Hartwall växer så det bubblar
av Torsten Fagerholm Forum 2013-11, sida 05, 28.11.2013
Taggar: Bolag: Hartwall Personer: Pekka Rantala Teman: företag
Hartwall växer så det bubblar
Pekka Rantala, 47, börjad som vd för Hartwall i slutet av oktober. Han har jobbat med blåvita konsumentprodukter och dagligvaror i 20 år, bland annat hos Nokia och senast vid Fazer.
Vilken är din största lärdom “Tänk noga på konsumentperspektivet. Det ger framgång och tillfredsställelse på längre sikt, åt såväl producenten, handeln som kunden. Dessa tre parter måste samarbeta friktionsfritt. Kunden bestämmer istörre grad än någonsin förut”
Varför har Hartwall tappat marknadsandelar? “Vi är mer än ett ölbryggeri, vi är en dryckesproducent med bred portfölj. Hartwall är marknadsledare inom kategorin vatten, som växer så det bubblar. Gällande Lapin Kulta har vi satsat på innovation och strävat att bygga premiumprodukter: nya ekologiska och närproducerade öl där kornet går att spåra tillbaka ändattill en enskild odlares åker. Hartwall har skapat flera klassiker, till exempel Original Long Drink vid OS 1952. Detsamma gäller sötflockelextrakt [sötningsmedel känt som stevia, red.anm. där vi var förstute i hela EU. Vår nya ägare, danska RoyalUnibrev ger oss allt friare händer att ta fram nya lokala produkter”
Varför växer inte den finländska bryggeribranschen “Dryckesbranschen regleras allt strängare. Finland beskattar öl fem gånger kraftigare än Estland. Den ständigt växande privatimporten överträffar den samlade konsumtionen vid restauranger och utskänkning. Spritrallyt kommer att accelerera nästa år då skatten skärps ytterligare. Då minskar den sociala kontrollen vid alkoholkansumtion. Samtidigt bör vi stöda den finländska ölkulturen med småbryggerier och specialöl Det stöder ansvarsfullt drickande där kvalitet överträffar kvantitet”
Gynnar beskattningen starksprit på bekostnad av svagare drycker? “Ölet har befäst sin roll inom matkulturen. Svag drycker, som del av socialt umgänge, stöder ansvarsfull konsumtion, som borde backas av skattestrukturen. Finsk ölskattepolitik sporrar import och en okontrollerad dryckeskultur. Jag är optimist, och tror att detta korrigeras?
Varför tilltar ölrallyt? Finländarna importerar 7,7 miljoner liter alkohol per år.
“Den grå importen är massiv. Den undergräver skatteintäkterna och den inhemska försäljningen. Dessutom dricker folk alkohol hemma, och i allt större mängder eftersom man köper på lager Då lider också restaurangbranschen. Det vinner ingen på. Finland borde sluta höja alkoholskatterna, och tvärtom börja sänka dem?
Hur hålla konsumtionen i styr, säkra skatteintäkter och stävja importen, samtidigt “Ta modell av Storbritanniens program Responsibility Deal, där alla aktörer möts vid samma bord och finner gemensamma lösningar. Samtidigt har drickande bland unga finländare avtagit hela 2000-talet. En kontrollerad sänkning av beskattningen kombinerat med attitydfostran är de enda metoderna?
Bruket av läskedrycker har sjunkit de sanaste åren. Vad kan vi vänta oss med tanke på sockerskatten “Det är sorgligt att läskedrycksbeskattningen drabbar osötade drycker, som är en motor för Hartwalls tillväxt, och dessutom innehåller hälsobefrämjande komponenter. Vi svarar på utmaningen med innovation Årligen dör 3 000 finländare av direkta aller indirekta alkoholskador, Lär v! oss aldrig att dricka på europeiskt vis “Trenden bland unga pekar mot mindre konsumtion. Det behövs attitydfostran, samt betonande av kvalitet framom kvantitet. Stränga begränsningar mystifierar alkoholbruket och leder till osunda uppfattningar. Det behövs mer resurser för att stöda den lilla minoritet som behöver hjälp?
Vad betyder närheten till Rysslan för Hartwall “Ryssland har potential. Generellt satsar vi på export till våra grannländer, nu då vi åter fått ansvaret för exporten av våra egna produkter”
Ni ägs numera av danska Royal Unibrew, det näststörsta bryggeriföretaget i Norden och Baltikum. Vad betyder lokala marknader i en globaliserad värld “Hartwall har alltid varit ett mycket finländskt bolag, och Royal Unibrew liknar oss på många sätt. Vi är dryckesproducenter med hela produktpaletter, och vår ägare har god förståelse för vår satsning på vatten och läskedrycker. De är övertygade om att landsorganisationer bäst behärskar sin egen verksamhet, genom starka lokala brand och ledning”
Familjen Hartwall är er näststörsta ägare, via Hartwall Capital. Vad innebär ett familjeföretag som delägare “Hartwall Capital har ett långsiktigt intresse avattHartwalllyckas. De har massvis av historisk och nedärvd kunskap om företaget, och om dryckesbranschen i Finland. En betydligt finländsk ägarandel i vårt moderbolag kombinerat med en helt inhemsk ledningsgrupp - dessa ger oss ett starkt fotfäste” m
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR TI 20138