Utgiven i Forum nr 2009-01

Kort-synt

av Nicholas Anderson Forum 2009-01, sida 18, 29.01.2009

Taggar: Teman: personlig ekonomi

EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1 2009

ANDERSON

Nicholas Anderson är Senior Vice President vid Svensk Exportkredit i Finland oc chef för SEK:s rådgivningsenhet.

Ett stamkundskort ska ge användaren en verklig nytta. Ett kort som bara är till för att samla information om mitt köpbeteend har ingen plats i min plånbok.

Kort-synt

Jag hatar att ha plånboken fullproppad med 24 plastkort för banker, butiker, hotell, flygbolag, järnvägen, bussar, bensin och försäkringsbolag. Dessutom har jag har tre kort från myndigheterna. Men jag har inget val om jag vill sköta dagliga rutiner som inköp, resor och att betala räkningar. Tjugofyra kort är maxantalet som ryms i min plånbok utan att den går upp i sömmarna. Utöver detta har jag tolv kort hemma som jag är tvungen att ta med mig de gångerjag behöver dem,

De viktigaste är bank- och kreditkorten, av vilka jag har tio! Jag har flera konton i olika banker och varje bank förutsätter egna kort. Ett kort att betala med och ta ut pengar från bankautomater, och ett för varje konto för nätbetalningar. Den nästviktigaste kortgruppen är stamkundskorten: Stockmann, S-gruppen och K-gruppen.

Förutom att kunden använder dessa kort, samlar korten samtidigt information om kunden för företagen. När jag får ett telefonsamtal eller e-post från marknadsundersökare, ber jag alltid att få något som ersättning: jag vägrar att slösa tid på att svara på frågor om jag inte får något i utbyte. Samma princip gäller för plastkorten. Välj bort och släng de dåliga, och använd dem som är bra, annars lär sig företagen ingenting.

Många ifrågasätter om alla dessa kort verkligen är så användbara. Ägaren till en detaljhandelskedja har nyligen hävdat att kundkorten de facto höjer konsument Samma princip gäller för plastkorten. Välj bort och släng d dåliga, oc växlingsföretag. Att resa inom euroområdet har blivit mycket billigare nu då vi har en enda valuta. Man får bara hoppas att de nya Sepa-kompatibla (Single Euro Payments Area) plastkorten och det betalsystem som planeras för Europa kommer att resultera i ännu lägre kostnader. Men tro inte för den skull att kostnaderna kommer att sjunka dramatiskt. Bankerna har nog sina metoder att mjölka sina ödmjuka tjänare.

Stamkundskort är till nytta bara om de ger dig verkliga fördelar. De bästa enligt min mening är Stockmann-kortet och S-gruppens kort. Stockmann registrerar mina inköp och bjuder mig till avkopplande kvällar ett par gånger i året med stora rabatter på inköp för sina bästa kunder. Kortet ger också en viss status de gånger jag har klagomål på eller returnerar produkter som har något fel. Stockmann erbjuder mig också aktieoptioner. Jag gillar dessa fördelar, även om deras värde räknat i pengar inte är så stort. Bolagets varuhus är inte dyrare än andra, speciellt om man håller koll på deras specialerbjudanden.

Jag handlar också i S-gruppskedjan. De har kombinerat sitt kundkort med sin nya bank. Leve konkurrensen! Jag får reda pengar på ett konto då jag handlar dagligvaror och specialerbjudanden, De erbjuder mig också fördelaktig hotellinkvartering och en utmärkt ränta på depositioner.

K-pluskortet verkar närmast ge bolaget inblick i mitt köpbeteende utan att erbjuda något i stället. Detta kort förvarar jag numer prima För ett är sem irerikE. använd dem som — (2 ässemna kor mma.

da utomlands eftersom den växel- är bra, annars lär mig endast en liten rabatt på ba kurs som används är mycket hö- a fö sis av årliga inköp. De ligger ock1 T gre än om man växlar valuta hos 5 8 0 etage så i min låda eftersom de är två för

Forex eller andra mindre valuta ingenting.

mycket för min plånbok. a

Utgiven i Forum nr 2009-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."