Utgiven i Forum nr 2008-05

Högt oljepris ger bättre batteriteknik

av Janne Salonen Forum 2008-05, sida 10, 22.05.2008

Taggar: Bolag: Toyota Teman: bränsle

EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

SPEKTRU “Om Finland inte på 80-talet hade liberaliserat sin kapitalmarknad skul NR 5 200 le viha tvingats välja samma väg som Nordkorea, att stänga in oss ie knapphetens ekonomi” Susanna Fellman, professor i ekonomisk historia på Helsingfors universitet, i tidningen Yliopisto 4/2008.

Högt oljepris ger bättre batteriteknik

JANNE SALONEN Råoljepriset fortsätter nästan oavbrutet sin stegring.

KOMMENTAR” Då detta skrivs har priset nått 125 dollar per fat på New York-börsen. Analytikern ARJUN MURTI På GOLDMAN SACHS Som korrekt förutspådde prisstegringen till öve 100 dollar redan för några år sedan, har nu prog nostiserat att oljepriset kan nå 150 dollar unde detta år och 200 dollar under nästa år.

Den omedelbara anledningen till de nya rekorden har varit problem i Nigerias oljeproduktionsområden. Men den fundamentala orsaken är att den globala efterfrågan fortsätter att stigatrots rekordpriser, och produktionen får allt svårare att hänga med. Marknaden har svårt att hitta en prisnivå som skulle balansera tillgång och efterfrågan. Dilemmat förvärras av att flera stora importörer, i synnerhet Kina och Indien, kontrollerar sina inhemska bränslepriser. Detta leder till att stigande världsmarknadspriser inte begränsar efterfrågeökningen i dessa länder. Ifall oljepriset under den närmaste tiden hålls inom intervallet 120-150 dollar, vilket betyder en rekordnivå reellt sett, ger detta betydande kortsiktiga effekter inom världsekonomin. inte minst späder det på inflationsutvecklingen världen över, något som nästan alla ekonomier nu kämpar mot. Det får också en konsumtionsdämpande effekt, då en allt större del av hushållens inkomster går till bränsleutgifter. En del oljeimportberoende länder som redan har stora underskott i bytesbalansen kan hamna i ordentliga svårigheter, till exempel Indien och Turkiet. USA:s bytesbalans kan fortsätta att visa stora underskott, vilket kan medverka till ett fortsatt dollarkursfall, och detta kan i sin tur medverka tillen fortsatt oljeprisstegring.

Bränslesnåla bilar. Det höga reella oljepriset har en tydlig dämpande effekt på världsekonomin under de närmaste 18-24 månaderna, medan bland annat Ryssland kommer att fortsätta att växa starkt och bli ännu rikare.

I USA syns redan tydliga tecken på att stigande bränslepriser leder till förändringar ikonsumenternas beteende. Försäljningen av stora stadsjeepar och pickupar, som tidigare varit mycket populära i USA, har rasat. Däremot får köpa re köa länge för en Toyota Prius-hybridbil med låg bränslekonsumtion. Toyota Prius har blivit mannekängen för bilar med en låg bränslekonsumtion, även om det i Europa tillverkas bilar med små dieselmotorer som är lika bränslesnåla som Prius. Faktum är att redan dagens oljepris håller på att leda till en minskande konsumtion i västvärlden. Därför kanske nivån 200 dollar inte nås fullt så snabbt som Goldman Sachs förutspår. Däremot kan oljepriset mycket väl ligga i intervallet 120-150 dollar under detta och nästa år, och i intervallet 150-200 dollar under nästa decennium, med möjliga tillfälliga prispikar över 200 dollar. Prius är nämligen en augur för framtiden, och visar varför oljepriset på sikt kanske inte går så långt över 200 dollar per fat. Följande steg är att biltillverkarna börjar erbjuda bensin/eldrivna hybridbilar som även kan laddas från elnätet. 5ådana bilar kommer ut på marknaden redan 2010. Om råoljan stiger till 200 dollar per fat, talar vi i Finland om ett bensinpris på över 2 euro perliter, beroende på dollarkursens utveckling. Om oljepriset inom några år ligger betydligt högre än i dag ger det konsumenterna ett mycket starkt incitament att byta till hybrid- och andra bränslesnåla bilar. Laddningsbara hybridbilar ger möjligheter till en mycket drastisk sänkning av bensinkonsumtionen, eftersom de flesta bilresor är under 100 kilometer långa, vilket batteriets laddning klarar av. Större volymer i produktionen av hybrid- oc batteridrivna bilar möjliggör förbättringar av batteritekniken. Med tiden blir de flesta bilar så gott som helt batteridrivna. RENAULT och NISSAN planerar att lansera en rent batteridriven bil till 2012. Den ska enligt planerna drivas av litiumjonbatterier, vilket ser ut att bli den mest konkurrenskraftiga batteriteknologin för fordon. Också aupi planerar att lansera en helt batteridriven bil.

Elkraft behövs. Ifall utvecklingen i biltekniken leder till en global efterfrågeminskning av oljeprodukter kommer prisnivån sannolikt att sjunka, eftersom det trots allt finns en hel del olja i världen - de konstaterade reserverna motsvarar 40 års konsumtion på dagens nivå.

Samtidigt betyder en växande bilpark av laddningsbara hybrid- eller batteridrivna bilar en ökande elkonsumtion, vilket helst ska mötas av ickefossilelproduktion. Frågan om en vidare utbyggnad av kärnkraften i Finland bör även ses mot denna bakgrund. Ifall bilparken blir alltmer eldriven, skulle en icke-fossil elproduktion mycket starkt bidra till att minska Finlands koldioxidutsläpp. För detta finns nu ett allt större politiskt tryck.

Biobränslen, åtminstone sådana som konkurrerar med grödor för mänsklig föda eller djurfoder, kommer inte etiskt att i större utsträckning kunna användas som bränsle för motorfordon. Redan nu har en ökad användning av grödor för biobränsleproduktion medverkat till den globala prisstegringen för livsmedel.

Utgiven i Forum nr 2008-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."