Julgubbe till USA
av Ragnhild Artimo Forum 1986-15, sida 27, 09.10.1986
En finländsk julgubbe komplett med renar och hela programmet blir et av dragplåstren då Beverly Hills, filmstjärnornas hemvist, i slutet av november förvandlas till ett finländskt julland för tio dagar. Detta påkostade projekt blir en skön blandning av exportsatsningar, turistfrämjande, julmarknad i lyxklass, och välgörenhet.
NYASTE EXPORTINNOVATIONEN anna
Julgubbe till Beverly Hill entralen för turistfrämjande är den ( drivande kraften bakom denna gi gantiska promotion som förverkligas i samarbete med exportindustrin och turistnäringen. Och den amerikanska parten är som sagt kaliforniska Beverly Hills, närmare bestämt stadens handelskammare. Beverly Hills delegation gästade Helsingfors | september för att förhandla om detaljerna kring projektet.
Julland from Finland
Initiativet har tagits av exilfinländaren Tero Palmroth som har en skoaffär i Beverly Hills. Kontaktperson i Los Angeles är pressrådet Pekka Karhuvaara.
Under den tio dagar långa kampanjen förvandlas Beverly Hills till ett finländskt julland med påkostad dekor och specialbetysning för över två miljoner USD. Och som sagt en finländsk (språkkunnig) julgubbe plus renar.
En speciell attraktion blir världens dyraste släde — gjord av ädelstenar och värd fem miljoner mark. Talrika celebriteter skall också förgylla kampanjen.
Julgubben skall besöka kaliforniska barnsjukhus, parker, varuhus och köpcentra för att göra Finland känt bland den värda publiken. Och dessutom vara värd vid en fest på Beverly Wilshire Hotel för de barn som får resa till Finland.
Det är nämligen välgörenhetsdelen av det stora skådespelet: femtio mindre bemedlade och handikappade barn — som utväljs av bl a Salvation Army och YMCA — får nämligen 7,12. flyga till Finland med Finnair, bo på Fiskartorpet, vinterrustas av Luhta, besöka det “riktiga” jullandet Joulumaa, träffa huvudstadsbarn och åka på en Viking Line-kryssning. Återfärden sker på Lucia-dagen.
Fiskartorpet härhemma öppnar i samband med detta besök Porten till Jullandet
FORUN 15/198 — med Julgubbens verkstad, bollhav, bilbana och andra viktiga stämningsjippon med starkare eller svagare julanknytning. Fiskartorpet satsar stort på att marknadsföra detta Children’s Elfland respektive Weihnachtisland i december och januari.
Julglädje för exportörer Men tillbaka till Beverly Hills: 2811.-—712. kommer finländska varor att marknadsföras mycket eftertryckligt i varuhus och köpcentra med specialvisningar och presentationer: designprodukier, pälsverk, mode, vodka, ost… tyngdpunkten kommer att ligga på produkter som redan har fått in foten på denna eftertraktade marknad. Sponsorer är bl a alltså Finnair, Luhta, Arctia Hotels, Alko och Valio, och bland övriga företag med juldollars i blicken kan nämnas Tarja Niskanen, Gränstein, Finn-Flare, Pertti Palmroth och Aarikka. Naturligtvis är det inte bara fråga om julmarknaden — som redan i sig är massiv, då det handlar om LA:s konsumentunderlag på över 12 miljoner — utan välsignelser på längre sikt. Dessutom är det meningen att det finländska jullandsjippot skall bli en årlig tradition!
Och en gemensam satsning i denna skala är något helt annat än enskilda företag ensamma skulle ha resurser för.
Draghjälp Vad kan Beverly Hills juldrive ge exportföretag — Publicitet! svarar produktdirektör Jukka Luhtanen på Luhta. — Då vi klär upp barngruppen, räknar vi naturligtvis med att det TV-program som går ut i USA om jippot skall visa glimtar där vårt varumärke skymtar fram… och likaså då barnen kommer över hit. Det är inte fråga om någon överväldigande ekonomisk satsning i Beverly Hills för oss, och ett sådant jippo är givetvis bara en bit i det pussel som etablering på en ut ländsk marknad innebär.
Luhtanen berättar att Luhta i USA kört in via berömda butikskedjor som Saks Fifth Avenue mfl — det har visat sig vettigt att åka skjuts på välrenommerade affärers goda rykte. Tills det egna firmanamnet kanske en dag är lika välkänt… Luhta har idag ett säljnät över hela USA, men volymen är inte ännu tillfredsställande. Prisnivån och de höga tullmurarna är problemet. Därför är ett jippo som Beverly Hills välkommet som extra draghjälp — men inte mer.
Glamourstaden
Beverly Hills kallar sig ”den mest berömda småstaden i världen”. Vilket är helt befogat, enär en betydande kvot av befolkningen på 33 000 är världsberömda celebriteter från film och TV.
Staden ligger mellan Los Angeles och Stillahavet, och är nästan idyllisk med påkostade residens, gräsmattor och parkområden — ”mer träd än människor”, sägs det.
Beverly Hills har också kallats ”Los Angeles skyltfönster”. Och det är I den egenskapen staden nu blir tummelplats också för finländska exportörer — ledda av en exotisk importerad Santa Claus.
Ragnhild Artimo €
De kaliforniska bar nen får i Finland träffa den riktiga Julgubben i Lappland.
Den gästande fin ländska — julgubben skall öppna Beverly Hills julgata — bilden ovan visar en skiss — med motiv från finländska vinterlandskap.
27