Medvetna val präglar dagens modekonsumenter mer än någonsin
av Daniela Andersson Forum 2019-01, sida 30-31, 07.02.2019
I västvärlden där alla har allt och mer än vi behöver i klädväg så gäller det att välja vem du vill stöda då du handlar. Fokusera på designer som höjer ditt välmående och stöder din egen personliga stil. Mode handlar om att må bra både utåt och i själen.
Rådet kommer från Carin Rodebjer, som utsågs till årets designer 2019 på svenska ELLE-galan på Grand Hotel i Stockholm i januari. Gotländska Rodebjer, som mottog Sveriges mest prestigefyllda modepris för fjärde gången, är också högaktuell här i Finland eftersom hon nu för första gången lanseras på varuhuset Stockmann.
”Det känns fantastiskt bra, väldigt exklusivt och spännande. Jag älskar Finland!”
[caption id=“attachment_10752” align=“aligncenter” width=“440”] Rodebjer SS19. Look från vår- och sommarkollektionen av Rodebjer.[/caption]
Carin Rodebjer sällar sig till den förvånansvärt stora skaran svenska toppdesigner som hyllar Finland, som jag som modejournalist intervjuat under de senaste tre åren. Det är lite svårt att ta till sig eftersom speciellt vi finlandssvenskar i vår tur älskar svenska modeskapare.
”Ja, jag vet att det låter som om jag fjäskar men det gör jag inte. Finsk formgivning har påverkat mitt skapande väldigt mycket. Speciellt Marimekko och deras fantastiska printdesigner har inspirerat mig.”
Rodebjer har också påverkats av den finska kvinnobilden.
”Jag läser väldigt mycket finska författare. Ni har de bästa kvinnorna, Tove Jansson och Märta Tikkanen. Ni har väldigt fin design- och kulturhistoria.”
Rodebjers bästa råd. Carin Rodebjer har studerat och bott länge i New York. Hon blev upptäckt på gatan på Manhattan då hon bar sin egen designade väska under studietiden på Fashion Institute of Technology. Varumärket Carin Rodebjer grundade hon 1999.
Vilket är ditt bästa tips?
”Det är nog att skaffa en bra kostym som går i många sammanhang och som går över tid. En kostym tar en genom mycket om man ska konkretisera.”
Rodebjer gör samtidsmode när det är som bäst och har väldigt många affärskvinnor som kunder.
”Jag är extremt intresserad av den målgruppen på grund av att det är stora utmaningar att vara affärskvinna och hur man klär sig. Man måste hålla sig inom en viss ram men ändå inte för tråkigt och man vill kanske heller inte klä sig helt manligt. Så jag har väldigt många ’suits and sets’ för just det ändamålet. Jag tycker att de är väldigt bra att förhöja och förenkla snitten i mina suits. De mjukar upp upplevelsen.”
Daniela Andersson text
Läs hela artikeln i papperstidningen.