Månadens person Stefan Lind­fors

av Ragnhild Artimo Forum 1998-11, sida 44-47, 19.11.1998

Taggar: Personer: Stefan Lindfors

STEFAN LINDFORS,

DESIGNER, KONSTNÄ ”Nu för tiden säljer jag bara min tid, mina idéer, mitt ansvar — och min signatur. stetik är småpotatis och nånting helt trivialt. Det är inte en statistiker eller nationalekonom som säger det, utan Stefan Lindfors, Finlands internationellt kanske bäst kända (nulevande) designer och konstnär Han preciserar “Om man jobbar inom samhällsplanering - dit räknar jag formgivare, arkitekter, modedesigners, grafiker, alla som gör nånting för att planera samhället är det självklart att man är en del av ett större system, men bara en del. Det betyder att man måste kommunicera och samarbeta med andra människor på olika områden, annars kan man inte åstadkomma någonting. Småpotatis som estetik kommer i sista hand och är helt trivialt, Det viktiga är att du har bra idéer och förstår vad som behövs, och kan förmedla det till dem som skall förverkliga det”

Du ser på dig själv som en samhällsplanerare ”Jag ser på mig själv som två saker: jag jobbar med industrin, och jag jobbar som konstnär. De är helt olika yrken för mig. Atlanten är en “divider” så att jag är skulptör i USA och formgivare i Europa, grovt indelat”

Du har tillspetsat sagt att man för att vara en stor designer måste förstå hur liten man är.

“Ja. Man måste se sig som en länk i kedjan från idé till färdig produkt i användarens hand. Många som börjar sina konstindustriella studier missförstår dethär, för att formgivaren är den som får sitt namn på affischen - naturligt nog. då det är formgivaren som står för produktens identitet. Men det är produktutveckling. produktionsteknik, marknadsföring och distribution som skapar förutsättningarna för processen. Utan industrin skulle formgivaren inte finnas till, inte behövas. Jag är en marionett i maskineriet - men en mycket glad och nöjd marionett”

En dubbelarbetande marionett ”I den bemärkelsen att jag jobbar med väldigt många projekt samtidigt, tjugoåtta just nu. Det är inte splittrande, utan korsbefruktande. Jag börjar alltid genast grundligt med ett nytt projekt fastän det inte skulle vara bråttom. Då motorn startats, arbetar det undermedvetna, och sedan kommer lösningarna som ”blupp” - men inte om du passivt sitter och väntar på inspiration och ingivelser. Vanligen jobbar jag någon timme med ett projekt och sedan en timme med ett annat. för det blir mest resultatrikt och jag blir uttråkad annars. Därför kan jag jobba med många projekt parallellt.”

Du jobbar på två kontinenter och flyger

FORUM NR 11/98

Stefan Lindfors, dubb över Atlanten ett trettiotal gånger per år. Tär inte jetlag på effektiviteten ”Inte nämnvärt. Jag behöver väldigt lite sömn och iakttar genast dygnsrytmen i destinationslandet. Det är förresten frapperande hur hämningslöst finländska näringslivshöjdare talar affärer och jobb i businessklass på flyget. Det kan vara pinsamt då det handlar om att avskeda någon namngiven direktör. Jag har ibland gått fram till dem och sagt ”Sch!”- själv skulle jag aldrig tala affärer på flyget”

Berätta om businessmannen Stefan Lindfors: hur opererar han idag ”Det är helt olika natur på businessen inom industrivärlden och businessen inom konstvärlden. Men allt är business. saju redan Karl Marx Jag har ett aktiebolag, Stefan Lindfors Ltd., som fyllde tio år i januari och har ett dotterbolag i New York. Det går nu ungefär på plus minus noll, och gick på minus ganska länge. Jag hade en stor byrå med tolv anställda i tre år här i Helsingfors och jag betalar fortfarande för de åren. Det var ingen som berättade hur man är företagare. Det är så ohvggligt mycket man borde veta och förstå för att klara sig. Jag förstår inte hur Steven Spielberg eller Bill Gates burit sig åt. Jag fick lov att trappa ner byrån. Nu har jag en handfull projektanställda som jobbar hemma på månadsersättningsbasis, och har konstaterat att jag med dagens kommunikationsteknik inte behöver någon egentlig byrå alls. Jag har inga anställda i New York, bara en liten obemannad byrå på Femte Avenyn, och en tillverkningsstudio där jag hyr utrymmen då jag har skulpturprojekt på gång.”

Det låter som en lätt organisation.

”Det är underbart. Och ju mindre man äger, desto mindre stress har man, och mindre underhåll. Jag har inte bil heller, taxi blir billigare på årsnivå - och så cyklar jag arbetande med

Stefan Lindfors i korthe « Född: 3.5.1962 i Marieham e Utbildning: Konstindustriella högskolan, inredningsarkitekt, konst.kand. 1988

Karriär: Konstindustriella högskolan 1989-91, lektor; Tekniska högskolan 1991-92, lärare vid arkitektavdelningen; Kansas City Art Institute 1993-96, professor i design; lärare och föreläsare vid konst- och högskolor i Europ och USA. Eget företag sedan 1988. e Uppdrag: inredningar (bl.a? YLEs nyhetsstudio, Marimekko-butiker, rest.

Mother), möbler (bl.a. Kemper Chair, Kiasmas barnstol), skulpturer (bl.a.

Concorde, Helsingfors-Vanda inrikesterminal), konsumentvaror (bl.a. Neste oljeflaskor, Arabias EgO, Marimekkos Alaris), scenografi, grafik, målningar e Familj: hustru Nenne Hallman, sonen Niklas, hundarna Max och Iwan

FÖRUM NR 11/98

VÄRLDEN SOM VERKSTAD

Tänker du nermontera din firma helt ”Inte på pappret. Men jag hoppas ju att den börjar gå på plus. Dom rika säger att det inte är de stora inkomsterna utan de små utgifterna. och en anställd kostar 40 000 i månaden med en lön på 15 000, vilket redan är en bra lön. Jag har inte råd med annat än bra människor - så jag har slutat med allt sådant. Nu säljer jag bara min tid, mina idéer, mitt ansvar och min signatur”

Skriver du själv dina projektkontrakt ”Nej. absolut inte. Det gör min jurist och kunden betalar juristen. Och när jag planerar en restauranginredning får kun EgO, Arabi den anlita en arkitektbyrå för ‘pappersarbetet” och jag säger hur de skall göra. Jag är riktigt stolt över dethär arbetskonceptet, som ger mig tid att fokusera på vad jag tycker om att göra”

Statens centralkommission för konst har i höst beviljat dig ett konstnärsstipendium på fem år. maxlängden idag. Vad betyder det för dig ”Det var oerhört viktigt för mig, både som erkänsla - jag var så rörd att jag grät - och helt konkret: jag behöver verkligen pengarna, jag har så kämpig ekonomi. Det är irrationellt att folk automatiskt tror att man är rik om man syns i medierna och är känd. Enligt ‘rykten” skulle jag t.ex. ha fått femtio miljoner för att designa Nestes oljeflaska… Om det skulle gå så att jag får pengar på ett eller et par års sikt, tänker jag ringa kommissionen och så får dom ge resten av stipendiet åt någon som behöver det då ”En annan irrationell myt är att begåvning och skapande förmåga är kopplade till vissa yrken. Som att en person som bestämt sig för att bli arkitekt är mer kreativ än en som blir läkare eller administratör. Min definition är att den som är duktig - på vilket område det vara må - är skapande, punkt. Antingen är man skapande eller så är man det inte, fritt formulerat efter vad [filmregissören] Fassbinder sa om sexualitet: glöm kategoriseringar som heterosexuell och homosexuell, antingen är man sexuell eller så är man det inte. Det håller jag fullständigt med om.”

Hur ser du på finländsk design idag — relativt till exempelvis 50-talet, av många ansedd som dess gyllne era ”Jag kan inte svara på hur jag ser på finländsk design. men det finns goda designers. 50-talets lyskraft berodde på att vi råkade ha fyra, fem oerhört duktiga formgivare. Det har funnits fina formgivare också senare. men hela systemet har förändrats. Det illustreras bra av Marimekko: Armi Ratia bygger upp Marimekko, hon dör, Amer köper upp Marimekko och kastar in den ena nya ledaren efter den andra och Marimekkos identitet upplöses. Kirsti Paakkanen köper Marimekko 1991 - och då räddas den för bolaget viktiga familjestämningen ”Hela konstindustrin har ändrat karaktär, och design har blivit en business på ett helt nytt sätt i hela världen. En förändring är att man börjat integrera design med andra viktiga dimensioner som hur vi vill att världen skall se ut, och hur vi skall klara oss. Gränserna mellan yrkeskategorier suddas ut, designers blir allmänanalytiker och managers, och industrin behöver dessa kompetenser. Därför är det nu en bra sits för design - och vi måste se till att de duktiga formgivare som alltid har funnits här sätts i arbete. Där vill jag göra en insats”

Det låter som långsiktsplaner ”Ja. Jag arbetar med tre skeden som formgivare. Det första skedet - med risk för att låta förfärligt narcissistisk - var då jag i slutet av 80-talet satte ordet “design” på gatan i Finland, så att fol första gången på åratal åter blev medvetna om och intresserade av design. Det var långt resultatet av att jag aktivt och dagligen gjorde bort mig i media. Första skedet var alltså semantiskt, en dokumentering så vi vet vad det gäller. Andra skedet är att jag nu vill hjälpa Finlands industri konkret med designutveckling. och då är signalen att vi ver vad vi gör. Och det tredje skedet kanske ett par tre år efter millenieskiftet - är att jag vill hjälpa Finland att mar! nadsföra sin industri. Det är det viktigaste: att marknadsföra det vi åstadkommer” Betyder fas tre att du skaffar dig formell marknadsföringsutbildning? ”Nej. Det betyder att jag använder de kunskaper och erfarenheter jag samlat och kommer att samla - med en annan fokusering än som designer. Nu försöker jag göra bra objekt med den kunska och insikt jag har om industrin: nästa steg är att gå över till andra sidan och börja jobba med hur vi i Finland skall lyckas exportera vad alla våra duktiga designers åstadkommer” Och då du är klar med tredje skedet? ”Om jag har pengar, kanske jag lägger av, och blir dyklärare eller nånting. Det är två saker jag skulle vilja ästadkomma ännu. Göra en film. Och skriva en bok. Det är bara en liten detalj: jag måste ha något att säga. Det har jag inte ännu, tror jag. Men efter tio år som samhällsplanerare och konstnär, och med lite mera år på nacken, och mera visdom och erfarenhet - då kanske jag har något att säga” ”En kopp är en kopp är en kopp” - fel.

Gertrude Steins ”En ros är en ros…” är ett definitivt misstag, likaså Freuds ”En cigarr kan ibland vara bara en cigarr”. För Stefan Lindfors är en kopp långt mer än en kopp: ett ställningstagande, ett manifest. Han ärkonceptualist, och definierar det ”För mig betyder det att man i någon form kastar ut ‘statements’, påståenden. Jag gör inte en stol för att göra en stol, eller konst för att göra konst. Jag vill säga något med dem, kommunicera en idé. Det är tillfredsställande att arbeta på det sättet. Konstnärer och designpoliser grälade i tiden om huruvida det jag gör är konst eller design. På engelska finns det ett bra ord: borderline creator. På det sättet blev jag intressant för medierna och allting tog fart. Nu har jag för mig själv,både i huvudet och på ett konkret plan, definierat mig som å ena sidan formgivare, å andra sidan konstnär.”

Resultat av designern Stefan Lindfors’ efforter som kan utvärderas i hemlandet är bl.a.Arabias kaffekopp Eg0, Marimekkos kollektion Alaris, barnstolen i Kiasmas kafé, P.0. Korhoaens stol Lindfors 01, Nestes oljeflaskor, inredningar, bl.a. Marimekkos butik och restaurang Mother (f.d. Piégon) i huvudstaden. Konstnären Stefan Lindfors skulpturer finns främst i USA, härhemma är det kanske mest omdiskuterade exemplet den ‘svävande" skulpturen Concordei inrikesterminalen på Helsingfors-Vanda flygstation.

Om Lindfors’ förslag till monument utanför Åbo domkyrka segrar - det har varit en sluten tävling för fem inbjudna konstnärer - kommer det att initiera ändlösa tyckardiskussioner. Resultatetkungörstroligen under Forums pressläggning, varför förslaget inte här kan presenteras. Det är himlatillvänt.

Konsumentvaror på kommande är bl.a. en glasserie för littala, bestick för Kackman och flera spännande produkter för Arabia, ”me de är ännu hemliga” - lansering år 2000. Mest engagerad är han i ett nytt finskt stolkoncept som lanseras i Milano i april. Utvecklingsprojektets budget har varit exceptionellt stor, alla material i stolen är återanvändbara, den kan staplas, seriekopplas, och skall bli en global produkt från starten.

I USA blev Lindfors tidigt profet i främmande land: han kallades 1993 till professor vid Kansas City Art Institute och ledde och förnyade skolans designundervisning i tre år. Utställningar och prestigeladdade designpris i USA och Europa cementerade hans rykte som formgivare och konstnär, och genererade uppmärksammade skulpturuppdrag, | september avtäcktes hans fasadlösning och fasadskulptur för Hotel Gershwin i New York.

Stefan Lindfors" designpriser inkluderar Nordens största, Väinö Tanner-priset 1992, och Good Design Award i Chicago 1995. & RA

Salen i restaurang Mother; stolarna är Lindfors O1I, designade för P OQO. Korhonen: £ ”Jag är ganska säker på att dethär är den enda stapelbara enbenta stolen i bela världen”

Barnstol för Kiasma-muséets kafé: ”Vingar för barn! Jag ville göra en stol utgående från vad barn skulle tycka om, inte en barnstol ur vuxenvinkel”

FORUM NR 11/98

Fasad och skulptur för Hotel Gershwin. Femte Avenyn/2”:e gatan i New York: “Shock treatment är ett måste om nånting skall märkas i världens största kulturlabb. Jag tror att debär lösningarna märks”

Hackman Tools salladsset I stål: ”Min salladsskål i Tools-kollektionen lär sälja bra, och en möjligast enkel produktionsprocess bar varit ett centralt kritertum”

Concorde, i inbemska terminalen på Helsingfors-Vanda flygstation: ”Det är min flygmaskin. Det finns insekter, och det finns människornas flygplan - och dethär är ett alternativ för en flygande maskin”

Fria associationer

OM LEDARSKAP: ”Man måste ha ryggrad. Är man chef, är man chef, det ingår allt möjligt otrevligt i det. Det är därför man har stor bil”

OM ANSVAR: ”Det är självkritiken som är ansvarskatalysatorn. Om man har självkritik har och tar man ansvar”

OM ÄRLIGHET: ”Jag ljuger aldrig, men vita lögner använder man om man bryr sig om sina medmänniskor, annars blir världen för brutal. Ärlighet är inte synonymt med sanningssägande”

OM LIVSPLANERING: ”Man kan inte planera sitt liv i förväg - om man inte kan leva i nuet. Man kan inte komma någonstans, om man inte beger sig dit medvetet.”

OM TILLGÅNGAR: “De flesta av mina kolleger har inkomster och är skuldfria, för mig är det tvärtom. Jag tröstar mig med att jag hunnit med en del under mitt lilla liv. Min mamma brukar säga att man skall spara lite längtan åt sig. Längtan är en rikedom uBisa [Eg] a Mm —h MD 5 Lem S 2 =R Oo = [20]

Utgiven i Forum nr 1998-11

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."