Lindfors drar igång den nya designvågen
av Tommy Westerlund Forum 1991-05, sida 06-07, 21.03.1991
Taggar: Personer: Stefan Lindfors Teman: design
Lindfors drar igån den nya designvågen
Foto: Max Paetau
Text: Tommy Westerlund
Stefan Lindfors är enligt många den mest lovande formgivare Finland haft på år och dar. Själv njuter han av sin framgång och av att vara i rampljuset. Anspråkslöshet är ett okänt begrepp för honom, och självförtroendet är det inget fel på. Därför sticker han inte heller under stol med att han tillsammans med några nya förmågor kan utgöra början på en ny storhetstid inom finländsk design. Han skymtar en ny våg av framstående finländska formgivare. Svaret på om han ha rätt ges om fem —tio år.
tefan Lindfors tycker att man pratar alltför mycket om att Finland var ett stort designland på 1950-talet. Han var inte själv med på den tiden. men han har åsikter. Internationellt anser man inte ens någonting om finsk design, påstår han. — Finland är för en fransman eller en italienare endast en del av Skandinavien — som inte ens som helhet någon större mån intresserar. Finland i sig har aldrig varit ett stort namn inom designvärlden. Men det fanns några stora namn. personligheter, som var mycket begåvade och som kom fram i precis rätt tid. Sarpaneva, Wirkkala, Aalto, Gardberg, Franck och kanske någon till. blev begrepp. Den image och den publicitet som de lyckades skapa är unik. Vi finlän dare levde länge på dessa personers verk och namn. Men under de senaste decennierna har det varit tunnsått med framstående formgivare. Vi har levt i ett vakuum. Men enligt Lindfors finns det nu tecken som tyder på att den tiden skulle vara över. Vi är eventuellt på väg in i en ny guldålder.
— Yrjö Kukkapuro är nästan den enda som lyckats fylla en liten del av det enorma tomrum som funnits. Om han hade verkat tjugo år tidigare så skulle han blivit minst lika stor stjärna som de andra under 1950-talet. Någon annan har inte funnits. Men nu börjar det dyka upp nya förmågor och jag är väl en av dem. Jag är ännu långt ifrån ett begrepp, även om en del av mina alster blivit det. Men kanske jag själv också kan bli det.
Bort från naturen
De facto är Stefan Lindfors den enda av de nya som hittills gjort sig ett namn. De övriga är yngre och låter ännu vänta på sig en tid. Han har själv kontakt med dem då han sköter ett Ås
Stefan Lindfors kan bli Finlands första stora designnamn på mycket länge. För tillfället är han aktuell med en utställning på Amos Anderssonmuséet.
Vem då Lindfors?
Stefan Lindfors, född 1962. dimitterades från inredningsarkitektlinjen vid Konstindustriella högskolan hösten 1988. Redan under studietiden fick han bland annat hedersomnämnande vid triennalen i Mila Alperna. Det stämmer inte att vi sitter här med något extra. Den myten gick hem tidigare. men i dag är världen mindre och folk reser mycket mera. Finland kan bli känt som ett designland igen, men inte med samma medel som tidigare — den finska naturen och trä. Det kan till exempel bli fråga om metallmöbler.
no. Han har haft utställningar ute i Europa och är just nu aktuell med en utställning i Amos Anderssonmuséet i Helsingfors. Nästa år pla- | j nerar han en utställning i Paris. Lindfors gör möbler för finska Martela och ett par italienska företag, och lampor för tysken Ingo Maurer. Han har också gjort smycken för Kalevala Koru. LJ
Egen stil på nya möbler Han tror inte heller på en enhetlig sti framtiden. Under 3530-talet var desig och formgivning överhuvudtaget ett rätt så nytt begrepp. Men sedan dess har det producerats enorma mängder och det är inte längre möjligt att bilda ett eget formspråk.
Det kommer antagligen inte någon ny speciell linje från Finland längre.
Men Stefan Lindfors tror på att de lektorat vid Konstindustriella högskolan. Enligt honom kan man klart skönja en del intressanta personligheter bland eleverna.
Om och när den nya designervågen är här, så kommer den att skilja sig markant från den gamla vågen. Den dominerades av Finlands natur på alla möjliga sätt. Lindfors är fullständigt trött på den och tror inte heller på att hans yngre kolleger tänder på den gamla stilen.
— Natur finns i alla länder: Holland har sina strandremsor, Tyskland sina skogar och Italien både Rivieran oc kommer en handfull kreatörer som kan göra sig kända. Största problemet är att lyckas göra något som går åt och accepteras utan att det blir någo form av plagiat på italiensk eller fransk stil.
— Jag vet inte vad den nya vågen närmast kommer att vara besläktad med. Själv vill jag prova mig fram. Senare i år kommer jag med ny möbler, bland annat för Martela, som blir något extra. Det blir några serier i raffinerad. ny teknik. Möblerna har inte anknytning till någon eller något annat. Jag förverkligar faktiskt mi själv. Jag tror mycket på dem och vill att de skall bli möbler för var och en där priset inte ska utgöra ett hinder.
Miljövänlig formgivning
Stefan Lindfors har just nu en utställning på Amos Andersson-museet i Helsingfors. Han har vid sidan av bruksföremål hela tiden också skapat ren konst. Strävan är att även i framtiden arbeta parallellt inom bägge områden. I allmänhet tror man att formgivare gör bruksföremål för att kunna finansiera sin konst, men åtminstone för Lindfors är det rakt tvärtom. Hittills har konsten varit en större inkomstkälla än bruksföremålen.
Han jobbar med en mängd olika material och är nyfiken på allt nytt. Men godkänner inte allt på vilka villkor som helst. Han planerar nu att noggrannare forska i olika material som kan tänkas användas av formgivare.
— Jag är intresserad av alla material som jag inte vet någonting om. Det blir allt viktigare vilka material vi handskas med för att inte belasta miljön ännu mer än man redan gör. Till exempel kolfiber tror man att är rent och kliniskt, men framställningen innehåller en massa gifter. Om jag ska fortsätta som formgivare så vill jag inte bidra ytterligare till nedsmutningen utan använda miljövänligare material.
Esa Kolehmainen, Artek:
Delar av de ignindustri måste flyttas utomlands
Text: Tommy Westerlund
Vår designindustri måste skära ner sin produktionskostnader. Och de sker genom att flytta produktionen utomlands. För glas- och keramikindustrin brådskar det redan och snart är det också dags fö möbeljättar som Asko och Isku. Också åtminstone i någon mån.
ör Artek kan det bli aktuellt,
Det säger Esa Kolehmainen, VD för Artek, som samtidigt tror på en ny vå för finsk design i form av en återgång ti en kaotisk utflykt i postmodernismen u et var kvartetten Maire Gullichsen, Nils Gustav Hahl och Aino och Alvar Aalto som grundade Artek 1935. Avsikten var att introducera och sälja paret Aaltos möbler, och även hela den modernistiska stiltrend som låg i tiden. Det skapades en Artek-anda som hållit i sig genom åren. Det senaste året har emellertid inte varit likt något tidigare år i företagets historia. Hösten 1989 tillträdde Esa Kolehrmainen som verkställande direktör.
FPSRUN, 5/1991
I gammal god naturnära stil efter der 1980-talet.
Han kom från Arabia där han arbetat som designchef. Sedan han tog öve har det hänt ett och annat. Så mång stora beslut som fattats under det senaste år har man inte fattat under d em-sex föregående åren tillsammans.
De tre största 0 Indoor hade tidigare öppnat en butik i Esbo och den gick bra. Kolehmainen insåg att det också kunde vara något för Artek. I maj 1990 blev det en Esbofilial.
Vänd
Arteks affär flyttade den första mars till nya utrymmen på Södra Esplanaden.