Hankenprofessor i celebert sällskap

06.03.2012

Hankenprofessorn Christian Grönroos (bilden) har som första icke-nordamerikan valts till Legend in Marketing.

Det innebär att Christian Grönroos’ forskning, omkring 100 publikationer, kommer att sammanställas och utges av Sage Publications i serien Legends in Marketing.

Avsikten med publikationsserien Legends in Marketing är att försäkra att arvet efter de mest prominenta marknadsföringsforskarna i världen sprids till nästa generations forskare. Grönroos publikationer kommer att sammanställas i en serie på åtta volymer med olika teman. Varje volym har en redaktör som skriver en inledande kommentar. Volymerna innehåller också olika marknadsföringsforskares artiklar om Grönroos forskningsinsats.

Övriga forskare som hittills uppmärksammats som marknadsföringslegender är Richard Bagozzi, Shelby Hunt, Philip Kotler, V. Kumar, Naresh Malhotra, Kent Montoe, Jagdish Sheth, Yoram Wind och Gerald Zaltman.

Christian Grönroos är professor i tjänste- och relationsmarknadsföring vid Svenska handelshögskolan i Helsingfors.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."