Känslor

av Kaj Arnö Forum 2011-10, sida 18, 27.10.2011

EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 2811

Känslor

KAJ ARNÖ il http://kaj.arno.ft

En alltigenom ratiofn | nell varelse strävar till att fatta sina beslut p rent logiska grunder. Homo sapiens däremot mest bara låtsas. Vi bestämmer oss på känslomässiga grunder och använder sedan vår intellektuella kapacitet till att i efterskott härleda logiska orsaker som kan rätt färdiga våra beslut. Om ens det. Ibland kör vi enbart på känsla, utan att ens låtsas anlita förnuftet.

Är det något fel med det då? Inte nödvändigtvis. Inte så länge vi känner efter på rätt sätt. I rationella stunder kan vi se till att vi omger oss med en miljö som ger oss de rätta impulserna: givande och empatiska medmänniskor, god litteratur, tidskrifter somi stort representerar våra värderingar men också vågar ifrågasätta vårt tänkande, lagom svåra utmaningar i arbetslivet. Och, för att anknyta till tidigare spalter jag skrivit, ordning och reda samt skönhet i alla dess former,

Fel blir det om vi utsätter oss för en miljö som vill manipulera oss mot vårt eget intresse. Och väldigt ofta är det just det vi gör. Samhället har en mängd mäktiga aktörer som givits fritt spelrum att agera i sitt eget intresse. Det är ingen överraskning att vi konsumenter börjar vilja och sträva efter oväsentliga eller irrationella mål, då vi utsätts för starka känslor. Men mycket bättre är det inte då affärerna görs upp företag emellan,

Tag det här med FUD. F som i rädsla, U som i osäkerhet och D som i tvivel. Det är ett beprövat sätt att påverka även rationella beslutsfattare, exempelvis inom ITbranschen. Metoden kan vi använda själva, och den kan användas emot oss. Jag hävdar att metoden är etiskt neutral, man kan alltså FUD:da sina potentiella kunder i både gott och ont syfte. ”Vad tror du Oracle riktigt tänker göra med MySQL? Nog vet vi ju alla vilka metoder de kör med, jojo. Ja-a, jag skulle då inte våga köra med deras distribution, just har de ju lagt till kommersiella egenskaper i sin kod. Användarna lå I teorin är tanken och viljan fria. De facto manipuleras vi av medier, reklam, politiker, företag och samhällets värderingar. I denna spalt ifrågasätter Kaj Arnö slentriantänkande, och uppmanar Forums läsare att tänka själva och nå längre.

ses in som kunder. När de väl vill byta databas kostar det skjortan. Var blev då fördelen med Open Source?” - så kunde mitt eget företags lömska” budskap vinklas. Det underliggande rationella resonemanget förstärks av den känslomässiga dimensionen, Klassisk FUD. Och svaret? Mera FUD: ”Vem vet hur länge SkySQL finns till? De ha ju vare sig copyright, trademark eller ett stort, börsnoterat företags resurser. Försöka kan de ju, men vad gör kunderna sedan då SkySQL:s resurser tar slut? Talar med en community som saknar juridiskt ansvar?”

Kundens uppgift är att skilja åt bluff, hotelser, oväsentligheter och sanningar. Kanske genom att ge igen med samma mynt och känna efter med magen vem som har rätt?

Våra leverantörer appellerar till våra känslor ingalunda bara då vi ska köpa parfymer. Känsloarsenalen anlitas över hela fältet då produkter ska säljas, från yoghurt som sägs aktivt förbättra vår tarmflora till livförsäkringar som ger våra efterkommande ett drägligt liv när det oförutsedda händer,

Allt säljs med känslor. Att alla beslut på verkas av känslor gör vi klokt i att erkänna framför allt för oss själva. Annars är vi än mer i känslornas våld, och kan inte se klart, inte tänka klart, ja inte ens känna efter ordentligt. Känslorna måste inte vara kortsiktiga, av typ omedelbart anfall, försvar eller flykt. ” Känn långsiktigt” låter underligt, men jag tror det ligger en sannin “Känn lång i det, Akta dig för stundens tjusning, Frå- siktigt låter ga dig hur det känns i morgon, nästa vecka, underligt, me om ett år. . . Bli nu sedan klok på vad som är sanning Jag tror det ligge och vad som är dikt. Eller snarare, försök en sanning I det.

dechiffrera vilka argument som är relevan- = Akta dig fö ta och vilka som bara tagits fram för att för- stun den föra dig eller åstadkomma irrationell räds- . la. Ett är då säkert: Människan påverkas av tjusning. Fråg sina känslor, och den som tror sig kunna dig hur det känn hålla sig till enbart rationella argument blir = e .

illa kvickt överkörd av en motpart som spe- l morgo n, näst lar på känslorna. = vecka, om ett år”

Utgiven i Forum nr 2011-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."