Konsumenternas förtroende stärktes en aning i februari

27.02.2012

De finländska konsumenternas tilltro till ekonomin steg i februari men är fortfarande under långtidsmedeltalet.

I februari var konsumenternas förtroendeindikator 8,3 jämfört med 3,4 i januari. Februarisiffran är dock klart lägre än för ett år sedan när förtroendeindikatorn hade värdet 20, uppger Statistikcentralen.

I februari förbättrades konsumenternas syn på den egna möjligheten att spara pengar, samt på förväntningarna på den allmänna ekonomiska utvecklingen. Däremot försvagades konsumenternas tro på den egen ekonomin en aning, och är fortfarande lägre än långtidsmedelvärdet.

I februari oroade sig sysselsatta konsumenter också en aning för att själva råka ut för arbetslöshet. Vidare ansåg konsumenterna i februari att det är mer fördelaktigt att spara jämfört med att köpa kapitalvaror eller att ta lån, uppger Statistikcentralen.

För barometern intervjuades den 1–17 februari 1 521 personer bosatta i Finland.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."