Utgiven i Forum nr 2012-07-08

Jolla – en livbåt för nokia?

av Henry Clay Ericsson Forum 2012-07-08, sida 33, 30.08.2012

Taggar: Bolag: Nokia Teman: mobilbranschen

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 2012

Skicka dina kommentarer till adressen: feedbackQforum.A

Jolla = en livbåt för Nokia”

HENRY CLAY ERICSSON

Jolla är det finurliga namnet på en aktör som på nollti dykt upp i mobilbranschen. Bakom företaget står en grupp ingenjörer från Nokia, som har beslutat gå vidare med Meego, den lovande plattform som lades på hyllan när Nokia valde Windows Phone. Jalla har redan avtalat om försäljning av Jolla-telefoneni2 000 affärer på den kinesiska marknaden. Kommer Jolla att hållas flytande i den globala tele-tsunamin? Denna fråga diskuterade Forums läsare under sommaren i Forums grupp på Linked In (Forum det finlandssvenska affärsnätverket).

Meego? Yougo? Meego? Android? Symbian? Linux? Ubuntu? IOS? Windows? Wembryrsig? Lägetjust nu är underligt. Vanliga användare som aldrig öppnat motorhuven på sin bil, och knappast vet vad de har för operativsystem i sin dator, är plötsligt absolut övertygade om att de ska ha en telefon med Android. Allt annat är skräp. Någon reklambyrå verkar ha lyckats med bedriften att göra en teknisk grej sexig.

När det de facto är varumärkena Apple och Samsung som just nu är sexiga. Apple gör eleganta, distinkta produkter, och säljer dem genom egna, lika eleganta butiker, eller via exklusiva återförsäljare. Samsung har en bred palett av moderna, eleganta elektronikprodukter. Stora, slimma platta skärmar ger en halo-effekt åt hela sortimentet. Kan lilla Jolla skapa ett ‘buzz’ kring sig Är teleoperatörer sexiga? Dagens kunder är trendmedvetna, Man vill stoltsera med en produkt som andra har hört talas om och önskar äga. Där skiljer sig inte telefoner från andra personliga accessoarer som klockor och handväskor. Känt märke ska det vara, med snitsiga ikoner. Därför tyckte debattörerna att det vore ett stort misstag av Nokia att distribuera sina nya smarta telefoner via teleoperatörerna, paketerade med teleabonnemang, Tänk er en kombination av trista Windows med urvattnade Nokia och byråkratiska Sonera! Totalt osexigt.

Smarta användare - finns de? Många funktioner ska det finnas, även om man inte vet hur d funkar. Det är viktigare vad du kan göra än vad du gör. Därför köper folk sportbilar som går fortare än lagen tillåter… Bara 15 procent av dem som har en smart lur utnyttjar de facto telefonens avancerade tjänster. Det har IAMSR vid Åbo Akademi kommit fram till i en flerårig studie av finländska konsumenter. 38 procent använder inga avancerade tjänster alls. 29 procent tänker växla ner till en feature phone’ som har ett begränsat antal viktiga funktioner. Det räcker med att telefonen har sina ljusa stunder, ‘smart moments! då den ska göra något knepigt som att ladda upp foton till Facebook. Det tycks alltså finnas plats för billiga halvsmarta" hybrider. Är detta Jollas nisch Åt vilket håll ror Jolla? Det viktiga är alltså att telefonen lätt och smidigt utför de funktioner som användaren önskar. Man ska kunna tanka ner de appar man behöver. Frågan är om lilla Jolla kan övertyga världens Android- och Appleprogrammerare att göra sina appar så att de passar till Meego. Eller om de kan konstruera en kompilator som översätter Android-talande appar till Meego-språk?

Konsensus av debatten var den, att Jolla kommer att hitta sin egen nisch på marknaden. Därefter blir Jolla uppköpt av ett storföre tag, och grundarna blir våra nästa IT-miljonärer, synnerligen välförtjänt. Flera av våra förståsigpåare tippade att just Nokia, efter ett förväntat ledningsbyte, skulle “köpa tillbaka” Jalla. På det sättet skulle man få en rivstart på sin produktutveckling. Tillbaka till ruta 1…

Megatrenden - kan den skönjas? Avslutningsvis var man överens om att ITC-branschen just nu är i ett brytningsskede. Gränslinjerna mellan bordsdatorer, laptops, mobiltelefoner, pekplattor, PDA:n och digitalkameror suddas ut. I motsats till geologins kontinentalplattor, som driver ifrån varandra, flyter IT-plattorna ihop.

Men vilka plattformar kommer att överleva? Kommer Iphone att utvecklas till en Ipad? Kommer Ipaden att bli en fullödig liten Mac? Kommer den vanliga bords-PC:n att förfalla till en antik brevpress? Bra frågor, som säkert kommer att diskuteras vidare inom Forums grupp på Linkedin. m

Forum - det finlandssvenska afförsnätverket på Linked In. En länk till gruppen finns på Forums webbplats www.forummag.fi

Utgiven i Forum nr 2012-07-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."