Leningrad Cowboys Vodka är en stark satsning
av Ragnhild Artimo Forum 1995-07, sida 18-19, 18.05.1995
Leningrad Cowboys Vodka är en
STARK
SATSNING
Ragnhild Artimo
Leningrad Cowhoys Go Primalco! Av anbud från femton olika vodkafabrikanter valde Finlands kulturambassadörer framom andra finländska Primalco til samarbetspartner, och lånar sitt namn och goda rykt till en ny finländsk vodka, redo att med 50 volymprocent erövra fördomsfria trendiga konsumenter härhemma, i nordisk dutyfreeförsäljning, i Tyskland, och sedan hela världen. Minst.
ad Alkos dotterbolag Primalco fått betala för Leningrad Cowboys benägna bistånd i brandmakandet av Leningrad Cowboys Vodka är svårt att definiera exakt, konstaterar Primalcos marknadsföringsdirektör Magnus Johanson. Men en stark satsning på en ny produkt med mycket egen profil (!) väntas definitivt betala igen sig “på ett par år”. Kampen hårdnar på vodkamarknaden både internationellt och i nya, avreglerade Finland (se nästa sida!) 1 och profilering och image blir allt viktigare vapen. Uppmuntrade av färska framgångar med Finlandia Vodka From The Top Of The World, som 1994 faktiskt var den på världsmarknaden snabbast växande vodkan, och globalt innehar en värdig femtioförstaplats, har Primalco under våren lanserat Finlandia Cranberry med tranbärssmak, speceilt riktad till unga kvinnor, och som färskaste trumfkort alltså LOV. Man får anta att publikfavoriten Koskenkorvas uppdykande i maj i Finnair dutyfreeförsäljning också är ett led i ett nytt marknadsinriktat tänkande som tar farväl av decenniers angstiga alkoholpolitik.
Historiskt perspektiv
Att omarbeta historia är inte något nytt då det gäller att marknadsföra idéer, och LCV presenteras för världen med en fräsch och kreativ historiesyn. I den uppseendeväckande kampanjboken (nitad med rejäla järnmuttrar, till glädje för de unga konsumenter som antagligen aldrig sett sådana) ges den fascinerande bakgrunden till den mytiska nya vodkan: ingen mindre än Ivan den Förskräcklige auktoriserade redan år 1549 tillverkningen av Leningrad Cowboys Vodka, med (hår)rötter i det mörkaste Sibirien hos ett av antropologer icke känt folk som kallade sig “Leningrad Cowboys” och tidigt blev skalliga. Den mindre kända Dr Edgar J. Johnson från Minnesota upptäckte vid en expedition den destillationsapparatus med vilken nomadfolket framställde LCV, som användes externt, vid fullmåne, för att stimulera hårväxten — ett tilltag som inte ledde till resultat förrän professor Hiromoto från Japanska Vetenskapsakademien 1549 under en meteornedslagsexpedition = förirrade sig till Leningrad Cowboys hemtrakt, utmattad tömde ett krus LCV, och lade sig att vila. Följande morgon pryddes professorns panna av en trettio centimeter lång korpsvart hårtofs! Sedan dess har Leningrad Cowboys med tsarens välsignelse fått tillverka och även sälja den mirakulösa brygden.
En förtrollad afton
Brygden blev vida känd, och Leningrad Cowboys spred dess välsignelsebringande verkningar i hela världen. Då de 1697 var på hemväg från världsmässan i Liäbeck och en afton vilade sina trötta ben vid floden Neva, intagande en försvarlig volym LCV iden underbara solnedgången, beslöt de att precis på den platsen grunda världens vackraste metropolis.
De framlade tanken för den dåvarande tsaren, Peter den Store, och byggnadsarbetena inleddes utan dröjsmål. Som byggherre förbehöll tsaren sig själv rätten att ge staden dess namn… Åtminstone för en räcka av år.
Det företagsamma nomadfolket fortsatte att föra ut sin berömda brygd jorden runt, och arrangerade så småningom även instrumentalmusik- och sångkonserter för sina vodkavänner. De nöjde sig slutligen inte med Jorden, utan lyfte blicken högre. mot rymden, och konstruerade en månraket, Hotnik, med en ångturbinmotor som fungerade enligt samma principer som en bastuugn. Den första månfärden företogs 1959 — närmast av sentimentala
Forum nr 7/9 skäl i Leningrad Cowboys egen bastu. Många andra av Leningrad Cowboys vetenskapliga och kulturella triumfer dokumenteras i kampanjbroschyrens porträttgalleri med namn som Haile Selassievsky, Pablo Picassov, Albert Einsteinov, Abraham Lincolnev, Ernety Hemingwaysky med flera. Aven LCV-medaljer och hedersutmärkelser finns dokumenterade över seklerna— bl.a. valdes brygden till “officiell dryck vid Novosibirsks traktorförares precisionskörningstävling 1909”.
En genomtänkt produkt
För presumtiva användare av LCV idag kan det vara angeläget att veta, att produkten är gedigen och genomtänkt till alla detaljer, framgår det av kampanjboken. Flaskan med det för ändamålet konstruerade metallskruvlocket “säkrarläckagefri transport”. Innehållet. en iter, “räcker för flera tillfällen” och e fekten därav är “långvarig”.
Den färglösa glasflaskan visar återstoden av innehållet också “då kraf erna ge vika”. Det tjocka, jämna flaskbottnet i kombination med tillgång till tyngdkraft “håller flaskan i ett stadigt upprätt läge”. Och själva vätskan tillverkas enligt hävdvunna metoder ur rena nordliga ingredienser “som illhandahålles av Moder Natur” — med nationens mesta volymprocent.
Användningsförslag ges dem som har svårt med den saken. Kampanjboken ger recepten till fem enkla, men verkningsfulla drinkar. Sirius Trouble är en av dem, och namnet ger en antydan om vad det handlar om,
Väl vågat
Lanseringen av Leningrad Cowboys Vodka är inortodox och måhända ett uttryck för Alkos och Primalcos upprustning inför ny, öppen konkurrens i EU-anda. Betyder den Bonk-inspirerade och briljanta absurda kampanjen att bolaget frångår tidigare “informativa” och småängsligt konventionella linjer i kommunikationskonceptet? —Ja, verifierar Magnus Johanson. — I ett nytt läge är vi beredda att svara på utmaningarna på ett aktivt sätt och satsa på nya grepp, med utgångspunkten att Primalco är ett företag som säljer alkohol. Kommunikationskonceptet kan komma att avvika markant från det statliga alkoholbolagets traditioner. Kampanjen kring LCV är en hjärnbaby som fötts fram av ett team med Primalcos egna representanter, med Sakke Järvinen och Mato Valtonen från Cowboys, och med folk från Primalcos reklambyrå DDB Needham Brand Sellers. En viktig dimension i lanseringen är de (föränderliga) berättelserna på själva produkten; de åter — Kampanjen kring LCV representerar ett nytt grepp i spritlanseringen i Finland, meciger Magnus Johanso finns på allt kampanjmaterial, också glasunderlag och annat restaurangmaterial.
I startskedet inriktas kampanjefforterna på hemlandet, Skandinavien, S:t Petersburg (självfallet), Baltikum och Tyskland — främst de största städerna.
— I Tyskland, ett erkänt jobbigt “vodkaland”, har Finlandia aldrig riktigt slagit igenom, men det har i stället Cowboys musik och estradframträdanden, och det är en positiv utgångspunkt då vi nu skall inrikta oss på den publik som också är deras publik, säger Johanson. 9
Brännvin från " eHtpost- rännvin: Savon Wiinaa eller Savolax Brännvin följer gamla, fina traditioner också visuellt. | (Foto: Olavi Hartikainen örkaste Savolax
Forum nr 7/95