Mer stimulans på businessresan
av Leif Bergström Forum 2009-01, sida 26-27, 29.01.2009
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
NR 1 2602
VARLDEN: USA
Mer stimulans på businessresan
När affärsresandet minskar tvingas hotell och flygbolag förbättra MODERNISTISK. servicen för att locka kunder. Vissa hotellkedjor försöker n profilera sig genom att erbjuda stimulerande hotellmiljöer medan några flygbolag tar till nya grepp för att göra resandet mindre tris för garvade affärsresenärer.
Den av Eero Saarinen designade terminalen vid JFK-flygplatse i New York hör fortfarande till demerinspire- = rande flygplatsmiljöerna. |
LEIF BERGSTRÖM IH NEW YORK
X Att på arbetsgivarens bekostnad resa till spännande, rent av exotiska platser kan låta som ett drömjobb. Men för många affärs resenärer försvinner den romantiska drömmen efter några månader.
I stället blir de bestående minnena det trägna slitet och släpandet, den sena måltiden i en oigenkännlig hotellrestaurang och det eviga väntandet på nästa plan på en ofta ogästvänlig flygplats.
Men en stor del av reseindustrin - flygbolag, hyrbilsföretag, flygplatser, hotell och restauranger - är beroende av inkomsterna från denna kräsna skara. Och med viss regelbundenhet finner branschen att den behöver ändra sina vanor och uppgradera sin servi ce för att bättre tillfredsställa dessa ofta välbetalande kunder.
Behovet av förbättringar är särskilt stort i den rådande lågkonjunkturen, när företag gör vad de kan för att hålla ner utgifterna. Ett resultat av den fortsatta globaliseringen är att affärsresandet har fortsatt att öka, fast i långsammare takt än under de gångna go-goåren. Organisationen NATIONAL BUSINESS TRAVEL ASSOCIATION spådde i en prognos publicerad för tre månader sedan att affärsresandet år 2009 bara kommer att öka med 5-8 procent. Samtidigt förutsågs flygpriserna stiga med 7-10 procent.
”För 2009 väntar vi en fortsatt minskning av tillväxten i resandet. Fortsättning ”På andra sidan finns bänkar för att låt kunderna i lugn och ro organisera mynt och nycklar och ta på bälten och skor. En lysande blå vägg är avsedd att hjälpa lugna sinnena. en av denna trend är resultatet av åtgärder som vidtas för att kontrollera kostnaderna i en svagare ekonomi. I en del företag ser viredan skarpa nedskärningar i resandet, medan andra företag budgeterat högre resekostnader för 2009. Överlag väntar vi att se en del förändringar i hur resandet planeras för att söka mesta möjliga mervärde”, säger organisationens direktör KEVIN MAGUIRE.
Roadwarriors. Affärsresenärer är ofta vana ”roadwarriors] som reser med minsta möjliga bagage, vilket de vanligen drar med sig ombord för att slippa stå och vänta vid väskkarusellerna vid ankomsten. Det gör att de slipper den senaste av turistresenärernas kostnader för incheckade väskor. Men för dem som måste dra med sig varuprover eller utrustning, försöker flygbolagen påskynda såväl incheckning som återfinnandet av bagaget.
Lågprisflyget JETBLUES nya terminal på Kennedy-flygplatsen här i New York framhålls i USA som exempel på vad som kan göras för passagerarnas relativa välbefinnan de. Känd som John F. Kennedys Terminal 5, är den nya byggnaden knuten till EERO SAARINENS ännu modernistiska skapelse som tjänade som hem för nu insomnade TRANS WORLD AIRLINES.
Från början gjorde Jetblue klart att man så snabbt som möjligt ville låta passagerare passera över trottoaren, in till incheckningen och genom säkerhetskontrollen. Företaget valde ett centraliserat system, där alla passagerare går genom en enda första kontroll för att sedan visas till bästa möjliga röntgenmaskin och metalldetektor. Tanken är att det minskar risken för irritation bland de resenärer som upptäcker att de ställt sig i den långsammaste kön. På andra sidan finns bänkar för att låta kunderna ilugn och ro organisera mynt och nycklar och ta på bälten och skor. En lysande blå vägg är avsedd att hjälpa lugna sinnena.
Men det som väckt mest uppmärksamhet är vad som ryms på andra sidan: butiker och restauranger som erbjuder mer än den vanligen smaklösa flygplatsmaten. Planeringen är resultatet av de nya säkerhetskraven, so tvingar passagerarna att infinna sig tidigare och därför spendera mer tidi terminalen. Där finns ett stekhus och en spansk restaurang, vinbaren Vino Polo, franska La Vie, korean ska Jikji Café, sushi-restaurangen Deep Blue samt tapas-baren Piquillo.
Det går också att finna tips om bättre -ännormala måltidsställen på eller nära andra flygplatser, till exempel genom webbsajter som AirlinePilotsForum.com, Chowhound. com eller FlyerTalk.com.
Stimulera högra hjärnhalvan. Försöken att locka affärsresenärerna har också lett till tillkomsten av en rad butikshotell, med mer personlig inredning, ofta med hälsoklubbar och med ett konstnärligt utbud. Avsikten är att ge vaneresenärerna ett avbrott i den monotoni de stora kedjorna så ofta präglas av, en likhet i design som kan göra det nödvändigt att kolla kartan för att försäkra sig om ifall rummet ligger i Denver eller Kuala Lumpur.
Nu har dock också de stora jättarna tagit lärdom. MARRIOTT har gått samman me butikshotell-pionjären IAN SCHRAGER för att skapa nya restauranger, barer och hälsoanläggningar med karaktär. En annan stor hotellkedja, INTERCONTINENTAL, har börjat anställa kändiskockar och har i Boston och San Francisco konstinriktade våningsplan med egen reception.
I samma anda erbjuder flera hotell nu möteslokaler som är avsedda att stimulera den kreativa högra halvan av hjärnan. W Hotels i New York har ”Etch A Sketches” och andra leksaker, aromaterapiljus och stressbollar i konferenslokalerna. Westin Crown Center i Kansas City visar pussel inför möten.
Lek och spel kan vara av fördel också för den logiska vänstra hjärnhalvan. För NEw YORK TIMES berättade DIANA PETERSON vid mjukvaruföretaget GROUP SYSTEMS att en konferens som hölls på Curtis i Denver, som projicerade videospelet Guitar Hero och serverade energidrycken Rock Star, resulterat i en 40-50 procentig försäljningsökning. Mer konventionella konferenser ledde till betydligt mattare resultat.