Miljonerna stänker i America’s Cup
av Henry Clay Ericsson Forum 2013-10, sida 10-11, 31.10.2013
NN Jat OMR 4 | |
Forum följde med hur kappseglande miljonärer lyckades fängsla publik och sponsorer med en stor show.
HENRY CLAY ERICSSON TEXT X America’s Cup är världens äldsta sporttrofé, med 162 år på nacken. Någon publikmagnet som fotbolls-VM eller Superbowl har den aldrig varit. När Oracle-datamiljonären Larry Ellison år 2010 släpade hem pokalen från Valencia till San Francisco, var stadens dåtida borgmästare Gavin Newsom måttligt imponerad. ”Två rika gubbar tävlar med två dyra båtar, so what?” Affärsmannen Larry svarade genom att läggai en högre växel.
Segt lobbande. Det var inte många år sedan hans ungerske far kläckte sitt nya, amerikanskt klingande efternamn, i invandrarkön på Ellis Island. Själv har Larry byggt upp sitt databasföretag Oracle från noll.
Först övertalade han fastighetsutvecklaren Mark Buell och riskkapitalisten Tom Perkins att stifta en garantifond på 32 miljoner dollar. Tillsammans övertygade de stadsplanerarna genom löften att rusta upp stadens ruggiga hamnkvarter, och fick stadens bygg på sin sida med löfte om 6 000 jobb.
Larrys kompisar inom försvarande klubben Golden Gate YC, kommodor Norbert Bajurin och vicekommodor Tom Ehman, förlade kappseglingsbanan på den ”naturliga arenan” längs Friscobuktens natursköna strandlinje.
are Cuper har hållits långt ute på havet. Idén med den nya varianten, med ”Nascar racing on the water” är att dra in tiotusentals åskådare varje dag. Slutligen gav hamnkontoret och kustbevakningen sitt tillstånd.
Dyra leksaker. Allting gick inte efter Larrys noter. Den utvalda typen av tävlingsbåt, AC72, blev alltför dyr och extrem. Få har lust eller råd att hosta upp de minst 100 miljoner dollar som krävs. Men tre utmanare var beredda att satsa. Nya Zeelands regering beviljade 30 miljoner dollar i stöd medan flygbolaget Emirates från Dubai igen ställde upp somlaget Kiwinas huvudsponsor. Modehuset Pradas ägare, Patrizio Bertelli Pat Bertelli, plockade fram en reslig bunt lirasedlar ur sin Gucci-plånbok för att igen utmana med sitt team Luna Rossa.
Den stora överraskningen var den svenske affärsmannen och relativa doldisen Torbjörn Törnqvist, som tjänat ihop stålarna på sitt globala oljetradingbolag Gunvor. Hans team
FLYGER MOT SEGER. Många spektakulära kamper sågs i vattnen kring Golden Gate och Alcatraz när Oracle-miljonären Larry Ellisons katamaran kämpade sig fram till förnyad seger i America’s Cup.
Artemis gjorde en alltigenom seriös satsning via Kungliga Svenska Segelsällskapet. Samtidigt torkade satsningarna av engelska, franska, koreanska och kinesiska syndikat in.
Antalet utmanare, som i Valencia 2007 var dussinet jämnt, skrumpnade alltså till bara tre: svenska Artemis, italienska Luna Rossa och Emirates Team New Zealand. Den ”Summer of Racing 2013” som utlovats började tyna bort till sporadiska solokörningar och halvdana dueller. Gäspfaktorn steg, och det mediala intresset dalade.
Larrys firma Oracle tvingades rycka in och köpa upp all reklamtid på NBC för att hålla TV-programmet i etern. Smart nog kunde han sälja den vidare åt sina egna bakgrundskrafter Puma och TAG Heuer samt åt konkurrenternas sponsorer. Hotell och sightseeingbåtar började klaga över tomma platser och kritiken blev högljudd i lokalavisorna.
Kaxig slutspurt. Men den sjunde september blev det liv i luckan. Pokalförsvarade hemmalaget Oracle Team USA var äntligen på banan med sin svarta katamaran och aggressiva rorsmannen, amatörboxaren Jimmy ”Pitbull” Spithills högerkrokar i starten väckte TV-tittarnas intresse.
De fartfyllda monstren som svepte i 40 knop kring Golden Gate och Alcatraz lockade massorna ner till stranden. Närmare 50 000 betalande åskådare vällde in på de hittills tomt gapande läktarna. Borgmästare Ed Lee började dra på smilbanden.
När Oracle fick övertaget steg det amerikanska intresset i höjden. ”Varje dag stirrade viiniengevärsmynning, men vi ryggade inte tillbaka” Spithills kaxiga stil gick hem i USA.
När segern väl var bärgad den 26 september kunde arrangörerna gotta sig åt en miljon besökare. Ögonparen på Youtube hade frossat segling i totalt 70 miljoner minuter och TV-sändningarna distribuerades till 190 länder.
Slutet gott, allting gott. Staden San Francisco var också relativt nöjd. Man frammanade äntligen viljan att satsa 180 miljoner dollar på att påla, fylla ut och snygga upp det murkna Pier 21- området, som i fortsättningen blir kryssningsterminal.
”Lagen hariett års tid hyrt hangarer, villor och hotellrum och stimulerat stadens ekonomi. Turister har lämnat en nätt slant i kassakistan”, berättar Kimball Livingstone, styrelsemedlemii St. Francis Yacht Club.
Tusen lokala småföretag samverkade att serva evenemanget. Rockband och folkmusiker spelade för publiken. Hela 750 volontärer lade ned 50 000 timmar av sin fritid. Ungefär tio ton skräp plockades upp av frivilliga städtrupper. Vi-känslan i den sociala staden fick sig en behövlig uppryckning.
San Francisco fick fin PR i TV, med snärtiga seglingar mot bakgrund av stadens kännspaka och fascinerande siluett, med Trans America-skrapan i fokus. Totalt 575 media infann sig för att rapportera om Cupen.
”I pengar beräknas evenemanget ha dragit in mellan 600 och 800 miljoner dollar till San Francisco”, summerar Stephen Barclay, chef för organisationskommittén.
Henry Clay Ericsson är frilansjournalist med kappsegling som specialitet. Han bevistade America’s Cup 2007 och 2010 i Valencia, och San Francisco iår.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 10 2013