Låt Indien lära dig en läxa!
av Johan Svenlin Forum 2007-06, sida 47, 18.06.2007
Taggar: Orter: Indien Teman: ekonomi
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 6 2887
Johan Svenlin är redaktionssekreterare och reporter på Forum för ekonomi och teknik.
Låt Indien lära dig en läxa!
Den sommartid nu kommer har tonat ut och skolbetygen täckts med ett tunt lager sommardamm. Under sommarlovet glömmer man glatt det dagliga slitet för några veckor, men augusti kryper obarmhärtigt närmare och snart är det dags att formulera strategin inför nästa läsår. Om vitsorden inte står sig i konkurrensen kanske det lönar sig att göra som näringslivet — lägg ut läxhjälpen till Indien.
Alla har vi väl någon gång outsourcat hemuppgifter till lokala underleverantörer. Plugghästen löser några besvärliga mattetal åt mig till i morgon så får han komma på mitt födelsedagskalas i maj. Eller så kan jag spökskriva uppsatsen om ditt sommarlov, bara jag får vara med och spela i ert fotbollslag.
Nu står även den här tjänstesektorn inför en globalisering. I slutet av maj berättade indiern Krishnan Ganesh i amerikanska tidningen Fortune om sin affärsidé — att hjälpa västerländska barn och ungdomar med läxläsning för hundra dollar i månaden. Hans företag Tutor Vista grundades i början av 2006 och har redan 2 200 abonnenter, varav några i Finland men allra största delen i USA.
I USA kallas läxhjälp tutoring och är en mindre industri som årligen omsätter 2,5 miljarder dollar. Ganesh utmanar utbildningsgiganter som Nasdaqnoterade Educate Inc och påpekar att för den gängse amerikanska timtaxan på 40-60 dollar tittar tutorn mer på klockan än på elevens framsteg. Hans egna tutorer är experter från hela Indien som job bar hemifrån med en lön som är 30 procent högre än den typiska lärarlönen i Indien. De är beredda att hjälpa dygnet runt, sju dagar i veckan. Försök hitta en plugghäst som matchar den tillgängligheten för en hundring i månaden.
Kompetens på distans. Det är väl lika bra att hoppa på det långa privata outsourcingtåget till Indien. Snart kommer det att skapas ett tjänsteutbud som tar hand om allt som vi uppfattar som ostimulerande och jobbigt. Ingen har egentligen tid att sittatiotals minuter i telefonkö när bredbandet klippts av. Be din indiska konsult hålla platsen i kön oc ta själv över först när pausmusiken avbryts. I helservicekontraktet tar indiern också själva samtalet med de oflexibla så kallade kundservicemänniskorna och läxar upp dem när de försöker dribbla med tekniska termer.
Eller i bilkön. Via en webbkamera bevakar en indier trafikljusen åt dig, så att du får koncentrera dig fullständigt på att peta näsan, byta radiokanal eller ställa in fläktsystemet, medan du väntar på att ljusen slår om till grönt.
När allt fler vardagssysslor läggs ut måste varje familj definiera sin egen kärnverksamhet. Vii västerlandet har mer fritid än människor i andra världsdelar och det är väl konstigt om läxläsning med våra barn inte hör till kärnverksamheten.
Förresten, gissa vem som skrev den här texten. Själv har jag ingen aning. ”Det är därför vi skickar dit soldater och inte samtalsterapeuter.”
Sveriges försvarsminister Mikael Odenber i FST:s TV-nytt 30.5.2007 om de faror som nordiska styrkor utsätts för i Afghanistan.