Kone Oy levererar kranar till Polen
Forum 1974-13, sida 17, 04.09.1974Kone Oy leverera kranar till
Kone Osakeyhtiö har med en polsk inköpsorganisation ingått ett avtal om en stor lyftkransleverans. Bolaget levererar inalles sex portalkranar till samma varv under åren 1975—76.
Beställningen omfattar en bockkran med 900 t lyftkraft och fem dubbellänkade portalsvängkranar, som används till att flytta på fartygssektioner och övrig utrustning i den stora varvsbassängen i Gdynia. ’ :
I Gdynia bygger man en ny varvsbassäng, storlek ca 70x400 m, hopfogningslinjer för de olika fartygssektionerna och nödvändiga tillrustningsutrymmen. Den mycket mjuka bottnen på byggnadsplatsen ställer höga krav på grundbyggnadsarbetena. En stor del pålningar måste utföras, då det finns fyra kranbanor och lyftbelastningarna är höga, inte minst på hjulen. Den svåra grunden gör att man måst fästa spe» ciell uppmärksamhet vid boggiernas storlek, antalet hjul på dem och hjulens belastningsstorlek.
Kranens konstruktion
Kranens totalvikt är ca 3 400 t. Den är försedd med två lyfttrallar, av vilka den övre har 2 st 300 t. lyftdon, och den som går nedanför huvudbalken 1 st 300 t lyftdon. Med dessa gemensamt kan man således lyfta 900 t. Kranens spännvidd är 153 m och lyfthöjden från bassängbottnen 83 m. Höjden till huvudbärarens övre yta är över 90 m. Lyfthastighet 4 m/min med 300 t last och 12 m/min med 80 t last per luftpunkt. Finjusteringshastighet 0,1 m/min med 300 t last. Lyftets åkhastighet kontrolleras med Kones PJ-regulator.
Vagnarnas åkhastighet i huvudbärarens riktning är tyristorstyrda, 20—30 m/ min. Kranens åkhastighet på banan är tyristorstyrd på samma sätt. Banans längd är 440 m. För att underlätta servicearbeten är kranen försedd med en skild 20 t portalkran, som är placerad på huvudbäraren
Forum 13/74
Pole i ändan på det fasta benet. Lyfthöjden är 100 m.
Hiss
I kranens fasta ben har man placerat en trepersoners (eller 500 kg) hiss för transport till styrhytten och kranens övre delar.
Styrhytt
Styrhytten, som är fäst vid det stationära benet på 65 m höjd, är värmeisolerad och försedd med uppvärmningsoch ventilationsanläggning, miniatyrkök, kylskåp och WC som fungera elektriskt. Från styrbytten har man ra dio- och telefonkontakt ned till boggierna, till lyftplatsen, elutrymmena och hissen.
Elutrustning
Kranens matningsspänning är 6 kV och leds via kabel till kranen. Driftspänningen är 380 V. Den elektriska apparaturen och transformatorn finns i elutrymmet placerat i huvudbäraren. Kranen är försedd med fullständig inom- och utomhusbelysning. Varningsljus för flyg är belägna på kranens tre högsta punkter.
Vindskyddsanordningar
För att säkra funktionen vid blåsigt väder har man försett lyftkranen med vindmätare, till vilken nödvändiga varnings- och låsningsanordningar är kopplade. Då vinden överstiger 22 m/s måste kranen tas ur bruk och skentängerna fästas. Om storm är i antågande måste kranen köras till stormlåsningspunkterna och fastlåsas.
Tillverkning
På grund av kranens storlek har man måst vidta vissa specialåtgärder närmast för huvudbärarens del. I Kones fabrikshall i Hangö svetsas huvudbärarens olika sektioner ihop och flyttas därefter utanför hallen till en montagelinje, där de sammanfogas till en lådbalksformig huvudbärare som sedan målas och förses med elektrisk oa apparatur. Den färdiga bäraren förflyttas via glidytor upp på en 70 m lång ponton, på vilken transporten skall ske till beställaren för uppmontering.
Kranens lyfttrallar, ben och boggier bildar färdiga montageenheter som väger under 200 t och tillverkas i företagets olika fabriker. Dessa flyttas sedan till Hangö för vidaretransport till Gdynia. Man strävar till en så hög färdighetsgrad som möjligt. På platsen där kranen skall uppföras återstår endast att med hjälpmaster lyfta upp huvudbäraren. Sedan svetsas benen och boggierna, de elektriska installationerna slutförs, därefter följer provkörning och -belastning.
Montering
Enligt beräkningar räcker monteringsarbetet omkring 7 månader, I arbetet deltar ca 20—50 ran.
Då monteringsmasterna, boggierna, benen och annan utrustning skall lossas från pontonerna används 100 t flytande kranar samt de 150 t portalkranar som redan tidigare levererats. Delarna förflyttas till montageplatsen med tillhjälp av varvets 200 t bärande transportunderreden.
Huvudbäraren tas iland längs motsvarande glidytor som vid lastningen i Hangö. Den dras upp med vinschar, förankrade på varvsplanet i draglinjen. Ett av de svåraste skedena i hela monteringsoperationen är upplyftningen av huvudbäraren. Lyftet sker från två punkter under balken. Hjälpmasterna förlängs efterhand i 5 m höga enheter under balken. Lyftapparaturen är hydraulisk-mekanisk, som garanterar en säker och jämn upplyftning. Då balken stiger förses både den och masterna med stormstag för vindens skull. Då vinden överstiger en viss styrka avbryts lyftningen och stagen fästs. Boggierna och benen har redan innan lyftningen påbörjats monterats på skenorna och tillfälligt stöttats vid huvudbäraren. Då lyftningen framskrider placeras sedan benen och boggierna samtidigt på plats. Då huvudbäraren nått sitt översta läge (80 m från banan till dess nedre yta) svetsas bog-. gierna och benen ihop. Därefter slutförs det elektriska arbetet och fogar samt eventuella skavanker målas. Kranens alla funktioner testas och provbelastningen utförs med tex fartygssektioner som last. Samtidigt skolas personalen. Enligt programmet blir kranen färdig för bruk 1976-06-31 och överlåtelsen sker omedelbart. H 17