Isbad ger vi-känsla

av Lennart Utterström Forum 1985-05, sida 13, 20.03.1985

Taggar: Orter: Japan Teman: experimentering

Samhörighetskänslan kan tydligen stärkas på många olika sätt. Här ett sätt, som praktiseras I Japan. Bad i iskallt vatten tillsammans med arbetskamraterna.

Sånger, ishad och disciplin

Av LENNART UTTERSTRÖM

Lätt stönande vadar de 173 unga männen och kvinnorna ut i det isande vattnet — för att med ett tjut plötsligt kasta sig under den 7-gradiga vattenytan. Sekunderna senare frustar de sig upp igen och sakta, överdrivet värdigt, återvänd till stranden. De fladdrande stearinljusen skakar i takt med de nerkylda händerna.

H Huttrande och uppriktigt frysande medger några att “.. det var fruktansvärt kallt”. Ingen klagar; alla tror på badet; som leder till resultat som slagit omvärlden med häpnad, förvåning — och förfäran!

Klu Klux Klan? Inte alls — utan invigningsceremoni för ett par hundra av de hundratusen unga japaner som för en tid sedan utexaminerats från universitet och högskolor och nu går in i sina nya liv som företagsanställda.

Vår nya personal renar sig symboliskt inför Gud genom en uråldrig japansk ceremoni, förklarar Shigeshi Hosaka från modeföretaget Suzuya — som årligen arrangerar den säkert mycket gamla — men ändå svinkalla badningen.

— En av våra veteraner från försäljningsavdelningen går först ner i vattnet för att visa vägen. Sedan följer nykomlingarna efter. Det är mycket mycket ovanligt att någon vägrar, men det har förekommit. Metoden är samma på företaget; de äldre och erfarnare visar vägen — och våra yngre medarbetare följer efter…

— Visst kändes det lite löjligt att stå där halvnaken med det kalla vattnet till knäna, skrattar 22-åriga Junko Hayashi, för ett par månader sedan studentska. ”Men när jag såg alla mina nya kamrater ute i vattnet, alla högtidliga och koncentrerade kände jag en stolthet över att få vara en av dem. Är lycklig över att få tillhöra en grupp som denna — och förstod att vi skulle arbeta bra tillsammans. Att gruppen var det viktiga, inte jag som enskild medlem! Tror företaget på den våta metoden, måste också jag göra det…”

Rekryttid

Mariko Tsuda och 33 av hennes kamrater, alla nyanställda, alla nervösa inför arbetslivet i Kyoto, bussades ut till sitt företags rekreations- och träningsgård, ett par timmars körning utanför den gamla kejsarstaden. Under ett par dygn tvingades man leva under fäöltmässiga förhållanden under en disciplin som många kallade ”arméartad”

Första dagen — eller snarare rmorgenen, kanske någon mumnlade något om uppstigning vid 5-tiden, kommandon, exercis och ofrihet — men efter de fyra dagarna hade ”., jag förstått mer om företaget och vår anda, än vad jag gjorde under de första tre veckorna på kontoret”, säger den nyutexaminerade civilingenjören Shuntaro Shimamori.

Isbadet, disciplinerade övernattningar och militäraktigt liv på företagens rekreationscenter på landsbygden, är viktiga de D lar i Suzuyas och tusentals andra japanska företags psykologi för att visa att ”nu börjar allvaret”, ”nu börjar kampen mot omvärlden”. Metoderna varierar men målet är detsamma, att skapa en ”vi-känsla" och lojalitet från de nya medarbetarnas sida. Ått utrota universitetsårens frihetssträvan och relativa självständighet.

— Under min tid fanns allmän värnplikt — som sedan 1945 tyvärr är borttagen, beklagar sig en avdelningschef på ett av Japans storföretag i stålbranschen. ”Därför menar vi att ett par dagars intensiv samvaro under mycket strikta former, är nödvändigt för att skapa den rätta andan… — Felet med den universitetsutbildade ungdomen av i dag är att de inte haft möjlighet att uppleva ett härdande och uppbyggande militärliv — utan får på universiteten lära sig odla en individualism. Det är något vi måste ta ur dem så fort som ’ möjligt för att de ska bli delar av företaget och lära sig tänka som företaget — och alltid sätta sin lojalitet till företaget i första hand…

Synen delas av Suzuyas personalavdelning, — Reningsbadet är till för att tvätta bort smutsen från det förflutna…

Kampsången ger vi-känsla

Företagssången ekar i samlingssalen — och inom kort kommer alla de nyanställda inte bara att kunna orden utantill. I framtiden kommer de att sjunga kamp- och hyllningsvisan hundratals gånger, tills pensioneringen vid 60-årsåldern.

Psykologin bakom sjungandet är samma som isbadet: att få dessa 23-åringar att känna sig tillhöra ett team, en grupp som kämpar mot andra grupper, konkurrerande företag eller länder.

— “”Fienden” finns både inom och utom landet, skrattar en avdelningschef på Zenno, Japans stora jordbruksorganisation, sedan årets invigning är överstånden.

I flera fall får näringslivet också en hjälpande hand från staten. Japans försvarsmakt ställer vissa av sina utbildningsläger till förfogande. Och under ett par dagar trummas den rätta andan in i tiotusentals unga japaner. Och under ledning av korpraler, sergeanter och löjtnanter, skapas ”rätt företagsanda”. — Från en västerländsk synvinkel kan allt verka egendomligt, rentav löjligt, konstaterar en personalchef på ett elektronikföretag i multinationella klassen. ”För oss är det helt naturligt att redan från första dagen hamra in i våra nya rekryter vad vi vill och ska ha av dem: en trohet och lojalitet mot företaget som gör att våra produkter blir bättre och vår affärsställning blir säkrare. Det går genom sånger, isbad och disciplin 13

Utgiven i Forum nr 1985-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."