Matkonst på ny nivå

24.12.2016

Pepparkaksbak – det låter mysigt och idylliskt. I verkligheten är det ofta deg som fastnar i kaveln, mjöl över hela golvet, barn som kivas om största hjärtformen, brända pepparkakor och kristyr som inte alls bildar så fina mönster som på instagram.

Tänk om man i stället kunde låta en maskin baka ut pepparkakor av hemlagad deg, i avancerade former som man själv designat. Det kan man, om man har en 3D-printer för mat. Tyvärr är det inte årets julklapp, men om tre–fyra år kan manicken vara standardutrustning i våra kök. I alla fall om man får tro det spanska före­taget Natural Machines som presenterade konceptet med 3D-printad mat på teknikmässan Slush i november. Företaget ser framför sig ett likadant genomslag som mikrovågsugnen på 70-talet.

w_natural-machines1393497977-6308Grejen med Foodini är att man kan använda färska ingredienser. Råvarorna laddas i matkapslar med olika stora mynningar beroende på vilka figurer man vill göra. Småbarnföräldrar drömmer kanske om att servera spenatpajer formade som dinosaurier, nyårsvärdparet imponerar med en chokladdessert som liknar en champagneflaska och kalaskocken bjuder på fruktsallad i en ätbar skål med inspiration av en Aaltovas. Visst är det processat, och visst är det artificiellt. Men om man använder fräscha råvaror är det faktiskt mindre processat än mycket man hittar på butikshyllorna. Tillsatsämnen slipper man också då man själv väljer vad man rör ner i tortilladegen eller hummusen.

Då sakernas internet (IoT) är här och prylar kommunicerar med varandra kan printern konsultera din smartklocka och komponera en näringsriktig frukost, anpassad enligt om du varit ute på morgonlänk eller tagit sovmorgon.

Foodini är avsedd både för hemmakockar som vill servera lite mer fantasifulla  portioner och för toppkrögare som vill bjuda på extra finess i presentationen utan att det slukar allt för mycket tid.

w_natural-machines1409147483-0355Foodini

Vad: 3D-Printer för mat.

Vem: Utvecklas av Spanska Natural Machines.

När: En kommersiell produkt väntas finnas på marknaden om 3–4 år.

Heidi Furu text

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."