Utgiven i Forum nr 2016-01

Lemmy, Jesus och julgubben

av Saliven Gustavsson Forum 2016-01, sida 35, 28.01.2016

CATA PORTIN

SVAR: 1. TULPANLÖKAR, VARS VÄRDE SKENADE IVÄG 2… BLACK FRIDAY 3. ALLALISTADES PÅBÖRSEN 2015

Saliven Gustavsson rakade håret av sig på nyårsnatten.

Lemmy, Jesus och julgubben

Vi ser på tre fenomen eller figurer som hastigt knappast kan tyckas ha mycket gemensamt men hur som helst - enligt gråbrödernas ambulerande folkskolas mängdlära - har snittet julen. Julen firas ikristenheten till minne av Jesufödelse, vilket givetvis är en sanning med modifikation eftersom karlns egentliga födelsedag är okänd. Julgubben hade sin betydligt gråare och mer skrämmande föregångare redan i hedenhös men sådan vi känner honom idag, är han en glad och fryntlig symbol för kapitalism och konsumtionshysteri; julens egentliga budskap, tydligen.

Men den upplyste studenten av livet vet förstås bättre. Julen firas till minne av Ian ”Lemmy” Kilmisters födelse, 24.12.1945. Hädanefter följs glädjefesten av sorg och snedtänd bakfylla fyra dagar senare, eftersom det varken vi huvudbankande diggare eller världens främsta medicinare någonsin trodde var möjligt, hände 28.12.2015 då basisten och gentlemannen, den whiskymarinerade, vårtförsedde storrökaren gick över till den stora orkestern i skyn.

Affärsmässigt hade både Jesus och julgubben inmutat och befäst sina nischer och respektive kundspektra redan länge innan Lemmy kom till jorden. I viss mån är dessa markant motsatta men majoriteten av konsumenterna följer bägge företagens marknadsstrategier och köper deras produkter parallellt. Bägges popularitet i julruschen har varit stigande från start.

Även om Lemmy gick hädan som en förmögen och framgångsrik företagsledare och vida älskad person, var Motörhead länge en mycket svårsåld produkt. Från lanseringen 1975 skulle det ta till 1980 och albumet/singeln Ace of Spades innan marknaden började värmas upp. Men fortfarande var den kö Kirurgernas kör sjöng a scalpella.

parspektrala profileringen krånglig och tröskeln hög för ekonomisk framgång; Motörhead var för punk för rockfolket, för rock för punkarna och i gemen ett skitband enligt alla andra.

Av dessa tre innehar Jesus avgjort den mångsidigaste kommersiella potentialen. Med Jesu hjälp kan man sälja allt från kärlek, medmänsklighet och välgörenhet till förtryck, rasism och massmord. Stark andra plats håller julgubben, om än inte lika ideellt som nyssnämnda så kulturellt och konsumeristiskt. Julgubben säljer vad som helst från Coca Cola till hemelektronik, men den starkaste profileringen torde ligga inom musiken. Musiktidskriften MOJO listar topp-15 av alla tiders julplattor ochicke överraskande är nr I demonproducenten Phil Spectors samlingsalbum A Christmas Gift for You (1963) där merparten av låtarna följer julgubbens säsongstrategi.

Såväl den muntra som andliga julsångsrepertoaren innebär dock för mången dalande stjärna en aning snuttarbete. Ett sentimentalt eller klämkäckt album slitna julpsalmer eller -trallar i ”ny” tappning kan om inte vända karriären uppåt ändå hålla kronofogden borta. Ibland går det riktigt bra, som för glamrumlarna Slade som 1973 släppte Merry Xmas Everybody och fortfarande skrattar hela vägen till banken. Och när vi nu är inne på säsongens produktutveckling har Lemmy faktiskt också fuskat inom genren med Chuck Berrys julboogie Run, Rudolph, Run, om ni inte visste!

I och med vd:ns hädangång är företaget Motörheads bokslut nog ett faktum. Men likt analysens övriga objekt, minskar knappast produktens popularitet för det. Framtidens julfirande får ännu djupare symbolik; som Jesus och julgubben lyckades Lemmy förena olika människor överallt. Julens budskap? Ja” sku’ no” säj he. m

Koll på börsklocka 1. Världens första finansbubbla anses ha inträffat på 1630-talet i Holland. Vad gällde finansbubblan 2. Vad kallas dagen i slutet av november som är USA:s största shopping- och readag 3. Vad är gemensamt för följande företag: Pihlajalinna, Consti, Evli Bank och Kotipizza Group 4 Svaren till vänster om Bosse.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 12018

Utgiven i Forum nr 2016-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."