Utgiven i Forum nr 2021-09

Metaversum lockar, men varför?

av Stefan Lindström Forum 2021-09, sida 10-11, 18.11.2021

Taggar: Teman: metaversum

Metaversum . . lockar, me varför (0)

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 9 202 git ed ramt ata håll [och med de sociala ernas tillväxt stagnerar. u behöver techbranschen itta nästa stora produk dssynen om iseringen och big er på att stagnera.

ler tj m metaversum passar in på beskrivningen, men är de något v änst. Facebooks visio villha?

STEFAN LINDSTRÖM TEX x Teknologivärlden går just nu framåt med en otrolig fart. Nya begrepp och lösningar som decentraliserad identitet, blockkedjor, nonfungible tokens, decentraliserad infrastruktur och interoperabilitet dyker upp. Ofta har viinte ens en fungerande svensk översättning på alla dessa teknologier och trender, som ändå påverkar vårt dagliga liv mer än vad vi tror. De senaste veckorna har präglats av begreppet metaversum (eng. metaverse), inte minst på grund av Facebooks kungörelse om betydande satsningar inom området. Moderbolaget Facebook bytte till och med namn till Meta. Vad metaversum egentligen är, blir svårt att förklara på grund av att det inte ens existerar. Det är dels en dröm för framtiden om hur internet kommer att utvecklas, dels ett sätt att kapsla in några aktuella trender. Metaversum har beskrivits som en virtuell 3D-miljö vi kan gå in i-istället för att bara titta på en skärm. Egentligen är det en digital värld av oändliga, sammanlänkade virtuella gemenskaper där människor kan träffas, arbeta och umgås. Det skapas en digital verklighet som kombinerar aspekter av sociala medier, onlinespel, förstärkt verkighet (AR) och virtuell verklighet (VB) för att tillåta användare att interagera virtuellt. Användarna kan gå på en virtuell konsert, ta en resa online och köpa och prova digitala kläder. Betalningen sker via kryptovalutor. Förstärkt verklighet (eng. augmented reality) lägger till visuella element, ljud och andra sensoriska input för att förbättra användarupplevelsen.

När metaversum växer kommer det att skapaonlineutrymmen där användarinteraktioner är mer multidimensionella och intensiva än vad nuvarande teknik stöder. I stället för att bara titta statiskt på digitalt innehåll kommer användare i metaversum att kunna fördjupa sig i ett utrymme där de digitala och fysiska världarna möts. Den fiktiva verkligheten förstärks och våra sinnen triggas intill det yttersta.

Jakten på “The Next Big Thing”. Vad är då grunden till det hela? Det ter sig uppenbart att techbranschen och de överkapitaliserade investe I Techbolagen och de överkapitaliserade investerarna är i behov av nästa stora produkt eller tjänst.

Bolagen vill sälja ny hårdvara och därför är det mycket surr om Facebooks vision om att skapa et metaversum.

rarna är i behov av ”The Next Big Thing” - ett nytt ramverk, inte bara en produkt eller en tjänst eller en ny sektor. De behöver en ny vision, och metaversum passar perfekt in här. Framtidssynen om digitaliseringen och big data håller på att stagnera. Den appbaserade “Uber för X”-modellen formas om under tyngden av aldrig uppnådd lönsamhet och dess beroende av arbetskraftsexploatering. Till och med de sociala mediernas tillväxt stagnerar.

Samtidigt har den viktigaste delen av hårdvarumarknaden, smarttelefonförsäljningen, inte längre tillväxt. Om metaversum utvecklas till mainstream, skulle det kräva en massa ny hårdvara och vinstgenererande appar. Inte undra på att olika mediebolag och PR-företag fortsätter att fylla reportrars inkorgar med metaverse-buzzwords. Personligen hade jag föredragit att ”The Next Big Thing” hade varit grön ekonomi och kampen mot klimatförändring.

Jag ser även ett potentiellt paradigmskifteiatt det nu pågår en enorm rörelse för att återuppbygga webbinfrastruktur med en decentraliserad arkitektur. Den så kallade token-ekonomin och gräsrotsfinansiering ger ett användbart ekonomiskt incitament till dem som bidrar till sådana projekt, och det kommer att påskynda utvecklingen mot ett decentraliserat Web 3.0. Detta skulle skapa en helt ny utmaning för internetjättarna som dominerar alla andra former av intäktsgenerering. Kärnan i detta projekt är principen att du äger din identitet och bara du ska avgör vem som får tillgång till data du skapar. Detta representerar en fundamental inversion av Web 2.0-principerna och det kommer att definiera hur tekniska standarder utvecklas de kommande tio åren.

Abstrakt fenomen. Eftersom ingen vet hur Facebooks eller någon annans version av metaversum faktiskt skulle se ut i praktiken säljs nu egentligen bara en vision för en produkt, eller kanske mer en livsstil. Eller mer specifikt, ett ramverk för framtida produkter som är utpräglat teoretiska och abstrakta. Och det är inte heller klart vem som skulle vilja leva sitt virtuella liv på samma sätt som det fysiska livet i ett utrymme dit man kommer bara med specialglasögon som i dag varken är bekväma eller praktiska.

Det behövs även en ny diskussion om standarder, interoperabilitet och andra vägledande principer så att alla företag kan anta och bygga upp sin del av metaversen. Metaversum låter kanske häftigt, men jag tror att det kommer att ta längre än vi anar innan någonting konkret presenteras till konsumenterna. Jag är även skeptisk till att användarna skulle vara öppna för en upplevelse som den beskrivsi dag.

Artikelförfattaren har efter fem år som Finlands generalkonsuli Kalifornien utnämnts till ambassadör för teknologi och digitalisering vid Utrikesministeriet. Han medverkar regelbundet i Affärsmagasinet Forum.

AFFÄRSMAGASINET FORUM NR 8 2021

Utgiven i Forum nr 2021-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."