Utgiven i Forum nr 2013-04

Googles ögon lockar och skrämmer

av Leif Bergström Forum 2013-04, sida 46-47, 25.04.2013

Taggar: Bolag: Goolge

FORUM FÖR EKOMÖMI OCH TEKNIK

KIMIHIRO HOSHINO/AFP/MVPHOTOS

H USA. Med sina datorförsedda glasögon följer Google ett numera välkänt mönster där mjukvaruföretag ger sig in på hårdvarusidan. Google Glass som beräknas nå handeln i höst ser ut att bli nästa stora måste-ha- pryl. Men produkten väcker också många juridiska och moraliska frågor.

LEIF BERGSTRÖM NEW YORK X Ännu är det bara vår. Det kan vara lite tidigt att utnämna årets hetast inväntade teknologipryl: Google Glass. Vanliga konsumenter får vänta till hösten — eller vintern — att sätta dessa elektroniska glasögon på näsan. Redan hajpas produkten av tillverkaren, och förväntningarna höjs bland teknikbloggare och de konsumenter som bara måste vara först med det allra senaste.

Nu väcks också juridiska och moraliska frågor om användningen av den bärbara daorenheten. En bar i Seattle har, mest som ett PR-jippo, förbjudit kunder att komma in med glasögonen. En ledamot av West Virginias delstatskongress har föreslagit att förbudet mot att skriva textmeddelanden vid raten utvidgas till att också gälla bärbara datorer med skärm framför ögat. Enhetens kamera med videokapacitet gör den också förbjuden i etablissemang sominte illåter några inspelningsapparater, amerianska media räknar upp: biografer, teatrar, stripteaseklubbar.

Glasögonen har en lampa som ska visa om videoinspelning pågår. Men aktivister som vill slå vakt om den personliga integriteten oro NR 4 201 as över kombinationen av videokamera och dator i elektronik som användaren alltid bär. Med program för ansiktsigenkänning skulle en användare kunna identifiera annars anonyma människor. Och i bruk av en perverterad kan användning i omklädesrum, badstränder eller lekplatser få oönskade effekter.

Google har sagt att produkten ska finnas i handeln mot slutet av året. Det som lockar de nördar som otåligt väntar på lanseringen är möjligheten att alltid ha en skärm inom blickfånget. Inget behov att var och varannan minut plocka upp mobilen för att kolla epost, textmeddelanden eller Facebook. De röststyrda datorn kan omedelbart sända svar på all kommunikation. Google Glass har också inbyggd GPS och kan ge direkt besked om färdväg till närmaste thailändska restaurang.

Observatörerna jämför förväntningarna inför lanseringen med hypen inför de första smartatelefonerna, musikspelarna och datorplattorna. Om detta ska visa sig vara nästa stora måste-ha-prylåterstår att se. Klart är att året ännu är ungt.

Ännu väntas en uppdaterad iPhone 5, kanske med flera skärmstorlekar, en ny iPad, och flera Android-telefoner. Det ryktas också om

FORUM FÖR EKOMÖMI OCH TEKNIK NR 4 201 en iWatch och en iTV. Och det spekuleras om att Microsoft är på väg att ta upp kampen med Google Glass med en produkt ibland benämnd Xbox Monocle. Fast den kanske dröjer till nästa år.

Sökjätten Google följer i alla händelser ett numera välkänt mönster där programmakarna också ger sig in på hårdvarusidan. I persondatorernas barndom stod Microsoft för mjukvaran, Intel för processorerna. Och det var upptill Hewlett-Packard och Dell att sätta samman det hela. Apple var då ett undantag genom att själva erbjuda det färdiga paketet.

on lockar och skrämmer

Nu har Microsoft spelplattformen Xbox och laptopen Surface. Internethandlaren Amazon erbjuder sina egna pekplattor, indle. Och Google säljer sedan tidigare den molnbaserade bärbara datorn Chromebook, iksom mobiltelefonen Nexus 4 och pekplatan Nexus 7.

Och den mest framgångsrika Androidillverkaren, Samsung, underströk vid lanseringen av Galaxy 4 flera hemsnickrade lösningar för att vidga Android-systemets kapacitet. Samsung uppges också med Intel arbea på ett nytt operativsystem, Tizen. En anaytiker ser den koreanska tillverkaren vara i färd att utvecklas till en mer vertikalt byggd plattform, i stil med Apple, Microsoft — och Google.

Medan Apple säljer sina produkter till premiumpriser, har Amazon relativt snabbt blivit en faktor på marknaden för dataplattor genom att sälja sina Kindleplattor för självkostnadspris. Vinsten hoppas man ta hem genom ökad trafik till företagets butikssajt.

Google får 90 procent av omsättningen från reklam. Det ryktas nu om att den nya pekplattan Nexus kan prissättas till och med under kunkurrenterna från Amazon. Google skulle enligt dessa rykten kallt räkna med att inte tjäna något på försäljningen av plattan, men ilängden ta igen det på ökad synlighet för reklamen.

Men den affärsmodellen väcker olustkänslor när det gäller Google Glass. Bedömare menar att också den mest oförblommerade nörden snart skulle tröttna på den glasögonmonterade datorn om den ständigt visade reklam framför ögonen. Google har försäkrat att projektet inte kommer att finansieras med reklam.

De tidiga produkter som sålts till programutvecklare prissattes till I 500 dollar. Vad konsumentversionen ska gå på har inte avslöjats, men gissningarna ligger mellan 800 och 1500 dollar. En sådan prisnivå anses ge utrymme för en hälsosam vinstmarginal.

47 AKTUELLT I FÖRENINGARNA t f I f Tekniska Föreningen Driftingenjörsförbundet i Finland iFinland Banvaktsgatan 2 A, Banvaktsgatan 2 A 00520 Helsingfor tfn: (09) 476 778, e-post: kanslitfif.f 00520 Helsingfor tfn:(09) 476 777, e-post: kanslidiff. 25.4 TFiF Årsmöt 25.4 DIFF Årsmöt 26.4 - 29.4 Resa till Vilnius i Litaue 1.5 Första maj lunc 17.5 DIFF:s Examensfest 201 22.5 Arbetsavtalet - kanske ditt viktigaste avtal? 23.5 Stå upp-korik i Åbo, Humorlandskampen är här! 6.9 TFiF:s och DIFF:s traditionella golftävling

Se även www.tekniska fi.

NIORD

Ekonomföreningen Niord r.f. Banvaktsgatan 2, 00520 Helsingfors Cati Lilja, 0201 299 275

Läs om programmen i Niordblade och på www.niord.fi.

16.5 After wor 20.5 SEFE-program: Kaikkien aivot käyttöön 21.5 Alvar Aaltos he 26.5 Särkänniemi med Pirkanmaan Ekonomi 28.5 Bokning av Tahko/Himos vintern 2013/14

EKES

Kontaktperson: Anders Nordlund tfn 040-1949 492, e-post: atnordlundÖgmailcom

Baraviföreningen rf

Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn:040-902 2946 e-post: torvald.lindberg&kolumbus fi

Utgiven i Forum nr 2013-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."