Gigantisk utbyggnad av svenska järnvägar
av Henric Borgström Forum 2010-05, sida 20-21, 27.05.2010
Taggar: Orter: Sverige Teman: tåg
FORUM FÖR EKOMÖMI OCH TEKNIK NR 5 2018
VARLDEN: NORDEN
Gigantisk utbyggnad av svenska järnvägar
Flera av de större hamnarna i Sverige byggs om till kombiterminaler med hamn, järnväg, motorväg och stora lagercentraler.
HENRIC BORGSTRÖM BH ÖRESUND
X Logistik och infrastruktur diskuteras allt livligare inför det svenska riksdagsvalet iseptember inte bara bland samhällsplanerare och politiker - eftersom höghastighetståg kommit att bli alltmer ifrågasatta.
Den politiska oppositionen (Socialdemokrater, Vänsterpartiet, Miljöpartiet) har lanserat ett dubbelt så stort investeringsprogram för järnvägen på cirka 2 miljarder euro årligen, inklusive höghastighetståg, jämfört med regeringens 1 miljard per år de närmsta tio åren.
Totalt ska det enligt den borgerliga regeringens plan för infrastruktur byggas nytt för åtminstone 4,5 miljarder euro per år fram till och med år 2021, förutom järnväg också vägar, hamnar, flygplatser och telenät.
Men finansieringen är fortfarande oklar, särskilt den fulla utbyggnaden av järnvägen från Stockholm till Jönköping där de nya spå ren ska dela sig med en bandel ned till Skåne och en till Göteborg.
Det överlägset största regeringspartiet moderata samlingspartiet är dock kallsinnig e = Större logistikcentra Umeå e inne ilandet e = Större hamnutbyggnader Sundsvall sverige = 9Givle e Arlanda
Eskilstuna & = eStockholm
Katrineholm QNorrköping Göteborg Falköpin elönköping O Nässjö
Hässlehol l Karlshamn Planerad tunnel HelsingborgTrelleborg — |Helsingör Öresundsbron I00k tillatt de närmsta åren besluta om höghastighetståg. Den rödgröna oppositionen vill att kommuner längs de nya järnvägarna ska vara med och finansiera dem.
För övrigt har kommunal medfinansiering blivit allt vanligare de senaste åren både för vägar och järnvägar, vilket då har påskyndat byggstarten.
Lokala folkstormar väntas också komma igång om landskapet byggs om för snabbtåg. Om de nya banorna blir beslutade kommer den fulla längden knappast att stå klar före år 2030, men debatten är redan livlig.
Fördelarna med höghastighetståg är inte bara den snabba framkomligheten för passagerarna. Om inte höghastighetstågen byggs kan trafiken med godståg öka endast cirka 20 procent på grund av trängseln, enligt tillskyndarnas argument, vilket dock ifrågasätts av de somi stället vill bygga ut det nuvarande järnvägsnätet. Det finns en lista på 44 olika önskvärda utbyggnader.
Kombiterminaler. Parallellt pågår och plane ras en stor utbyggnad i de större hamnarna. En omfattande förändring av transportnätet väntas med en koncentration till de större hamnarna. Kombiterminaler har kommit på modet, med en kombination av hamn, järnväg, nära till motorväg och stora lagercenraler.
Ett exempel är Norrköping. Under ett år framöver pågår en muddring av farleden in ill hamnen där fartygsrännan ökas från 60 ill 100 meters bredd och djupgåendet från 11,8 till 13,5 meter. Norrköping är en av Sveriges fyra prioriterade containerhamnar vid sidan av Göteborg, Helsingborg och Gävle.
Till denna kommer en ny järnväg från hamnen ut till stambanan mellan Stockholm och Skåne. Containerhanteringen flyttas till den större Pampushamnen.
Stockholms stad hade planerat att flytta ut all godstrafik till en ny hamn, Norvik invid Nynäshamn varifrån Gotlandsfärjorna redan går. Men miljödomstolen har stoppat projektet tills vidare.
Gävle får en ny containerhamn om fem år.
Sundsvall får en ny järnväg till det stora sågverket Tunadal där SVENSKA CELLULOSA bygger ut det till en kapacitet på 750 000 kubikmeter i framtiden.
Kommande vinter invigs den nya Botniabanan mellan Örnsköldsvik och Umeå, där det också blir en ny godsbangård, ny fartygskaj och nya containerkranar.
Karlshamn i Blekinge som har en färjeförbindelse med Klaipeda i Litauen har nyligen invigt en stor djuphamn och får en ny kombiterminal om två år. Trelleborgs hamn byggs ut sedan den fått ta över en del av färjetrafiken mellan Ystad och Polen.
Malmö hamn ingår tillsammans med hamnen i Köpenhamn i ett gemensamt bolag cm PORT. Köpenhamn tar hand om kryssningstrafiken (förra året 330 fartyg) och huvuddelen av containers, Malmö har en betydande bilimport för hela Norden.
Torra hamnar inne ilandet. Men även de större städer inne i landet som saknar djuphamn har hakat på, en del kallar sina logistikpar NYA BANOR.
MZANOHIASYNIS
Kommunal medfinansiering har de senaste åre påskyndat bygg starten för fler ker för ‘dry-port! Här framhålls ofta att expansionsytorna i allmänhet är större än vid hamnarna.
Ett sådant exempel är Jönköping där IKEA har byggt ett stort lager. Också HYUNDAI, BRING CITYMAIL (som ägs av norska posten), EL-GIGANTEN och DHL har flyttat in i stora lokaler. Omkring 30 kilometer därifrån har Nässjö en logistikpark där bland andra TELIA SONERA, JYSK sängmöblemang och RusTA postorder finns.
Till alla dessa pågående planerade utbyggnader kommer de lösa planerna på en ny Öresundsförbindelse, åtminstone enjärnvägstunnel från Helsingborg till strax söder om Helsingör.
Det anses från transportnäringen att den nuvarande Öresundsbron mellan Malmö och Köpenhamn, som invigdes 1 juli 2000 inte räcker till om ett eller annat decennium. Detta särskilt när den nya bron Rödby i södra Danmark till Puttgarden i norra Tyskland över Fehmarnsundet blir klar fram emot år 2020.
[3 svenska vägar och järnvägar.