Inga marknadsproblem för diskoindustrin
av Christer Herlin Forum 1978-13, sida 13-14, 13.09.1978
Inga marknadsproblem för diskoindustrin
Dagens melodi är diskomelodin. Den har något av sedelprassel i soundet. Diskoteken är dagens Klondyke för ägarna, artisterna, skivsnackarna — men också för en massa andra berörda vilkas produkter eller tjänster görs känd den vägen.
Diskoteken är ingen ny företeelse. De första kom till Finland för tio år sedan. Men intresset för dem har nu antagit aldrig skådade proportioner.
mV USA har först i sommar upptäckt diskoteken, främst tack vare filmen Saturday Night Fever. I Europa har diskomusiken redan i flera år fött fram miljonärer. Och även lilla Finland kan påvisa ett fenomen med anknytning till diskoteken. Det visar intervjun med Heikki Linko, Lisko kallad och välkänd disc-jockey sedan över tio år tillbaka.
Men först några belysande sifferexempel.
Robert Stigwood, 44 år, australiensare, impressario av stora mått, och bas för RSO, REobert Stigwood Organisation, är den som förtjänat mest på diskovågen. Han är mannen bakom John Travolta och Saturday Night Fever, den första film som helhjärtat satsade på ungdom och musik med diskoteket som arena.
Hetsig lördag .-.
Filmen har gått något över ett halvår i USA och beräknas ha spelat in över 110 miljoner dollar, dvs omkring 500 miljoner mark. Dubbelalbumet med bla gruppen Bee Gees musik från filmen har slagit alla tänkbara rekord. Det har sålt i över 25 miljoner exemplar världen om. Nettoinkomst för Stigwood: 1,3 miljarder mark!
Grease, Stigwoods följande film med Travolta och sångerskan Olivia Newton-John, väntas bli en minst lika stor framgång. Att det garanterat kommer att gå så framgick då Grease soundtrack-album kom ut. Och då single-låten Yow’re The One That I Want med Travolta och Newton-John på några dagar resulterade i en guldskiva.
Trots att killen inte ens kan sjunga. Men det räcker numera med att ha gjort sig berömd på något annat håll. Här hemma behöver vi inte gå långt för att träffa på samma feno FORUM 13/7 men. Se bara på vår sjungande miss, Armii Dannys sommarshow.
Stigwood har mer på kommande: hans allra nyaste produkt är Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Stigwood-producerade rockmusicalen om Evita Peron spelar för fulla hus i London, likaså hans första riktiga succé, musicalen Jesus Christ Superstar, som snart inleder sitt tionde spelår vid Piccadilly Circus.
- .. och fredag
I Finland är Saturday Night Fever en storsuecé, på väg att bli en av årets och hela 70-talets mest populära filmer. Efter 20 veckor har den setts av över 250000 finländare, varav över 100 000 i Helsingfors. Filmen beräknas dra totalt över 400 00 s biobesökare. Som jämförelse kan nämnas att Hajen drog 350 000 tittare. Om även inhemska filmer beaktas, så innehas rekordet av Maa on syntinen laulu, som setls av 710 000 persone Även andra diskofilmer slår rekord hos oss. Ännu har vi inte nåtts av den stora vågen musikfilmer, men Thank God Its Friday visar vartåt det lutar. Efter en vecka i Helsingfors hade den placerat sig bland ifrågavarande biografs tio mest populära filmer genom tiderna, och tävlar alltså i klass med världssuccéer som Närkontakt av tredje graden, Papillon, Exorcisten och Gudfadern IL
Storsäljare
Diskotekmusiken har redan i ett antal år varit den mest efterfrågade här i Europa. Att ABBA för tillfället är Sveriges mest lönsamma företag och redan flera år i följd visat miljonvinster är ett känt faktum. Efter det ABBA påbörjat sitt segertåg över Europa i och med Eurovisionssegern i Brighton 1974, kom även västtyskarna för första gången in på den kontinentala skivmarknaden. Frank Farian heter den tyska disko Full fräs på diskogolvet i filmen Thank God It’s Friday, som efter en vecka i Helsingfors placerade sig bland biografens tio populäraste filmer geno tiderna.
1 kungen, låtskrivaren och producenten bakom storsäljande Boney M, Eruption och Gilla.
Via Förbundsrepubliken och diskoteken över hela Europa har även duon Baccara blivit en av de mest sålda grupperna. I Finland har Baccara, Boney M och ABBA enväldigt behärskat topplistorna i flera år. ABBA har mottagit guldskivor för varje här publicerad skiva, sammanlagt fem stycken. Baccaras första LP är den mest sålda utländska skivan genom tiderna i Finland. Den har sålts i över 110 000 exemplar.
Lisko klarar skivan
En som här i Finland gjort en massa pengar på diskovågen är Heikki ”Lisko” Linko, 31. Han var en av landets första disc-jockeys i slutet av 60-talet, och en av de första som insåg att diskoteket var den samlingsplats ungdomen ville ha.
Lisko grundade ett diskotek i hemstaden Villmanstrand redan 1969, och hade sina egna idéer om hur det skulle se ut: I Liskos disko varvades skivmusiken med live-uppträdande av grupper, där visades filmer och diashower, ljus, ljud och alla andra effekter dirigerades av disc-jockeyn, som i allt var en integrerad del av hela föreställningen. Dessa idéer to 14
Lisko med sig till Helsingfors, men märkte här att hans tjänster blev så efterfrågade att han inte kunde binda sig till ett ställe.
Han satte upp ett mobilt diskotek med alla de ljud- och ljusanläggningar som krävdes. Men i längden blev det alldeles för kostsamt att transporlera omkring denna mängd material, så Lisko kom på den briljanta idén att skaffa sig sponsors. Dylika hade han inga problem att finna, ett flertal företag var intresserade att få sina produkter omtalade och uppvisade via bilder eller filmer i en miljö där ungdomen stortrivs.
På den vägen är Lisko nu. Hans enmansföretag heter Promosystems Oy, har en årsomsättning på omkring 400 000 mark och håller honom fullt sysselsalt dygnet om. Han uppträder årligen cirka 40 gånger, sponsad turvis av ett cigarrettmärke (så länge det var tillåtet), ett läskdrycksföretag, en resebyrå, ett textilföretag Osv.
Marknadsföring som underhållnin — Mitt jobb går alls inte att jämföras med en månadsavlönad discjockey som för någon hundralapp per kväll snackar och vänder skivor. Promosystems är en PR- och Sales Promotion-byrå, som också sysslar
Heikki Linko och hans mobila diskoanläggnin med konsultuppdrag. Mitl specialområde är marknadsföring till ungdom, dvs alla mellan 12 och 30 år, berättar Lisko.
Lisko gör antingen diskokampanjer på ett års sikt, eller ställer upp för enskilda jippon, exempelvis för att bygga upp den yttre ramen kring en mode- eller PR-show, pressparty och liknande. Några egentliga konkurrenter har Lisko inie, och affärerna går bra, trots alt han debiterar upp till 10 000 per kväll.
— Kvalilet säljer. Det vet de jag jobbar för. Den image jag skapar för deras produkter med mitt disko är i allra högsta grad kvalitativ, säger Lisko.
Att Liskos idéer slagit väl ut bevisas av det faktum att han också ”turnerat” i Europa, och uppträtt bla på skidorter i Frankrike och Schweiz, samt på turistorter i Spanien och Sverige. Ett svenskt företag ville nyligen ha Lisko att uppträda en längre period på en turistö i Karibiska havet, men Lisko ville inte binda sin utrustning för en så lång tid på samma ställe.
Som sagt, även lilla Finland har bidragit med något ganska enastående med anknytning till diskovågen, Lisko och hans mobila disko.
Christer Herlin OO
FORUM 13/78