Utgiven i Forum nr 1985-04

Kina bygger ut telefonnätet

av Bjarne Nyman Forum 1985-04, sida 08-09, 06.03.1985

Taggar: Orter: Kina Teman: telefonnät

F RU 4/85 4/85 — oo FRUN

Telenokia tar sin del av kakan:

Telefonnätet i Kina sexdubblas

Av BJARNE NYMAN

EH Tlefontätheten i Folkrepubliken Kina hör till de lägsta i hela världen. Många afrikanska u-länder har, trots sin lägre levnadsstandard, betydligt längre utvecklade kommunikationssystem.

Orsaken till den kinesiska ”efterblivenheten” på området är självpåtagen. Allt sedan Folkrepubliken Kina utropades år 1949 har telefonkommunikationen konsekvent prioriterats lågt. Det har funnits viktigare saker att satsa på.

Decentralisering förutsätter fungerande kommunikationer

Nu har situationen förändras. Den nya kinesiska politiken med decentralisering av beslutsfattande och makt förutsätter fungerande kommimikationer.

Telefontätheten räknat i antal telefoner per befolkningsantal har i Kina under de senaste 35 åren legat på samma nivå, ca 0,5 procent. Nu skall procenttalet på fem år höjas till ca 3.

Och det skall till största delen göras med hjälp av den modernaste teknik som står att få på marknaden. Folkrepubliken Kina har plötsligt blivit attraktiv för alla stora leverantörer av telekommunikationsutrustning.

Sedan två år tillbaka har också vårt eget Telenokia Oy medvetet satsat på den kinesiska marknaden. Senaste höst fick företaget sin första beställning på multiplexutrustning och har för närvarande flera olika projekt på gång. Det är fråga om både direkta leveranser och mera djupgående satsningar som innefattar t ex lokal produktion och skolning.

Telenokias DX 200 -telefoncentraler är flexibelt uppbyggda både med hänsyn till hårdvafa och programvara. Programmen är uppdelade i av varandra oberoende fack som underlättar anpassningen av systemen till nya förhållanden.

Telefontätheten i Folkrepubliken Kina kommer att sexdubblas under de närmaste fem åren. År 1990 skall antalet telefonanslutningar uppgå till närmare 34 miljoner, om nuvarande planer förverkligas.

Telenokia Oy har under de senaste två åren satsat kraftigt på att ta sin del av den kinesiska marknaden, Senaste höst erhöll företaget sin första beställning på digitala transmissionssystem från Kina.

i | i I ll IN i i d NG É il

IK HER äl nn or JELIILITE - oi j i

MW

Ad

ME blb b OM HE 00 NOA TN CL HIN bina fö

Kinesernas know-how förvånar

Enligt marknedsföringsdirektör Claus Hohenthal har kineserna ett förvånansvärt högtstående kunnande inom telekommunikation.

— Man skulle kanske på grund av den låga telefontätheten förledas att tro att det kinesiska kunnandet ligger på samma låga nivå. Men så är det inte. De människor vi har träffat i olika sammanhang har visat sig vara mycket kunniga.

— Kineserna satsat mycket kraftigt på software-kunskap i utbildningen.

Trots konkurrensen från alla de stora tillverkarna av kommunikationsutrustning ser Telenokia optimistiskt på sina möjligheter att klara sig i Kina. Behovet av ny utrustning är stort och man har märkt att kineserna inte vill placera alla sina ägg i samma korg, De vill inte binda sig till en speciell tillverkare.

— Finlands neutrala ställning spelar också en viss roll. Kineserna påpekar gär Enligt marknadsföringsschef Claus Hohenthal vid Telenokia gäller det inom telekommunikation att vara selektiv vid satsningar på nya marknader, därför att bakgrundsarbetet med systemen är så omfattande.

na att Finland var det första västland som i tiden erkände folkrepubliken Kina, säger Hohenthal,

Marknadsanpassade produkter

Men Finlands neutralitetspolitik är inte avgörande. Den faktor som avgör är hur ”Telenokias produkter passar in på förhållandena i Kina.

— Vår digitala switchteknik bedömer vi som mycket lämplig, därför att den är av rätt storlek och är enkel att använda. En annan fördel är att vår teknik bygger på standardkomponenter. Det är av stor betydelse i det fall att kineserna väljer att gå in för produktion på ort och ställe, säger Hohenthal.

— Vårt system skiljer sig också från de flesta konkurrenters system därför att det har distribuerad intelligens. Orsaken är att vi vill göra det enklare att ändra på systemet programvarumässigt. Med en stor centralprocessor som innehåller all applikationer får man ett mammutsystem som är mycket svårt att anpassa till nya förhållanden.

Vi strävar till att skapa programfack i systemet som är så oberoende av varandra som möjligt. På denna punkt anser jag att vi har lyckats mycket bra.

Finlands unika telekommunikationer

Telenokia har på grund av Finlands unika uppbyggnad av telekommunikationerna under hela sin existens varit tvungen att fungera under hård konkurrens, I vårt land handhas ju telekommunikationerna förutom av post- och telestyrelsen också av sammanlagt 57 privata telefonföreningar eller -andelslag. Varje privat telefonsammanslutning har fritt kunnat välja utrustning och leverantör.

Den finländska marknaden är därför uppdelad mellan alla de stora leverantörerna. När det gäller digitala switchingoch transmissionssystem har ”Telenokia idag över 50 procent av marknaden, medan Ericsson, Siemens och ITT delar på resten.

Den hårda konkurrensen på marknaden i Finland har lett till att vi har hunnit längst i hela världen med digitaliseringen av telekommunikationerna, trots att vi när det gäller telefontäthet inte kommer upp till den absoluta täten. Finlands telefontäthet räknat i procent av befolkningstalet är idag 57 procent.

— Vårt land har i praktiken varit ett provfält för ny teknologi inom telekommunikationen och det har gagnat oss, påpekar Hohenthal. Vi har tvingats att i teknisk mening hålla oss i toppen.

Selektiv satsning på nya marknader ”Telenokias satsning på Kina är ett led i företagets selektiva marknadsstrategi. Enligt Hohenthal kräver varje satsning på en ny marknad ett mycket omfattande bakgrundsarbete. Systemen, d v s främst pro gramvaran, måste anpassas för den nya marknaden. Varje land har ju ett existerande telefonnät och en utbyggnad kräver att den nya tekniken anpassas så att man kan ha kvar så stora delar av nätet som möjligt.

— Det omfattande bakgrundsarbetet kräver att vi noggrant väljer våra marknader, säger Hohenthal. Av denna orsak har vi med flit avstått från att gå in i t ex Sydamerika.

Förutom de traditionella exportländerna Skandinavien och Sovjetunionen har Telenokia i stället valt t ex Egypten, Irak, Algeriet, Indonesien, Hong Kong, Malaysien och Singapore.

Och nu senast Folkrepubliken Kina.

9

Utgiven i Forum nr 1985-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."