Kesko tar ett strupgrepp
av Janne Salonen Forum 1996-06-07, sida 44, 13.06.1996
Kesko tar ett strupgrepp
KESKOS KÖP AV KONKURRENTEN TUKO ÄR INTE GODA NYHETER FÖR KUNDERNA I DETALJHANDELN.
eskos förvärv av majo riteten i detaljhandelskonkurrenten uko, från Merita. Pohjola och ACA, för ca 860 Mrmk, samt av ett optionslån för ytterligare närmare en halv miljard mark, var otvivelaktigt en god affär för både köparen och säljarna. I synnerhet för Merita var det en god nyhet: förutom en avsevärd realisationsvinst, slapp Merita nämligen också ett av sina värsta kreditproblem: Tuko hade en hel del lågeller nollräntekrecliter från Merita.Också Pohjola gjorde en realisationsvinst på sitt Tuko-innehav.
Genom affåren blir Kesko även en storägare i både Merita och i Pohjola, eftersom Tuko hade betydande poster i dem. Kesko kommer knappast att avyttra dem. och kanske snarare blir benägen att stärka sina ägarpositioner.
Kesko å sin sida har genom affären ytterligare befäst sin position som dominerande detaljhandelskedja i Finland, och genom Tukoförvärvet stiger Keskos marknadsandel inom detaljhandeln till 60 procent, vilket är rekord i Europa för ett enda företag.
Det finns betydande rationaliseringsvinster att hämta i logistik och i distribution, och i en rationalisering av organisationerna. Med dessa vinster kommer Kesko att kunna finansiera Tuko-förvärvet (förutom köpesumman tar Kesko även över Tukos betydande skuldbörda på 3.5 miljarder mark). Ytterligare vinster kommer av att Keskos dominerande position i de Janne Salonen
Detaljhandeln i Finland 1995
Totalvolym: 51 mrd mk
K-kedjan EEK
T-kedjan 19,70
E-kedjan 12,26 av vilket: Elanto 2,696 Tradeka 9,6 -kedjan 21,9 Övriga 6,39
Käll: Nlolsen/Hbl
Efter att Kesko tar över Tuko kommer bolaget att komroltera nästan 60 procent av detaljhandeln i Fintand — ett faktum so knappast gagnar konsumenterna taljhandeln ger makten att mycket långt diktera villkoren för alla leverantörer. vilka har att välja mellan att leverera på Keskos villkor. eller i praktiken glömma Finland som marknad. T.ex. kommer Kesko att kunna flytta över marknadsföringskostnaderna i större utsträckning till leverantörerna. Med andra ord kommer Kesko att kunna pressa fram bättre marginaler. Allt detta är inte så goda nyheter för konsumenterna. I presskommentarer har det förekommit fromma förhoppningar om att Kesko skulle föra vidare sina rationaliseringsvinster till konsumenterna. Lika gärna kan man väl tro på jultomten. Konkurrensverket har uttryckt sin ambition att övervaka att Kesko inte kommer att kunna missbruka sin dominanta position: också detta är enbart en from förhoppning, I verkligheten kommer någon effektiv övervakning inte att kunna äga rum. Enligt förklaringarna var Tuko-övertagandet en ”defensiv åtgärd” gentemot hotet från utländsk konkurrens,
Någon sådan konkurrens existerar överhuvudtaget inte inom detaljhandeln, och vore
Ordning och red väl i nuläget snarast mångdubbelt välkommen, ur konsumenternas och leverantörernas synvinkel. Svenska Jolmson-äigda Dagab lär skall ha förhandlat om en allians medTuko, innan Kesko skyndade sig att förekomma och börjar kanra sig för Tradeka, som nu är i skuldsanering. Åtminstone får väl konsumenterna hoppas på detta. SOK-gruppen är knappast till salu, även om den förmodligen nog är intresserad av att få någon stark utländsk samarbetspariner. ske intres ÄR bokslut på freda scala
Programvara för lokal och global verksamhetsstyrnin » Redovisnin +» Kundreskontr » Leverantörsreskontra » Budjeterin » Inköp » Logisti » Marknadsförin » Försäljning / Fakturering + Produktionsstyrnin » Service / After Sale » Projektadministratio + Rapportering
Välkommen till vår World Wide Web hemsida:
FORUM NR 6-7/96