Kontorshotell
av Ragnhild Artimo Forum 1986-05, sida 18, 20.03.1986
KONTORSHOTEL full service för företag på startbanan
Kontorshotell erbjuder startande företag — småföretag och utländska etablerare bland annat — full kontorsservice inklusive utrymmen. Det är ofta ett ekonomiskt alternativ till att anställa/äga alla resurser i initialskedet. Nyaste kontorshotellet Office Forum öppnade för en vecka sedan i Forum-centret i huvudstaden.
delägare och VD, är denna busines en logisk fortsättning på sex år gamla Office House, som opererar en haiv kilometer längre bort. Det attraktiva med Office Forum är det perfekta läget — i stadens nyaste, centralaste och mest glamorösa atffärscenter, med över hundra företag och 3 000 anställda i omedelbar närhet och de tio viktigaste hotellen mycket nära…
— Vi kan knappast ligga bättre till geografiskt och operativt, säger Oker-Blom. — Redan Granithuset ett par hundra meter västerut är inte alls lika effektivt, och kontorsutrymmena där är inte heller lika efterfrågade.
- Peter Oker-Blom, Office Forums
Utländska klienter
Huvudparten av Office Houses och nu även Office Forums klienter är utländska företag som gör business i Finland. För företag som står | begrepp att etablera sig här är full service av detta slag inte bara ekonomiskt utan också mest praktiskt — Ett kontorshotell tilhandahålter kontoörsutrymmen, konferens- och expoutrymmen, telefon-, telex-, telefax- och kopieringstjänster, sekreterarfunktioner på fem språk, postningsservice, professionell hjälp med bokföring, skatte- och försäkringsfrågor, mötesarrangermang och oräkneliga andra tjänster. Kort sagt, vi hjälper utländska affärsmän att sköta sina uppdrag här. Växeln fungerar “förlängd kontorstid” för att beakta mellaneuropeiska kontaktbehov, och samtliga tjänster kan rekvireras varje dag, 24 timmar om dygnet.
Principen är att kunden köper och betalar för bara ce tjänster han eller hon behöver — för önskad period. Det kan vara fråga om en dag — eller flera år.
— Office Houses kundstruktur är övervägande långtidskunder som hyr utrymmen och köper tjänster från ett halvt till ett år — eller ännu längre. Jag räknar med att kunderna här på Office Forum i högre grad bli 1 kortsiktskunder. VI har faktiskt varit bokade långt förrän vi öppnade. Bland kunderna finns också en handfull finländska småföretag.
High tech-kontor
Peter Oker-Blom demonstrerar gärna de nya faciliteterna — högklassigt Martela — Kontorshotell bygger på idén att startande företag, utländska eller finländska, köper tjänster i stället för att genast dra på sig höga lönekostnader, säger Peter Oker-Blom.
inredda — och den tekniska utrustningen. Alla hjälpmedel representerar nyaste högteknologi, och det mesta fungerar med kundens kreditkort som nyckel — faktureringen är fool-oroof.
— Utan denna tekniska nivå skulle det knappast vara möjligt att driva en sådan här business på plussidan. Dessutom förutsät ter de utländska kunderna en mycket hög och snabb servicenivå.
Produktutveckling är aktuellt också för nystartade tjänstebolag. Oker-Blom berättar, att chaufförstjänster visserligen redan ingår i produktsortimentet, men bättre ska det bli: limousineservice, typ SAS och Finnair, står på listan, för det är ett måste med tanke på bla amerikanska klienter. Också kurirservice ingår i närmaste planerna. Friktionsfria kommunikationer på alla plan är helt enkelt ett krav.
Också resebyråservice integreras från från maj | Office Forums tjänstebukett — det är troligen norska Bordewick som blir samarbetspartner.
Informell marknadsföring
Peter Oker-Blom är inte den som slösar (!) pengar på reklam — Då vi startade med kontorshotellet Office House för sex år sedan hade vi en liten annons i en dagstidning. Sedan dess har jag marknadsfört våra tjänster helt och hållet via informella kanaler — genom bekanta, på cocktail parties och andra evenemang där jag träffar potentiella klienter eller folk som har kontakter till potentiella klienter. Det har fungerat ypperligt, inte minst för att det är fråga om tvåvägskommunikation.
Office-husen har idag ett hundratal kunder — förutom minoriteten finländska företag är det fråga om svenska, norska, tyska, engelska, belgiska, schweiziska, italienska och amerikanska bolag.
Kontorshotellverksamheten ger också offspin-effekter: Oker-Blom slussar vidare sina klienter till andra tjänsteföretag — alla parter är nöjda.
Han har också planer på att expandera den egna verksamheten, både på hemmamarknaden och i Mellaneuropa. Suget finns, så mycket är klart.
— Och marknaden är inte ännu särskilt hårt konkurrerad.
Ragnhild Artimo 5/1986 FÖRUN,