Man kan inte säga nej till en varm öl i Kina

25.06.2016

Rubrikens ordlek syftar på två typiskt kinesiska fenomen: här dricker man inga kalla drycker och kinesiskan saknar ord för ’nej’. Kina är inte bara utmanande språk- och skriftmässigt utan även digitalt.

Det är bättre att förekomma än förekommas. Reser du å jobbets vägnar bör du senast på flyget läsa på om Kinas kultur för att undvika pinsamma situationer och kulturchocker. Om du behärskar kinesiska och de skrivna tecknen är läget dock lugnt.

Problemen börjar nämligen genast då du landat och ska ta dig till hotellet. Be din kinesiska samarbetspartner att arrangera transport, annars är du i blåsten.

Taxichaufförerna behärskar ingen engelska (det finns få undantag) och det lönar sig inte att skriva ner hotellets namn på en lapp eftersom de heller inte kan läsa vårt alfabet. ”Farbror Google” kan heller inte hjälpa dig eftersom han är blockerad. Likaså Facebook och de flesta andra västerländska sökmotorer och sociala medier.

Lost in translation. Kina har egna sociala nätverk och motsvarigheten till Google heter Baidu. Var ändå försiktig med att låta Baidu översätta det du vill ha sagt. Det kan bli allvarliga svårförklarliga fel. Klassiska exempel på detta är kinesiska menyer som rakt av översatts med hjälp av Baidu. Man kan på riktigt hitta ”Mixed sea food Iraq government office surface” på menyn.

Om du inte specifikt ber om en kall öl så får du en varm. Samma gäller dricksvatten. Förbered dig på att dricka mycket svagt grönt te. Kineserna dricker te som ett substitut till vatten. Det här är bra att veta också om du tar emot kinesiska gäster i Finland. Bjud dem på svagt grönt te och ha alltid en varmvattenkokare till hands. De vill inte dricka kallt vatten.

Kommunikation och hierarki. Kineserna är väldigt bekväma i hierarkier. Skaka alltid först hand med personen högst upp i rang eller ålder. Vet du inte vem det är så frågar du försynt av en assistent som högst antagligen finns på plats. Jag upprepar: skaka hand! Du ska under inga omständigheter buga. Det är i Japan man bugar och Japan och Kina är som känt ärkefiender.

Om ni tar en gruppbild ska den med högsta titel vara i mitten. Gäller det familjeporträtt placeras alltid den äldste i mitten. Det är väldigt viktigt för kineserna att inte förlora ansiktet inför andra. Därför ska man undvika sådant som kan genera. Undvik också sarkasm, det går inte hem utan tolkas bara som ohövligt.

Utvecklingssamtal är speciellt utmanande eftersom det anses fult att säga nej och att klaga. Det kinesiska språket har inget ord för ’nej’ och man kommunicerar indirekt. Om du ställer raka frågor så som ”är ni nöjda?” får du garanterat ett ja.

Om du verkligen är ute efter konstruktiv kritik måste du omformulera dig till: ” hur kan vi förbättra samarbetet?”.

Gåvor och färger. Lokala gåvor anses väldigt viktiga så ta gärna med dig rökt renkorv och Muminmuggar. Gärna två av varje eftersom ett par är en bra sak.

Tänk lite extra på färger eftersom de är av stor symbolisk betydelse i Kina. Packa inte gåvor i vitt papper eftersom det är kopplat till döden. Man bär vitt på begravningar medan en brud är klädd i rött. Rött är förknippat med glädje och framgång.

Den enda gång rött är illa är rött bläck. Be ingen skriva under viktiga dokument med rött. Det symboliserar död eftersom de dödas namn skrivs med rött i olika personregister.

Ge heller inte ett armbandsur som gåva eftersom det symboliserar dödsomen.

Lämna din gröna skärmmössa eller hatt hemma då det betyder att din partner är otrogen, och män ska under inga omständigheter ge en grön hatt till en annan man. Det symboliserar att du legat med hans fru. Trevlig resa! 

Tips inför affärsresan till Kina:

  • Skaka hand med en kines. Glöm bugningar och kramar!
  • Lämna jeansen hemma. Den korrekta affärsklädseln är kostym.
  • Prata inte om politik, Japan, Taiwan eller Dalai Lama.
  • Ta emot visitkort och viktiga dokument med båda händerna.
  • Undvik siffran fyra. Den är en oturssiffra. Siffran sex är däremot väldigt tursam och åtta är det ultimata lyckonumret.
  • Peka aldrig direkt på någon, det är höjden av oartighet.
  • Stirra inte eller se någon djupt i ögonen, då utmanar du personen.
  • Uppmärksamma lokala seder så gör du dina värdar glada.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."