Konkurrenskraften stärks med finansieringsplan
Forum 1976-20, sida 16-17, 17.12.197616
FORUM 20 -« 7 uy Frihamnsverksamheten på Tulludden har gått in i sitt andra decennium. Trots den ekonomiska recessionen har lagringskapaciteten vuxit tack vare utbyggnader och ökade fältutrymmen. Maskinparken har år för år kompletterats. En helt ny aktivitet erbjuder den i Finland nylanserade tågfärjelinjen Hangö— ‘Traveminde, varom mera nedan. Och Frihamnen är med sina 280 anställda en betydande arbetsgivare i staden.
De slutliga sammanställningarna över årets verksamhet låter ännu vänta på sig någon månad, men Frihamnsbolagets verkställande direktör Waldemar Schauman kan ur
Hangö ham årsberättelsen för 1975 peka på bl a följande siffror — för upplagring i frihamnen mottog 57 295 ton vilket representerade den största sammanlagda årskvantitet som uppnåtts — den utgivna godsmängden var 45 785 ton, vilket innebar ett lagringsöverskott på 11 500 ton vid årsskifte — det statistiska medelvärdet för godsbeläggningen i bolagets lagerbyggnader var 14 149 kvadratmeter uthyrd lagerareal per dygn från att året förut ha varit 13 399 kvadratmeter. Motsvarande medelvärden för uthyrd fältareal var i fjol 93 875 kvadratmeter per dygn — år 1974 73 447 kvadratmeter.
FORUM 20 : 7 1 — den av bolaget för uthyrning disponerade bruttoarealen i lagerbyggnader uppgick till 15 050 kvadratmeter, varav 1 800 kvadratmeter uppvärmt utrymme. För fältlagring disponerades 24 hektar (vara 3 hektar i Västra hamnen) inklusive reservplaner och interna vägar.
På frihamnsområdet upprätthålls enskilda lager av Finska Forcit-Dynamit Ab, Helkama-bolagen, Oy Koneisto Ab, Korpivaara Oy och Oy Veho Ab. Frihamnslagrets två servicebyggnader arrenderas av Hangon Ruoste-Esto Oy och Oy Motortrans för rostskyddsbehandling och konditionering av importbilar. Oo
Konkurrenskraften stärks med finansieringsplan
Oy Hangö Stevedoring Ab har under de senaste åren moderniserat och byggt ut sina lagerutrymmen.
Godshanteringen i Hangö hamn har under efterkrigsåren 1946—75 varierat mellan minimum 185 608 ton år 1959 och maximum 527 328 ton år 1951. Medeltalet för hel 30-årsperioden var 310 127 ton.
Under tioårsperioden 1966-75 var medeltalet för gods hanteringen 292 429 ton och för fjolåret 278 713 ton. Siffrorn visar att godshanteringen på sikt minskat. Hangö har inte förmått följa med utvecklingen. Dethär konstaterar hamnnämnden inledningsvis i en investeringsplan som är avsedd att täcka åren 1977-82. Vad är orsaken > Pol mag Holger Öh m a n som i juni i fjol tillträdde tjänsten som trafikombudsman säger bl a — Trots att Hangö är omgivet av djupa vatten är hamnen grund och tillåter en maximal djupgång hos fartygen på 8 meter. M a o Hangö skulle behöva en djupkaj, helst med en hydraulisk klaff. Det borde inte vara så att fartyg — såsom då och då skett — måste gå till en annan hamn för att komplettera lasten. Skall hamnen vara konkurrenskraftig borde investeringarna göras nu.
Vi plockar ur hamnnämndes motiveringar till finansieringsplanen e Det är en dagsaktuell uppgift att reparera vågbrytarens gångbana vid Högholmskajen.
e Smörmagasinet borde rivas så snart avtalet med Valio gått ut, alltså 198 e Också vid den sk tyska kajen borde magasinet riva e Vid Notholmskajen är det aktuellt att uppföra ett nytt magasi e Isbrytarkajen kräver en förlängning med 150 meter som skulle ge en djupkaj med längden 220 meter. Lastningsdjupet bore vara 10 meter. Det skulle göra det möjligt att ta emot fartyg med en kapacitet p 20 000 ton.
e Hamnplaner kan byggas ut i hamnområdets norra del. Efter det att de gamla magasinen rivits blir en genomgående grundreparation av lagerplanerna nödvändig.
Railship
Stuveriet står välrusta — Verksamheten i Hangö hamn har under de senaste åren i viss mån ändrat karaktär, men trots allt känner vi oss väl rustade att möta framtiden, säger sjökapten Carl-Ivar Niska, direktör för Oy Hangö Stevedoring Ab. Bla har vi numera regelbunden linjetrafik var tredje vecka till Purfleet i England.
— Lastningen och lossningen är i hög grad mekaniserad, bolaget har goda lagerutrymmen — ca 22 000 m? — och vi kan erbjuda terminalhantering. Järnvägsspår är dragna in i terminallagret.
Maskinparken omfattar bla ett fyrtiotal truckar av olika storlek och typ, ett tiotal traktordragna tåg står till förfogande för ro-ro-lastning och vagnar för containertransporter.
Personalen omfattar 12 stuveriarbetsförmän, 24 fastanställda truckförare och 60 sk Agubbar (som arbetar minst 40 dagar per år). På kontoret har man 17 anställda. OO
Trafiken i Hangö hamn 1966—197 År Import — Export = Summa 1966 67.818 291.797 359.615 1967 69.755 179.690 249.445 1968 49.000 162.500 211.500 1969 77.873 211.630 289.503 1970 83.798 209.760 293.558 1971 55.554 188.353 243.907 1972 47.547 267.446 314.993 1973 61.915 229.201 291.116 1974 58.467 333.472 39.939 1975 108.587 170.128 278.713 Medelta för perlode 1946—75 116.946 193.181 310.127
Tågfärja frisk satsning Bro till kontinenten
Det skiljer ca 9 cm mellan den västeuropeiska järnvägsspårvidden och den finländska. Men ”Railshipsystemet” har byggt en bro mellan Finland och kontinenten som möjliggör ”från dörr till dörr” -transporter av järnvägsvagnar. Det var i februari i fjol som m/s Railship I gjorde sin första tur mellan Hangö och Travemände.
uu Spårviddsväxlingen sker på frihamnsområdet i Hangö, där man har uppfört en hall mellan två rangerings Vänd 3
D- 5 Tågfärfan Rallship är byggd som ett ro-ro-fartyg med Hangö Tr avemände akterport och lastar alltsomallt 60 vagnar på tre däck,