Här är svenska JAS-betet - nappar Finland?
av Ragnhild Artimo Forum 1991-01, sida 08, 24.01.1991
LOCKANDE PAKET
Här är svenska JAS-bete = nappar Finland?
Text: Ragnhild Artimo
Vill vi slutmontera JAS motorer ten till Finland är inslagen i en frestande förpackning av högteknologiskt industrisamarbete och lockande sysselsättningseffekter. Ett erbjudande som man inte kan tacka nej till jaktplan som är bäst för finsk flygvapnet eller om vilken jaktplansaffär som är bäst för finska industrin?
Det är som känt tre plan som nu är med på slutrakan i det finska jaktplansbeslutet: franska Mirage 2000, amerikanska F-76 och svenska JAS 39 Gripen. Fransmännen öppnade en byrå i Helsingfors i augusti för den erforderliga uttröttningskampen. och General Dynamics följde exemplet några veckor före jul.
Flygplansdivisionen vid Saab-Scania kastade i december (före nyaste finska utspelet, alla plan från en enda leverantör) ut ett superbete till Finland: en JAS-beställning från finska försvaret säkrar = beställningslandet kompensationsköp till 100 procent. viktig teknologiöverföring, nya marknader och välkommen sysselsättning.
Det svenska industrisamarbetspaketet innehåller direkt finskt deltagande i produktionen av de (eventuella) finskbeställda planen:
H andiar jaktplansfrågan om vilke 8
Den svenska JAS 39-offer € siutmontering av de kompletta flygplanen Q siutmontering av motorerna Ö assistans för att ta hand om underhållet av planet och dess system Ö assistans för att ta hand om den successiva uppdateringen och utvecklingen 1 planets programvara i det operativa skedet Ö samarbete i definitionen och tillverkningen av testutrustningar för JAS Ö assistans för tillverkning av verktyg och markutrustning
Vidare erbjuds Finland direkt deltagande i JAS-komponenter — produktion som ensamleverantör för alla JAS-plan på samproduktionsbasis: 9 bakkropp Ö fena och roder Ö elektroniska anpassningsenheter € enheter för JAS radar, presentationsutrustning och datorelektronik samt Ö licenstillverkning av kanonammunition
Vill vi sätta ihop JAS radarenheter och datorelektronik?
EN
Vill vi bygga stjärtpartierna till SAAB 2000? ÅROR
Dessutom erbjuder Sverige indirekt industrisamarbete på flygområdet gällande 9 Saab 2000 stjärtparti 9 MD380 spoilers 9 strukturkomponenter = för Saab-plan 0 flygmotorkomponenter Ö assistans vid marknadsföringen av Redigo 0 gemensamt förslag till deltagande i MDI12X från Valmet, Udsen och Saab.
Och som dessert: teknologiöverföring till Valmet och ADCO inom konstruktion, verktyg, kvalitets-, material- och processkunnande. Dessutom avser Saab Automobile, GM Europe, Scania och Volvo, som årligen köper för ca 2,5 mrd mk från Finland, att utveckla sina finska aktiviteter i fall av ett positivt JAS-beslut.
Vilka är counterparterna i det uppskisserade industrisamarbetspaketet? I Sverige är det direkt Gripen-involverade Industrigruppen (IG) JAS: Saab Flygdivisionen (med produktområdena flygplan och -komponenter, militär och civil elektronik, robotar, satellitutrustning, hela skalan bilar), Volvo Flygmotor (civila och militära flygmotorer, hela skalan bilar), Ericsson Radar Electronics (avionik, radar, rymdelektronik, kommunikationssystem), och FFV Aerotech (flygplan och -utrustning, elektronik, vapen).
På den internationella arenan är kopplingarna minst lika intressanta för teknologihungriga företag: där är ”JAS-aktörerna” bland annat General Electric, Hughes och Lear Astronics i USA, A.P. Precision, Dowty, Ferrant olik | och Lucas i England, franska Inter technique och Microturbo och tyska Mauser.
Allt Finland behöver göra för att bli delaktigt av all denna härlighet (och kanske i färskaste läget ännu mer) är beställa 60 st JAS 39 och 7 st JAS 39 B (tvåsitsiga skolningsplan) för leve 4 rans 1996 —2000.
1/1991 FÖRUN