Hårdare kostnadskontroll för affärsresenärer
av Leif Bergström Forum 2010-01, sida 26-27, 28.01.2010
Taggar: Teman: flygbranschen
SKÄRPTA
KRAV.
Fler företag kräver att kreditkort används för alla kostnader efterso detge kontrollerbara kvitton.
Hårdare kostnadskontroll för affärsresenärer
H USA. Amerikanska hotellbranschen har under den gångna lågkonjunkturen genomlevt en av sina djupaste kriser. Äntligen finns några positiva indikatorer att affärsresandet åter vaknat till liv. Men branschexperter varnar för överdriven optimism —- de tror inte på någon återgång till det senaste årtiondets glada tillväxt.
LEIF BERGSTRÖM IH NEW YORK
För affärsresenärerna kan de försiktiga utsikterna leda till mer av vad de sett det gångna året - sämre service. Reseindustrin i stort har svarat på den dystra ekonomin genom att hårt skära ner personalstyrkan. På hotellen innebär det kortare öppettider i restauranger och begränsad tid för städ-, kläd- och gymservice. Medan sådana indragningar varit nödvändiga iden svaga ekonomin, hotar de också att förlänga krisen. Experter säger att även om resandet åter ökar kommer hotellgäster att vara ovilliga att betala fullt pris för undermålig service.
2009 ses av flygbranschen som ett förlorat år - ett ”annus horribilis” förklarade SouUTHWEST AIRLINES ordförande GARY C. KELLY. Och inom hotellbranschen var situationen lika dålig. Bara 55 procent av amerikanska hotellrum var belagda. Endast vid två andra tillfällen sedan 1920-talet har beläggningen fallit under 60 procent: under den stora depressionen och omedelbart efter terrorattacken den 11 september 2001. I Kalifornien är antalet hotell som finns till försäljning rekordhögt, ochide flesta fall finns inga köpare. Precis som med utmätningar av egnahem står nu banker som ägare av flera hotell.
Liksom i den bredare ekonomin går det nu att hitta en del positiva tecken för resenäringen. En rapport visade att försäljningen av flygbiljetter ökat 7 procent i november. Andra siffror pekar på att bokningar av hotellrum ökat. Analytiker understryker att det är med dessa siffror som med företagens nu aktuella fjärde kvartalsrapporter, de jämförs med samma tid för ett år sedan - en tid som var riktigt dålig …
Köparnas marknad. En av USA:s främsta experter på hotellnäringen är BJORN HANSON, docent vid NEw YORK UNIVERSITYS Tisch Cen OLOHdAIOLSI
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 201 ”Konsumenternas känsla av trygghet ligger till grund för vad de är villiga att spendera, och den har nu förändrats på ett sätt som kan vara i en generation. ter. Han varnar hotellägare att tro att när ekonomin väl tar fart, så blir det också grönt ljus för resebranschens förnyade tillväxt.
”Konsumenternas köpvilja kommer att återhämta sig, men inte till de nivåer vi såg för några år sedan. Konsumenternas känsla av trygghet ligger till grund för vad de är villiga att spendera, och den har nu förändrats på ett sätt som kan vara i en generation. Jag tror inte det här är ett cykliskt fenomen”, säger Hanson.
Han understryker att kundföretagen, liksom privatpersoner, lärt sig att nå sina mål med mindre resande. Och till detta kommer ny teknik med videokonferenser.
Hanson var tidigare analytiker vid PrRICEWATERHOUSE COOPER. Hans efterträdare där är SCOTT BERMAN, som tror att hotellens rumsbeläggning i år kan öka till 55,8 procent från 55,2 procent i fjol. Men rumspriserna föll 2009 med 8,8 procent, och Berman räkna med att det kommer att forsätta att vara en köparnas marknad med ytterligare prisfall på 1,8 procent i år.
Branschexperter räknar också med att den totala flygverksamheten kommer att fortsätta vara under press i år. Men den amerikanska flygindustrin anses efter det gångna årtiondets omstruktureringar vara i bättre form än utländska konkurrenter. Flera analytiker tror därför på en svag ljusning för branscheni USA - om vi bara kan undvika en ny oljekris.
Slut på överflödig lyx. Fram till dess att lågkonjunkturen slog till tycktes affärsresenärer kunna unna sig all typ av komfort. Ingenting ansågs för lyxigt. Men när amerikanska regeringen tvingades gå in med stödlån till banker och bilföretag inleddes en hårdhänt, ofta argsint, granskning av affärslivets överdrifter. Det gällde bonusutbetalningar, men också vad som tycktes vara överdrivna
Annon konferenser och resevillkor. Det har lett till att medan resenäringen i stort drabbats hårt det senaste året är det lyxhotellen som tagit de värsta smällarna. Konferensplanerare har tvingats inställa evenemang - eller tona ned dem till något mer alldagliga anläggningar.
Samtidigt tvingas amerikanska affärsresenärer leva med en tuffare attityd från revisorerna. Flera företag kräver nu att kreditkort används för alla kostnader som kan betalas med kreditkort. Det ger kontrollerbara kvitton. Många företag har en gräns på 25 dollar för kontantutlägg, medan amerikanska skatteverket kräver kvitton på allt över 75 dollar.
Revisorerna har nu hjälp av dataprogram som snabbt kan sortera ut mängden av utgiftsposter på, säg 24,95 dollar. Och det är, säger experter, anmärkningsvärt många poster som hamnar just kring den nivån, och som nu alltså orsakar skärpt granskning.
al Around