Köttproduktion med etiska förtecken

av Bo Ingves Forum 2015-11, sida 05, 21.12.2015

Taggar: Personer: Annika Vainio

LE Köttproduktion med etiska förtecken

Ekonomiemagister Annika Vainio, (47) började i september som vd för Snellman Pro som ansvarar för storköksverksamheten inom Snellmankoncernen. Hon var tidigare koncernens utvecklingsoch inköpsdirektör och har det ansvaret även i fortsättningen.

Du ansvarade i ditt tidigare liv bland annat för Fazers inköpsfunktioner och godisföretaget Candykings nordiska försäljningsverksamhet. Hur skiljer sig sötsaks- och köttbranscherna från varandra ur marknadsförarens synvinkel?

Både Fazer och Herr Snellman är respekterade konsumentvarumärken inom sina egna kategorier. Ur marknadsföringssynvinkel skiljer sig branscherna inte lika mycket som ur inköpssynvinkel. Då det gäller inköpen för Snellmans köttförädling är vi ansvarsmässigt integrerade ända till primärproduktionen av grisar och kor och äger till och med genetiken till de grisar som föds upp på våra familjegårdar.

Du fortsätter på din nya post också som ansvarig för Snellmankoncernens utvecklings- och inköpsärenden, Hur kan de här två jobben sammanlänkas?

Arbetena stöder varandra på flera sätt. Som utvecklings- och inköpsdirektör utvecklar jag samarbetet inom koncernen med våra fem affärsområden, Snellman köttförädling, Kokkikartano färdigmat, Snellman Pro HoReCaförsäljning, Mr. Panini bröd och Mush djurmat. Samarbetet mellan affärsområdena ger mervärde genom bättre förhandlingsstyrka, ökad effektivitet och större kunskapsbas och effektivare produktutveckling.

Hur övervakar Snellman att företagets kött produceras etiskt?

Vår företagskultur baserar sig på en vilja att göra sakerna etiskt rätt. Därför har vi vårt eget kvalitetsprogram för nöt- och svinproduktionen, Lantgårdens Bästa. Vi tar ansvar för hela kvalitetskedjan från grisens genetik till upp födningen och skötseln av grisarna tillsammans med våra familjesgårdar. Hela primärproduktionen sker i Finland och officiella mätningar visar att våra kontraktsgårdar är de mest nöjda producenterna. På alla familjegårdar föds djuren upp med endast GMO-fritt foder.

Vad betyder sloganen Världens mest finska grisar?

Grisarna på Snellmans familjegårdar, vår egen lantgris, har en genetik som går 100 år tillbaka itiden. Snellman äger lantgrisens genetik och importerar inte djurgenetik. För att säkra grisarnas välmående följer vi som enda grisproducent i Finland upp grisarnas välmående på individnivå. En välmående gris är inte stressad och slutresultatet blir mörare och smakfullare slutprodukter. Vi gör vårt yttersta för att kunna erbjuda människor möjligheten till något bättre.

Vad ligger bakom Snellmans ökade försäljning av konsumentprodukter?

Kontinuerlig utveckling, förbättring och mod att prova på nya saker. Köttförädlingen har de senaste åren gjort en hel del innovativa produktlanseringar; köttfärs av ofryst kött, alla produkter blev natriumglutamatfria, korvarna tillver kas utan tillsatt fosfat och förra året lanserades produktserien All Natural, som är fri från alla tillsatsämnen. Snellman har gjort val som baserar sig på äkthet, kvalitet och smak på ett mera naturligt sätt och detta syns klart i ökad efterfrågan från konsumenterna.

I den senaste Brandmaster-undersökningen 2015 valdes Snellmans köttförädling till det mest prefererade företaget bland kött- och färdigmatsleverantörerna, och Kokkikartano kom på silverplats. Vad är förklaringen?

En öppen och ärlig företagskultur i samband med innovativa och kvalitativa produkter har fått genklang från konsumenterna.

Vilken ställning har Snellman Pro på storköksmarknaden i Finland och vilka är kunderna?

Vi är den lite mindre och smidigare partnern som vill erbjuda bättre totalservice till restaurangkedjor och privata restauranger. Vi samarbetar även tätt med HoReCa-branschens grossister.

Hur skiljer sig produkterna och arbetssätten på storköksmarknaden från konsumentmarknaden?

Samarbetet med de professionella köken är tätare och våra processer ska vara mera integrerade. Vi samarbetar bland annat med våra kunder redan i ett tidigt skede av produktutvecklingsprocessen. Produkterna i Foodservice-sektorn ska stöda kvaliteten och effektiviteten irestaurangerna och de utvecklas även med tanke på att användningsmöjligheterna är så mångfasetterade som möjligt.

Går Snellman Pros produkter också på export? Planer för framtiden?

Snellman Pro har verksamhet även i Sverige och Herr Snellmans kött säljs även till den svenska Foodservice-sektorn. Produkterna har fått positiv respons och vi satsar på denna verksamhet även i framtiden.

Ser ni er om efter konkurrenter ni kunde köpa upp? Inte för tillfället.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 112015

Utgiven i Forum nr 2015-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."