Han vill få David och Goliat att jobba tillsammans

10.11.2011

Mohamed El-Fatatry har sedan 2006 lett internetportalen Muxlim från Helsingfors. Den har blivit ett viktigt forum för tiotals miljoner muslimer världen över och gjort El-Fatatry till världskändis. 

Nu tycker han att Muxlim klarar sig på egna ben och vill själv gå vidare.

”När du vaknar på morgonen och identifierar ett problem som inspirerar dig mer än det du håller på med, då är det dags att göra den andra saken.”

Från årsskiftet ska han hänge sig åt att överbrygga klyftorna mellan open source-projekt och etablerade institutioner, till exempel storföretag. Han är övertygad om att open source är ett överlägset sätt att jobba, men om man lyckas sammanföra det med traditionella institutioner uppstår en oslagbar kombination.

”Styrkan hos open source är att en person kan bidra med bara en enda liten, men totalt avgörande detalj, som är så bra att den förändrar allt. Den personen gör ingenting annat, men är perfekt just för den ena uppgiften. Men ett storföretag som Microsoft skulle aldrig kunna ha en sådan person anställd.”

Han tar Wikipedia som ett annat exempel. Det finns folk som är helt uppslukade av en enda sida, låt säga Boeing 747. Personen bryr sig inte om något annat men är bäst i världen på att upprätthålla just den sidan. Inte heller en sådan person skulle kunna vara anställd av en traditionell institution.

”Institutioner kan motivera med käpp och morot, men alla människor responderar inte på sådana saker. Folk som gör Wikipedia får inte betalt, de vill bara känna att de är en viss sidas mästare.”

Enligt El-Fatatry har det kring open source-världen och de etablerade institutionerna kommit att formas ett slags David-mot-Goliat-kamp. Men El-Fatatry ser inte Goliat som ett odjur som ska dödas – utan tämjas. Om de båda världarna kan lära sig samarbeta uppstår en otrolig potential, en win-win-situation, säger han.

Omvälvande år framför El-Fatatry noterar att det tidigare i historien sällan har skett möten mellan kulturella, religiösa, ekonomiska, vetenskapliga eller teknologiska krafter, vilket sker nu – och dessutom i global skala.

”Jag tror att vi fortfarande inte förstår ens en bråkdel av hur det påverkar vår värld. Jag tror att vi kommer att uppleva några årtionden av kaos, precis som när boktryckarkonsten introducerades.”

Det är mitt i den här omvälvande processen El-Fatatrys nya projekt, Dixrupt, ska verka. Precis som med Muxlim är också det nya projektet en form av brobyggande, men inte riktat specifikt till den muslimska världen. Han tror att han kan medverka till att de gamla institutionerna kan landa mjukare i den nya open source-världen. Enligt El-Fatatry förstår de centraliserade maktstrukturerna inte hur världen förändras.

”En sak jag är allergisk mot är institutioners mentalitet som går ut på att bevara status quo och den egna existensen hellre än att skapa värde.”

De yttre ramarna för hans nya verksamhet är fortfarande oklara. Konsultverksamhet vill han inte kalla den. ”Jag använder de verktyg som behövs, en bok, en tv-show, ett start up-företag. Dixrupt är ett nätverk mer än ett företag. Det är en ny typ av maktstruktur, en hybrid av online och offline, helt och hållet open source också när det gäller know how och visioner.”

Muxlim inte som Facebook Exakt vad som sker med ledningen av Muxlim är inte heller klart. Enligt El-Fatatry är Muxlim inte ett Facebook för muslimer.

”Muxlim är ett innehållsfokuserat nätverk, mer likt Business Week än Facebook. Innehållet genereras av ett hundratal partners runtom i världen, samt av användarna.”

Sajten har 26 innehållskategorier, till exempel sport, underhållning och mode. Enligt El-Fatatry är Muxlim ett utpräglat livstilsnätverk där politik och religion inte har särskilt framträdande platser.

Majoriteten Muxlim-användare finns i länder där muslimer är i minoritet. El-Fatatry beräknar att antalet muslimer online är 250 miljoner och konstaterar att internet därmed gått förbi Indonesien som världens folkrikaste muslimska nation.

El-Fatatrys passion för internet väcktes i tonåren i Förenade Arabemiraten där hans pappa var chefredaktör för landets största tidning. Mohamed följde med sin pappa till jobbet där han fick tillträde till internet. Tack vare det kunde han avslöja för kompisarna hur det skulle gå i matcherna i amerikansk brottning när de först långt senare visades i landets tv.

”Det gav mig en berusande känsla, jag var helt såld.”

Fängslad av Finland Han började göra egna webbsajter och blev som 16-åring ombedd att hålla en webbkurs på landets tekniska högskola. För sin första lön köpte han en Nokia 9000 Communicator. ”Det var den tidens Iphone, för första gången kunde du ha internet i fickan.”

Nokias kommunikator placerade Finland på hans karta, tillsammans med andra finländska skapelser som Linux och MySQL.

”Jag blev så fängslad av Finland och tänkte att det här är mitt Silicon Valley, den andra platsen är jag inte intresserad av.”

Tre år senare kom han till Finland. Muxlim startades 2006. Han uppmärksammades i finländsk press, fick utmärkelsen årets start up-företag och mottog den av president Tarja Halonen. Ute i världen blev El-Fatatry uppmärksammad av bland andra Time Magazine och ett halvt år senare blev han inbjuden till Vita huset. Brittiska The journal of emerging brands har utsett Muxlim till Finlands internationellt mest kända varumärke, näst efter Nokia.

”Fast det var före Angry Birds.”

El-Fatatry, född 1984, säger att han som nybliven finländare har beslutat sig för att lära sig svenska före finska. I april utkommer hans bok, Mohamed 2.0 – Disruption Manifesto.

PATRIK HARALD, text & foto

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."