen E/F.

Norge vill ha sina nya flygplan från år 2016, Schweiz redan från 2013. Andra länder som visat sig intresserade är Brasilien, Bulgarien, Kroatien och Rumänien.

I Norge har Eurofightern — ett stridsflyg som utvecklas av Tyskland, Italien, Storbritannien och Spanien — redan dragit sig ur tävlan. Men Saab får räkna med hård konkurrens av Eurofightern i flertalet tänkbara länder plus amerikanska LOCKHEED MARTINS F 35 med namnet JSF, Joint Strike Fighter.

Därför tvingas Saab nu till den norska versionen öka motorns dragkraft med 40 procent. Startvikten stiger från 14 till 16 ton och bränsletanken måste därför bli 40 procent större. Planet kommer dessutom att ha plats för 20 procent mer vapen. Planet ska köras mer ekonomiskt genom att efterbrännkammaren slås på mer sällan.

Gripen kan redan nu köra över 2 000 kilo > SAABA h Gripen International).

meteritimmen, vilket är uppemot 30 procent snabbare än den amerikanska konkurrenten.

Problematiska motköp. Om Saab får ordern återstår att förhandla fram ett motköpspaket som överstiger värdet på flygplansordern. Eftersom Saab ägardomineras av WALLENBERGgruppens investmentbolag INvEstor har närstående bolag vid tidigare exportorder ställ uppoch accepterat att teckna kontrakt ominköp av varor från olika företag i det land som köper svenskt stridsflyg. Men frågan är om aktiemarknaden numera accepterar att olika börsbolag “tvingas in” i affärer av någon slags solidaritet med Wallenberggruppen.

En annan avgörande fråga är om Norge med sitt medlemskap i Nato kan stå emot amerikanska påtryckningar att köpa amerikanskt stridsflyg. Så skedde nämligen på 1970-talet när Natoländerna Norge, Danmark, Holland och Belgien valde amerikanska F 16 i stället för Saabs Viggen. Men Saab har nu anpassat sina nya flygplan till Nato-standard. Och Sverige har på flera sätt närmat sig Nato och kan numera betraktas somidet närmaste adjungerad medlem, efter att under årtionden mer eller mindre i hemlighet haft nära samverkan.

Avsiktenär att Norgeislutet av detta år ska lämna besked om vilket flygplan som väljs. Men som vanligt vid beställningar av stridsflyg brukar besluten uppskjutas i det längsta. Sveriges kanske tekniskt mest avancerade industriföretag Saab klarar sig hur som helst tack vare de order som tecknats med andra länder och de avtal som bolaget förhandlar om för tillfället. Genom både tekniskt samarbete och ägarsamband med brittiska BAE systems (British Aerospace) öppnar sig också nya möjligheter i ännu fler länder.

Annons KSF Media

Utgiven i Forum nr 2008-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."