Intern debitering
av Erkki Olin Forum 1988-14, sida 17, 22.09.1988
PRICE WATERHOUSE TACKLAR
Text: Erkki Olin
INTERNDEBITERING FÖR TJÄNSTE
Hur serviceenheterna inom företagen skall fås resultatansvariga, har varit ett problem som länge pockat på en acceptabel lösning. Price Waterhouse, den amerikanska revisilonsbyrån, tycks nu ha kommit på en sådan inom företaget utgår i idealfallet frå priser företaget vore villigt att betala för motsvarande tjänster på den öppna marknaden. Så sker ju inom en koncern och mellan resultatenheter då det gäller konkreta varor. För tjänster är frågan bara litet kvistigare, men likväl inte mindre viktig i ett samhälle med relativt sett växande servicesektor.
Price Waterhouse, en av de stora amerikanska revisionsbyråerna, har fäst uppmärksamhet vid frågan. Byrån har utfört en omfattande enkät bland 148 industriföretag i USA för att få reda på hur företagen sköter interndebitering av tjänster.
Avsikten med en gemensam servicefunktion, en inköpsavdelning, en motoravdelning, en reparationsavdelning etc, är ju att nå ekonomisk fördel i form av yrkesmässig handläggning av olika uppdrag för de egentliga resultatenheterna. Stabsfunktioner, som ekonomi- och personaladministration, är ju strikt taget också serviceenheter. Gemensamma enheter skall göra rätt för sig på samma sätt som de egentliga resultatenheterna.
E” interndebiteringssystem för tjänster
Trend mot marknadspriser
Price Waterhouses undersökning visar att utvecklingen går mot marknadspriser vid debitering av interna tjänster. Fristående fö retag inom olika servicebranscher ökar i antal, och utgör ett slags buffert som mildrar verkan av fluktuationer i efterfrågan på jänster överhuvudtaget.
Det är vanligt att företagsledningen utfärdar direktiv som tillåter upphandling av jänster utifrån I fall då de är billigare än företagets egna. Det som är problemet, är hur en prestation egentligen skall värderas. Misstagen har kostat företagen störa summor då tjänsten levererats av utomstående, jastän det vid närmare genomgång visat sig att den internt kunnat köpas fördelaktigare.
Behandlingen av serviceenheternas ostnader sker ofta förenklat och schablonmässigt genom påslag eller enhanda kostnadsfördelningar som inte tar hänsyn till resursutnyttjandet inom serviceenheten. Sådan prissättning vill en resultatenhet inte dra på sig i onödan, och uppsöker därför själv leverantörer utan serviceavdelningens (inköpsavdelningens) medverkan. Missnöjet inom resultatenheterna leder därför till ett underutnyttjande av serviceenheten, vilket i sista hand undergräver koncernledningens avsikter. Så var det ju inte meningen att det skulle gå!
På basen erfarenheter från enkäten har Price Waterhouse utgående från marknadspriser lagt upp ett system för interndebitering av tjänster från en serviceenhet inom företaget.
INTERNDEBITERINGSYSTEM FÖR TJÄNSTER
TJÄNSTENS KOSTNAD SLAG AV TJÄNST MÄNGD HÖG HÖG LL “MASSPRODUKT” SPECIFIK TJÄNST MARKNADSPRIS AVTALAT PRIS MARKNADSPRIS/ UPPKOMMEN UPPKOMMEN KOSTNAD KOSTNAD J LÅG LÅG
FPÅRUN 14/1988
EXEMPEL PÅ TJÄNSTER
HÖG KOSTNAD FÖR MASSPRODUK — LAGERRUTINE — TRANSPORTE — FASTIGHETSFÖRVALTNIN — INKÖPSRUTIN
HÖG KOSTNAD FÖR SPECIFIK TJÄNS — REKRYTERING AV CHEFSPERSONE — UTVECKLING AV FÖRETAGSLEDNINGENS INFORMATIONSSYSTE — UPPGÖRANDE AV KONTRAK — INGENJÖRSTJÄNSTE — ANNONSKAMPANJER
LÅG KOSTNAD FÖR MASSPRODUKTER — UNDERHÅL — FLYTTNING AV ANLÄGGNINGA — HJÄLP VID KONTORSRUTINER
LÅG KOSTNAD FÖR SPECIFIK TJÄNS — UTLÅTANDEN ÖVER UPPGJORDA FÖRSLA — UNDERHANDLINGAR I SAMBAND MED FÖRSÄLJNINGSAVTA — UTVÄRDERING AV PRODUKTER VID INKÖP
I Marknadspriser bör tillämpas om tjänsten i fråga kommer att öka volyrnmässigt i framtiden. Vid fortsatt låg volym är det skäl att basera debiteringen på rent kostnadsmässig grund.
Vad är marknadspris?
Vad som egentligen är det gängse marknadspriset, kan vara svårt att avgöra vid ett stort antal leverantörer och ett stort antal avnämare av tjänster.
För en enkel tjänst, t ex en beställningsrutin som är ett slags bulkvara inom servicesektorn, går ett debiteringspris någorlunda entydigt att fastställa. För specifika tjänster uppkommer svårigheterna. Då är avdelningarna helt enkelt tvunga att i varje enskilt fall sinsemellan underhandla om priset.
För undvikande av dispyter inom företaget är det skäl att ekonomifunktionen utarbetar skriftliga förhållningsregler, som tar I betraktande problem av olika karaktär vid interndebiteringar.
fortsättning på sid 3 17