Månadens person Mikael Lilius
av Janne Salonen Forum 1996-04, sida 30-32, 25.04.1996
Taggar: Personer: Mikael Lilius
MIKAEL LILIUS,
VD, INCENTIVE
Skillnaden med Wallenberg-gruppen är att du har en oerhört kompetent och tydlig ägare, detta ger en stringens i verksamheten.
Motsatsen är ju det ansiktslösa ägande . , , [rg ”” som inte alltid har varit så bra.
Foto:L ikael Lilius, alumnus från Svenska handelshögskolan i Helsingfors och från Huhtamäki-koncernen (där han tillsammans med sin förre chef Timo
Peltola, nu Huhtamäki-koncerncehef. ledde Polarpak-divisionen), är sedan 1991 VD för svenska börsnoterade Incentive AB, ett centralt företag i Wallenberg-gruppen.
Incentive var ursprungligen Marcus Wallenbergs skötebarn, tänkt att vara Wallenberg-gruppens utvecklingsbolag för nya affärsidéer. I samband med fusionen år 1987 av ASEA och Brown Boveri till ABB, fördes dock den del av ASEA, bestående av strategiska innehav och andra dotterbolag som inte passade in i ABB, över till Incentive, som därmed fick karaktären av ett investmentbolag, inte minst eftersom ASEA-aktieinnehavet också fanns i Incentive.
Mikael Lilius, som tidigare hade varit VD för det svenska andelslagets industribolag KF Industri, kom till Incentive på initiativ av Curt Nicolin, ASEA-chef före Percy Barnevik och en nyckelperson inom Wallenberg-sfären. Lilius’ jobb blev att ”städa” i Incentive och gör det till ett ”riktigt” rörelsedrivande företag
Ett högteknologiskt meditechföretag
Detta arbete har Lilius nu uträttat så att själva städfasen börjar vara Över. Lilius säger för FORUM att Incentive under hans tid har avyttrat ett 40-tal dotterbolag, ungefär i takten av ett bolag i månaden. Stora förvärv har också gjorts:lasthanteringskoncernen MacGregor från finländska hisstillverkaren Kone, och nu senast det största förvärvet av alla, hela aktiestocken i Gambro, som är ett världsledande företag inom medicinsk teknik. Detta var en affär i storleksordningen 10 miljarder SEK.
— Nu representerar de nya rörelsegrenarna Gambro och MacGregor två tredjedelar av Incentives rörelse, och här ligger tyngdpunkten för den framtida tillväxten säger Lilius.
— Detär inget självändamål att städa, säger han. — syftet är att åstadkomma en plattform vi kan arbeta vidare fran. Nu ligger tyngdpunkten på tillväxt och uppbyggnad.
— Vi är idag ett högteknologiskt tillväxtföretag med tyngdpunkten inom medicinsk teknik, säger Lilius.
FORUM NR 4/96
Mikael Lihus:
Som finlandssvensk i
Wallenberg-sfären
Bland det som har avyttrats finns Garphyttan, ett verkstadsföretag i fordonsteknik, kameratillverkaren Hasselblad, glas- och porslinsföretaget Orrefors Kosta Boda, samt Incentives aktieinnehav i svetsteknikkoncernen ESAB i svenska SAS-delägarbolaget SILA (sålt till Investor: SILA skall snart omdöpas till SAS), samt i inredningsföretaget Skåne-Gripen Trots den stora kostnaden för Gambro-förvärvet, har skuldsättningen under detta år kunnat minskas med tre miljarder SEK tack vare alla avyttranden.
De strategiska aktieposterna som finns kvar i Incentive är framförallt ASEA-innehavet, samt en kontrollpost i Electrolux-koncernen. Kanske dessa poster småningom kan överföras till Investor, som nu är nästan skuldfritt efter avknoppningen av lastbilstillverkaren Scania nyligen. Då skulle Incentives karaktär av rörelsedrivande företag i Wallenberg-gruppen ytterliBare accentueras.
Gambros dialysteknik
En betydande dold tillgång är Skandinaviska Elverk, ett privatägt kraftbolag med bl.a. en ägarandel i Oskarshamns kärnkraftverk på 7,5 procent. En försäljning av detta dotterbolag borde kunna göra Incentive nästan skuldfritt, och positionerat för fortsatta förvärv inom medicinsk teknik, för att förstärka Gambro.
— Gambro står nu för hälften av rörelsen, och kommer att fortsätta att växa organiskt, säger Lilius.
— Hela Gambro är oerhört spännande, och verkar i en intressant bransch. Det finns få branscher idag som man vet att kommer att ha en organisk tillväxt på ca 10 procent per år. T.ex. inom läkemedelsindustrin är den organiska tillväxten drygt fem procent per år. Det känns också som en meningsfull verksamhet eftersom den tillför mänskligheten någonting, den är livsbevarande. Är du njursjuk
Mikael Lilius i korthe » född: 1949 i Helsingfor » Utbildning: diplomekonom från Svenska handelshögskolan i
Helsingfors 197 « Karriär: Oy Mototrans Ab (73-78), Tor Line Ab Sver. (74-81), Huhtamäki Oy (81-89), VD för KF Industrier (89-91), VD för
Incentive Ab (91-) » Styrelseledamot i Huhtamäki
FORUM NR 4/96
Då ABB bildades i fusionen av ASEA och Brown Boveri flyttades de enbeter från ASEA som inte passade in i ABB till Incentive. Efter många år av upputsning av företagsportföljen ser Incentive sig idag som ett bögteknologiskt tillväxtföretag. Största deten av omsättningen kommer från meditechföretaget Gambro, som tillverkar bl.a. njursjukvårdsprodukte och inte får dialys så dör du.
Gambros huvudprodukt är dialysteknik,och Gambro driver också egna dialyskliniker runtom i världen. Dessutom tillverkar Gambro produkter för hjärtkirurgi, och ett tredje betydande affärsområde är blodkomponentteknologi.
Ått vara chef i Wallenberg-gruppe — Också MacGregor är oerhört intressant, säger Mikael Lilius. Det är inte så mycket produkterna som är så speciella: kranar och lastluckor, utan sättet på vilket MacGregor arbetar. Vi brukar tala om vårt första virtuella företag. Idag producerar MacGregor endast sina kranar själv, allt annat är lagt på underleverantörer. Produkterna finns på 35 000 fartyg, och man arbetar i världens 80 största hamnar. Det är nätverket kring servicen och logistiken som är så spännande med MacGregor, som är på väg att bli ett mjukvaruföretag. MacGregor är helt världsledande inom sin bransch. med 30-50 procent av världsmarknaden inom sina segment. MacGregor växer i takt med världshandeln och vinner dessutom marknadsandelar: sedan vi köpte MacGregor har det fördubblats.
VD: Claes Dahlbäck SO: Peter Wallenber | INVESTO loms: 24 39 i |
INCENTIVE MKr VD: Mikael Lilius
Medicinsk teknik Transport foms: 10 157 MKr) toms: 3543 MKr) Gambro AB Hägglunds vehicle
J
Miljö Materialhanterin loms: 3 578 MKr) (oms: 3 638 MKr) Munters AB Hägglunds Drives TA Armatur Mac GREGOR TA Control
Kraft (oms: 1943 MKr) Skandinaviska Elverk
Development loms: 1447 MKr) AKA Athena
ASEA ELECTROLUX EV ABB
Procenterna anger röstprocenter.
Källa; Sven-Ivar Sundqvist: Ägarna och makten 1996, Incentive bokslutsrapport 1995
Hur är det då att vara en chef i Wallenberg-gruppen — Skillnaden medWallenberg är att du har en oerhört kompetent och tydlig ägare, detta ger en stringens i verksamheten. Motsatsen är ju det ansiktslösa ägandet som inte alltid har varit så bra. Också nätverket, kontakterna är viktiga. Det finns så oerhört mycket kompetens inom Wallenbergföretagen. Och detta är en konsekvens av att framgång föder framgång: det är attraktivt att söka sig till Wallenbergföretagen.
Kontakter över Bottniska viken
Om kontakterna mellan svenskt och finländskt näringsliv säger Lilius — Det fanns en period, efter generationsskiftet då Marcus Wallenbergs generation hade försvunnit från ledningen, som det knappt fanns några kontakter alls. På båda sidor om Bottniska viken har man nu insett att vi är små spelare i en stor värld, och det är viktigt att föra en dialog. Man har på båda sidor nu medvetet strävat till att återknyta samrtalskontakterna som nästan hann försvinna.
En aktiv part i denna samtalskontakt är bergsrådet Casimir Ehrnrooth fortfarande ledamot i Incentives styrelse. Där finns också bl.a. styrelseordförande Anders Scharp (f.d. Electrolux-chef), Investor-chefen Claes Dahlbäck och den unge Marcus Wallenberg, vice VD och styrelsemedlem i Investor.
Om sin egen karriärutveckling säger Lilius — Det avgörande var att jag ville ut i världen, och tack vare Huhtamäki och Polarpak var det möjligt. Polarpak var den rörelse inom Huhtamäki, vid sidan om sötsaksdelen Leaf, som skulle internationaliseras, och med Timo Peltola sprang vi sida vid sida med Leaf i denna process. Sedan arbetade jag i Tyskland, därifrån jag plockades till Sverige till KF Industri, och det var kanske en tillfällighet som gjorde att jag kom till Incentive.
I den svenska pressen har Lilius någon gång kallats ”städgumma” men det är inte ett epitet han upplever vara karakteristiskt för sig själv.
— Jag vill inte identifiera mig på det sättet, säger han.
— Der har varit en period av städande, men nu ser vi klart vad nästa steg är, och det är inte på samma sätt att städa, utan nu ligger tyngdpunkten på tillväxt för Incentives del.
FORUM NR 4/96