Utgiven i Forum nr 1988-14

Intern debitering

av Erkki Olin Forum 1988-14, sida 17, 22.09.1988

Taggar: Teman: ekonomi

PRICE WATERHOUSE TACKLAR

Text: Erkki Olin

INTERNDEBITERING FÖR TJÄNSTE

Hur serviceenheterna inom företagen skall fås resultatansvariga, har varit ett problem som länge pockat på en acceptabel lösning. Price Waterhouse, den amerikanska revisilonsbyrån, tycks nu ha kommit på en sådan inom företaget utgår i idealfallet frå priser företaget vore villigt att betala för motsvarande tjänster på den öppna marknaden. Så sker ju inom en koncern och mellan resultatenheter då det gäller konkreta varor. För tjänster är frågan bara litet kvistigare, men likväl inte mindre viktig i ett samhälle med relativt sett växande servicesektor.

Price Waterhouse, en av de stora amerikanska revisionsbyråerna, har fäst uppmärksamhet vid frågan. Byrån har utfört en omfattande enkät bland 148 industriföretag i USA för att få reda på hur företagen sköter interndebitering av tjänster.

Avsikten med en gemensam servicefunktion, en inköpsavdelning, en motoravdelning, en reparationsavdelning etc, är ju att nå ekonomisk fördel i form av yrkesmässig handläggning av olika uppdrag för de egentliga resultatenheterna. Stabsfunktioner, som ekonomi- och personaladministration, är ju strikt taget också serviceenheter. Gemensamma enheter skall göra rätt för sig på samma sätt som de egentliga resultatenheterna.

E” interndebiteringssystem för tjänster

Trend mot marknadspriser

Price Waterhouses undersökning visar att utvecklingen går mot marknadspriser vid debitering av interna tjänster. Fristående fö retag inom olika servicebranscher ökar i antal, och utgör ett slags buffert som mildrar verkan av fluktuationer i efterfrågan på jänster överhuvudtaget.

Det är vanligt att företagsledningen utfärdar direktiv som tillåter upphandling av jänster utifrån I fall då de är billigare än företagets egna. Det som är problemet, är hur en prestation egentligen skall värderas. Misstagen har kostat företagen störa summor då tjänsten levererats av utomstående, jastän det vid närmare genomgång visat sig att den internt kunnat köpas fördelaktigare.

Behandlingen av serviceenheternas ostnader sker ofta förenklat och schablonmässigt genom påslag eller enhanda kostnadsfördelningar som inte tar hänsyn till resursutnyttjandet inom serviceenheten. Sådan prissättning vill en resultatenhet inte dra på sig i onödan, och uppsöker därför själv leverantörer utan serviceavdelningens (inköpsavdelningens) medverkan. Missnöjet inom resultatenheterna leder därför till ett underutnyttjande av serviceenheten, vilket i sista hand undergräver koncernledningens avsikter. Så var det ju inte meningen att det skulle gå!

På basen erfarenheter från enkäten har Price Waterhouse utgående från marknadspriser lagt upp ett system för interndebitering av tjänster från en serviceenhet inom företaget.

INTERNDEBITERINGSYSTEM FÖR TJÄNSTER

TJÄNSTENS KOSTNAD SLAG AV TJÄNST MÄNGD HÖG HÖG LL “MASSPRODUKT” SPECIFIK TJÄNST MARKNADSPRIS AVTALAT PRIS MARKNADSPRIS/ UPPKOMMEN UPPKOMMEN KOSTNAD KOSTNAD J LÅG LÅG

FPÅRUN 14/1988

EXEMPEL PÅ TJÄNSTER

HÖG KOSTNAD FÖR MASSPRODUK — LAGERRUTINE — TRANSPORTE — FASTIGHETSFÖRVALTNIN — INKÖPSRUTIN

HÖG KOSTNAD FÖR SPECIFIK TJÄNS — REKRYTERING AV CHEFSPERSONE — UTVECKLING AV FÖRETAGSLEDNINGENS INFORMATIONSSYSTE — UPPGÖRANDE AV KONTRAK — INGENJÖRSTJÄNSTE — ANNONSKAMPANJER

LÅG KOSTNAD FÖR MASSPRODUKTER — UNDERHÅL — FLYTTNING AV ANLÄGGNINGA — HJÄLP VID KONTORSRUTINER

LÅG KOSTNAD FÖR SPECIFIK TJÄNS — UTLÅTANDEN ÖVER UPPGJORDA FÖRSLA — UNDERHANDLINGAR I SAMBAND MED FÖRSÄLJNINGSAVTA — UTVÄRDERING AV PRODUKTER VID INKÖP

I Marknadspriser bör tillämpas om tjänsten i fråga kommer att öka volyrnmässigt i framtiden. Vid fortsatt låg volym är det skäl att basera debiteringen på rent kostnadsmässig grund.

Vad är marknadspris?

Vad som egentligen är det gängse marknadspriset, kan vara svårt att avgöra vid ett stort antal leverantörer och ett stort antal avnämare av tjänster.

För en enkel tjänst, t ex en beställningsrutin som är ett slags bulkvara inom servicesektorn, går ett debiteringspris någorlunda entydigt att fastställa. För specifika tjänster uppkommer svårigheterna. Då är avdelningarna helt enkelt tvunga att i varje enskilt fall sinsemellan underhandla om priset.

För undvikande av dispyter inom företaget är det skäl att ekonomifunktionen utarbetar skriftliga förhållningsregler, som tar I betraktande problem av olika karaktär vid interndebiteringar.

fortsättning på sid 3 17

Utgiven i Forum nr 1988-14

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."