Lågprisvaruhus på kommande
Forum 1969-19, sida 23-24, 26.11.1969Taggar: Teman: detaljhandel
Lågprisvaruhus på kommande
Konkurrensen om kunderna hårdnar i den mån konkurrenterna blir allt mer prismedvetna. I Förenta staterna och Sverige har man redan länge haft s.k. lågprisvaruhus där man lockar köparna med låga priser på bekostnad av personlig service. Hittills har det varit knappt om sådana varuhus i Finland, men intresset håller p att öka.
Lågprisvaruhusen försöker pressa priserna genom långtgående rationalisering, minskad personal och billiga utrymmen. Och stor omsättning. Från kundens synpunkt innebär detta att priserna hålls låga på bekostnad av personlig service och att urvalet inom en bestämd varugrupp är begränsat.
Specialbygge — Utomlands är det vanligt att dessa lågprisvaruhus utnyttjar billiga, redan befintliga byggnader av typ lada eller lagerutrymme. Skall vi lyckas pressa priserna tillräckligt mycket måste utrymmena dock placeras så att kommers och lagerhållning kan skötas med minsta möjliga personal. Detta i sin tur förutsätter att man för lågprisvarubusen bygger nya utrymmen som är speciellt planerade för ändamålet, säger dir. Hannu Kärkkäinen vid Finlands grossistförbund.
Som exempel på sådana nybyggen nämner han det lågprisvaruhus som OBS byggt utanför Stockholm, Det är fråga om ett hallbygge på 15000 kvadratmeter. Genom att använda en hallkonstruktion har byggnadskostnaderna hållits relativt låga. Den flyttbara inredningen gör också att utrymmena lätt kan omdisponeras för olika behov.
Goda kommunikationer förutsättning
Genom att lågprisvaruhusen av kostnadsskäl placeras utanför storstäderna är det viktigt att de byggs vid stora trafik leder. Man räknar i allmänhet med att biltätheten bör vara stor i de områden där lågprisvaruhusen placeras även om bl.a. Wessels i Malmö med gott resultat löst kundernas transportproblem genom att från närmaste spårvagnshållplats ordna med egna bussförbindelser till varuhuset. Kunderna skall alltså kunna köra med egen bil ända fram och parkera på varuhusets egen. parkeringsplats. Eftersom man räknar med att omsättningen skall vara stor och att storköpen med fördel skall kunna göras i lågprisvaruhusen behövs bilen också för transporten av inköpen.
— De områden som är tillräckligt tätbebyggda för att man skall kunna skapa verkligt stora lågprisvaruhus är relativt få i vårt land, påpekar dir. Kärkkäinen. Det är väl närmast Helsingforsregionen och områdena kring Åbo och Tammerfors som kan bjuda på verkligt goda förutsättningar för nya lågprisvaruhus.
Sen öppethållning
Det är den nya öppethållningslagen som gjort det möjligt att överhuvudtaget börja tänka på att starta lågprisvaruhus, Eftersom de i allmänhet placeras utanför städerna hinner en stor del av kunderna knappast åka ut till dem annat än efter arbetsdagens slut. Då det gäller förorter och trafikplatser är det dessutom möjligt att ytterligare förlänga öppethåll ningstiderna, t.ex. till kl. 22. Vänd!
Forum 19/69 23
Femdagarsveckan gör att trycket på dessa lågprisvaruhus ökar starkt under fredagskvällar och lördagar. I ett flertal lågprisvaruhus i Sverige har man löst personalfrågan så att man utnyttjar deltidsanställd personal för dessa toppar. Därigenom har man högst väsentligt lyckats skära ned personalkostnaderna, som ju i vanliga fall hör till de största.
Livsmedlen drar
Lågprisvaruhusen bör kunna erbjuda alla slag av varor men en av de viktigaste grupperna utgörs av livsmedel. Detta är den grupp där konsumenterna är mest prismedvetna samtidigt som den är en av deras största utgiftsposter. Jämsides med livmedlen kan man placera textilierna och i viss mån hushållsavdelningarna. Det är framför allt dessa tre grupper som skall locka ut kunderna till lågprisvaruhusen och då kan man också räkna med att de besöker övriga avdelningar i varuhuset. :
Det svenska OBS har kunnat pressa försäljningspriset på livsmedel med i medeltal 8 procent under riktprisnivån i sina lågprisvaruhus. För övriga avdelningar har man kunnat gå ned till mellan 15 och 30 procent under riktpriserna.
I Finland är medelprovisionen betydligt lägre än i Sverige och USA, endast 17—18 procent för livsmedel, Detta medför att man knappast kan sänka priserna med mer än 3—4 procent.
— En möjlighet att ytterligare sänka priserna något skulle vara att sälja livsmedel i grossistförpackningar och lära konsumenterna att köpa stora mängder åt gången, framhåller dir. Kärkkäinen.
Svårt för specialaffärer
Då det gäller specialaffärer kan man knappast räkna med att denna typ av lågprisaffärer går att genomföra, anser dir. Kärkkäinen. En orsak till detta är att många affärer inom bl.a, radiobranschen redan nu beviljar kännbara rabatter. Omsättningssiffrorna kan knappast heller drivas upp tillräckligt högt.
Dessutom är det ifråga om större inköp av t.ex. hushållsmaskiner, radioapparater och möbler som kunderna är mest beroende av personlig service. Att kunderna i det långa loppet sätter värde på personlig betjäning visas också av att skillnaderna mellan lågprisvaruhusen och de traditionella varuhusen håller på att minska i USA.
Möbler kräver utrymme
Möbler är en bransch som mer än andra kräver stora försäljningsutrymmen, ansåg man på Asko som i slutet av augusti öppnade sin nya affär utanför Åbo. Det nybyggda komplexet, bildar ett »inomhustorg» med en golvyta på ungefär 5 000 kvadratmeter. Här kan man ställa ut hela möbelgrupper i stället för enstaka typexempel som man ofta är tvungen till i en mindre butik.
Affären har placerats ca fem kilometer från centrum av Åbo i korsningen av Tavastvägen och ringvägen. Det är alltså lätt att komma dit med bil men också förbindelserna med allmänna kommunikationsmedel är goda. För bilburna kunder har man reserverat parkeringsplatser för ett sextiotal bilar. — Här är det meningen att praktiskt taget hela vår egen produktion skall få rum, omtalar dir. Simola. Han påpekar också att det främst var det lägre tomtpriset utanför staden som fick Asko att besluta sig för denna lösning. Tack vare detta räknar man med att kunna sälja sina möbler effektivare och till lägre pris utan att för den skull behöva inkränka på den personliga servicen.
Den prissänkning man kalkylerar med kommer enligt dir. Simola att variera mellan 10 och 30 procent — beroende på vilken artikel det är fråga om — under normalpriset. Öppethållningstiderna för den nya affären, som skall ersätta de två nuvarande Asko-affärerna i Åbo, har utsträckts till kl. 18 på vardagskvällarna för att alla skall ha möjligheter att åka ut. På lördagarna stänger man dock redan kl. 15.
Dir. Simola tror obetingat på att denna form av försäljningsutrymmen har framtiden för sig inom möbelbranschen, men framhåller att iman inom Asko vill samla erfarenheter från den nya storaffären i Åbo innan man besluter sig för att bygga fler i samma stil.
Både livs och special
Både livsmedel och specialavdelningar kommer det lågprisvaruhus Elanto planerar i Helsingfors utkanter att omfatta. Man har redan köpt en tomt på ca 20 hektar i korsningen av Nurmijärvivägen och den inre ringvägen för ändamålet. Det torde dock dröja ännu ett par år innan man kan sätta igång med nybygget, bl.a. planeringen kräver sin tid. Vid val av tomt har man utgått från att den skall vara lätt att nå med bil från alla håll och därför har man också räknat med att ordna med parkeringsplats för ett par tusen bilar. I samband med denna byggs också en servicestation för bilarna. Enligt planerna skall nybygget bli av ungefär samma storlek som svenska Konsums OBS-varuhus i Stockholm, alltså ungefär halvannan hektar butiksyta. Meningen är att man skall kunna bygga billigt, använda inredning av lägre standard och framförallt bygga så att arbetet blir så rationellt som möjligt. Genom detta räknar man med att priserna skall kunna pressas nedåt. Och detta är en nödvändighet för att kunderna skall komma körande med sina bilar.
I Sverige har man räknat ut att en person som kör 60 kilometer till lågprisvaruhuset måste köpa för ungefär 200 kronor för att få sina utgifter för bilfärden betalda. Detta betyder också att man satsar på en köpstark kundkrets — eller att man hoppas på att kundernas köpvanor skall ändras då lågprisvaruhusen kommer på allvar. DO
Konsulter i teknisk och ekonomisk rationalisering ALEXANDERSGATAN 19 A 8, HELSINGFORS 10, TEL. 664210
ASBJÖRN HABBERSTAD & 24 Forum 19/69