Herraväldet inom satellit-tv:n
av Erkki Olin Forum 1990-03, sida 22-23, 22.02.1990
Taggar: Teman: satellit-tv-marknaden
Text: Erkki Olin/London
Sky Televisions förluster beräknas stiga till 120 miljoner GPB första verksamhetsåret, men Murdoch har sagt att han har råd att vänta i fem år. Hans tidningar inbringar såpass bra. Murdochs förlag News Corporation ger ut tidningar och tidskrifter i hela den anglosaxiska världen. I England har förlagets dagstidningar med News of the World i spetsen en totalupplaga på elva miljoner. Också legendariska och prestigefyllda The Times, som de flesta parlamentsledamöter dagligen läser, ägs av Neu’s Corporation.
22
Vårens mediahappening
I England gäller
HERRAVÄLDET INOM SATELLIT-TV:N
Den engelska satellit-tv- marknaden hettar redan av en nära förestående batalj mellan två privatägda satellitoperatörer! Sky Television och British Satellite Television. Satsningarna på bägge hållen är skyhöga, men så är också vinsterna som står i utsikt för segraren. Segertrofén kommer att bli jämförlig med rätten att trycka pengar.
en som hunnit först bland de två satellit-tv-kombatenterna på den engelska arenan är Sky Television, som ägs av multimediabaronen Rupert Murdoch. Sky inledde sändningarna över satelliten Asira för ett år sedan, och når nu omkring 1 miljon hushåll i England och Irland. Sky:s konkurrent är ett konsortium kallat British Satellite Broadcasting (BSB), som ägs av 10 privatföretag, bl a det engelska tv-företaget Granada, Pearson (företaget som utger tidningen Financial Times), Bond Corporation med 35,8 procent av aktierna (ägt av australiska mediabaronen Alan Bond) och det franska transportföretaget Chargeurs.
BSB försenade sig i starten
Först var det meningen att BSB skulle inleda sändningarna på hösten 1989, men antennproduktion kom inte i gång enligt planerna, och nu beräknas starten ske i april 1990.
Hur mycket Rupert Murdoch satsat på sitt Sky Televisionbolag är det ingen som egentligen vet. Men att det är fråga om avsevärda belopp på hundratals miljoner GBP är helt klart. Murdoch har meddelat att han kommer att kunna tåla vilka förluster som helst under den kommande femårsperioden. Visar det sig att företaget då fortfarande är hopplöst, är Murdoch beredd att ge upp försöket.
Murdoch har förmågan att få företag att löna sig på sikt. Det bevisar utvecklingen av hans amerikanska tvnät: Fox, som i fjol äntligen uppvisade en vinst på 40 miljoner USD med en omsättning om 400 miljoner USD. Det var första vinståret för Fox. och nu skall Murdoch ytterligare utvidga nätet och öka sändningstiden.
Näststörsta privatsatsning
BSB är den största privata satsningen någonsin i England efter kanaltunnelprojektet. Totalt beräknas projekte 3/19900 FARU behöva en kapitaltransfusion på 1.3 miljarder GBP (ca 8.6 miljarder mark) förrän det är ordentligt inkört. Nu är satsningen uppe i 450 miljoner GPB. och huvudfinanslärerna uppges vara beredda att skjuta till resterande 900 miljoner GBP.
BSB:s programverksamhet i april 1990 kommer ske över högeffektsatelliten Marcopolo, som sköts upp i augusti I fjol med en amerikansk Deltabärraket. En systersatellit till Marcopolo skall skjutas upp under första halvåret 1990 för att ligga i reserv.
Sky:s program går nu ut över följande fyra kanaler e Sky One, underhållnin 6 Sky News, nyheter dygnet run e Sky Movies, filmkana e Eurosport, som kan ses i övriga
Europa
BSB har planerat sina 5 kanaler fö film, sport, popmusik, underhållning och för nyheter och dokumentärprogram. Därmed konkurrerar Sky och BSB på alla plan. Då det gäller tekniken finns det en väsentlig skillnad mellan de två konkurrerande företagen. Sky sänder enligt den gamla normen PAL, medan BSB har gått in för den nya D-MACstandarden. som ger en bättre bildoch ljudkvalitet vid mottagning, förutsatt att tittaren skaffat sig en apparat som kan motta signalen enligt den nya normen. Signalen kan naturligtvis också mottas med en gammal apparat enligt PAL-normen.
Nyheter är toppunderhållning och en säker bassatsning också för kommersiella himlakanalter. Skys reporter i aktion.
Sky har i sin strategi räknat med att de viktigaste för tv-tittaren tillsvidare är själva programutbudet, inte tekniken — åtminstone så länge det inte finns högupplösningsmottagare (HDTV) på marknaden.
Storstilat programutbud
Sky:s satsningar är särskilt stora på dagsnyheter. sport och helaftonsfilmerna.
Sky:s nyhetsservice dygnet runt med fräscha inslag varje timme, är en storskalig investering i personal och teknik av ett slag som inte tidigare förekommit i Europa. Och det är naturligtvis meningen att den satsningen skall dra till sig tv-tittare som flugpapper. Också synergieffekterna från Murdochs tidningsimperium kommer naturligtvis här till uttryck. Samarbetsavtal finns med Worldwide Television News och de amerikanska näten CBS, NBC och givetvis Murdochs egna FOX.
Färska publikundersökningar utförda under senhösten 1989 visar att de hushåll som nås av Sky redan till 51 procent av tittartiden attraheras av programmen.
Genom = Eurosport-kanalen med sexton timmar sändningar per dygn, som når 17 miljoner europeiska hushåll i 22 länder, har Sky på kort tid lyckats svinga upp sig till marknadsledare. Det är ett resultat av det avtal Murdoch åstadkommit med de europeiska rundradiobolagen. bla med Finlands.
Eurosport har nämligen fått ensamrätt att distribuera program producerade av rundradioföretagen i 22 länder mot att vinsten som sedan uppkommer genom kanalens verksamhet delas lika mellan Sky och de EBU (European — Broadcasting — Union)anslutna rundradioföretagen.
Avtalet har nu kraftigt kritiserats av konkurrenterna som stridande mot EG-principerna om fri konkurrens, vilket i något skede kan leda till att det måste ses över.
Sky:s filmkanal har kapacitet att sända 30 olika filmer per månad och den har redan skaffat ett förråd på 2 500 helaftonsfilmer. Avtal finns om fortsatta leveranser med Hollywoodföretagen Warner Brothers, Twentieth Century Fox och Touchstone Pictures.
BSB konkurrerar med filmutbud
Mot Sky:s imponerande produktionsapparat kan BSB åtminstone ställa upp ett minst lika imponerande filmurval på 2 000 helaftonsfilmer och avtal med Paramount, Columbia, Universal, MGMI/United Artists Orion, och med Warner Brothers som ju ock Eurosport sög upp eurotittare med Australian Open i januari. Kanalen når 17 miljoner hushåll i 22 länder.
så avtalat med Sky om sina filmer.
Hur det kommer att förhålla sig med övriga BSB-kanaler är inte lika klart. Och inte heller hur BSB skall kunna möta Sky:s massiva nyhetsinsats med bevakning på så gott som alla viktigare orter i världen.
En engelsk tv-tittare som vill se Sky:s program och inte är ansluten till ett kabelnät skaffar sig en antenn och satellitmottagare för 1 320 mark. I det skede filmkanalen blir avgiftsbelagd. vilket kommer att ske i februari, kan hushållet för veckoavgiften 40 mark tillgodogöra sig kanalens programutbud.
Antenn och satellitmottagare för BSB kostar hushållet omkring 2 000 mark. För att kunna se bägge satellitprogrammen behöver tittaren två skilda anläggningar.
Också flera av Astras övriga kanaler går naturligtvis att ta in med samma anläggningar som för Sky. Dessutom kan Sky-tv-tittarna räkna med ett fördubblat utbud då Astras systersatellit skjutits upp senare i år. Det kan inte BSB-tittarna göra.
BSB kommer att lägga ner 300 miljoner GBP på reklam och övrig marknadsföring under de närmaste två åren. Det är en ofantlig summa, men den och mycket annat kan behövas för att stoppa Sky och klara den konkurrens som kommer från de fyra nationella landbundna tv-kanaler som sedan gammalt sänder i England. L 23