Utgiven i Forum nr 1991-05

Mirage är ingen hägring

av Ragnhild Artimo Forum 1991-05, sida 09-11, 21.03.1991

Taggar: Teman: stridsflygplan

— Mirage 2000-35 har stor agilitet och är ett pilotvänligt plan, säger Bruno Depret, Dassault Aviations delegat i

Finland. — Femman klarar sig me en startbana på 435 m och en landningsbana på 630 m.

Mirage 2000-35 är den nya modell som offererats finska flygvapnet. Trumfässet i planets beväpning är air-to-air-missilen

MICA (angiven med rött på bilden) som kan avfyras 10 km från målet.

MIRAGE

Text: Ragnhild Artim ÄR INGEN HÄGRING!

Mirage 2000 har första gången testats i stridssitvation under Gulfkriget. De franska och UAE-styrkorna inom koalitionen deltog i luftstrider med Mirage 2000-plan. Inget blev nedskjutet. Det är en mer avancerad modell, Mirage 2000-5, som är ett av de tre korten i de finska jaktplansspelet.

ju länders luftstridskrafter kan S&S: ha fel! Det säger Bruno Depret och lyckas få utropsteckne att höras utan att höja på rösten. Depret är Dassault Aviations delegat i Finland sedan i höstas, då den legendariska franska flygkonstruktören — med bl a futuristiska Rafale oc eurorymdfärjan Hermes på sitt samvete — tillsammans med tre samarbetspartners. Thomson-CSF, Snecma och Matra upprättade ett kontor i Helsingfors, ett stenkast från industrins högborg, för att slå vakt om den franska flyg- och vapenindustrins intressen in Vän för det finska jaktplansbeslutet. Då byråns finländska sekreterare svarar “FALO” i telefonen står det för French Aero Liaison Office.

Och de sju ländernas ofelbara flygvapen? Jo: det är La France (fattas bara annat), Egypten. Förenade Arabemiraten UAE, Grekland, Indien, Jordanien och Peru. Den gemensamma försvarsnämnaren är Mirage. Första generationen, Mirage 2000, levererades till en fransk flygskvadron 1984.

Mirage 2000-5, som är en helt ny exportvariant, och tar teknosteget in i framtiden. blir exportklart 1993 och har förutom Finland också offererats till Schweiz. I Finland offertkonkurrerar femman med amerikanska F-!6 och svenska JAS-39 Gripen, i Schweiz med amerikanska F-18 Hornet.

mans del tekniska noviteter, som ger morgondagens fördelar idag — en aspekt som Gulfkrigets utgång har aktualiserat.

— Mirage 2000-5 uppfyller de ambitiösa tekniska specifikationer Finland uppställt för Luftstridskrafternas nya jaktplan, säger Bruno Depret.

Det är många inom flygvapnet som diskret har gett planet gott betyg, gärna förtroligt yttrat till franska reportrar. Enligt flera experter (nej. Forum har inte en lista över dem) är Mirage 2000-5 — offerttrions = teknologiska segrarkandidat.

Av femmans nyheter klassar Depret den avancerade radarn. den nydesignade cockpiten och displayutrustningen samt flermålstekniken som avgörande tekniska konkurrensfördelar. Den av Thomson-CSF utveckla Erfaren tuffing med nya trick

Liksom exklusiva franska viner måste väl också excellenta franska stridsplan bli bara bättre med åren — eller snarare för var generation? Självfallet. ”Proven excellence”, säger Depret. Bevisad överlägsenhet. Och för femer ma — Flermåls kapacitet är ett av de finska kraven, säger Bruno Depret. — Mirage 2000-5 har mångsidig beväpning, bla IR-, radar- och laserstyrda missiler, bomber, raketer och 30 mm kanoner — 300 möjliga konfigurationer.

10

Mirage 2000- & längd 14,6 & höjd 5.2 & vingbredd 9,1 Ö startvikt 9,5 to € maxhastighet Mach 2. & max operationshöjd 18 km € aktionsradie 3 500 km

Q max acceleration 9 de RDY puls-Doppler-radarn representerar spjutspetsteknik på sitt område, och är planets öga med en ”syn” på upp till 100 km. RDY med sk !ook down-shoot down multi-target-kapacitet fokuserar automatiskt på objekt på alla höjder och sektorer.

— Cockpiten är designad med tanke på en krävande arbetsmiljö, och bl a digital displayteknik avlastar piloten genom att den visuella informationen serveras på en Head-Up Display med kombinations- och valmöjligheter för olika missionsbehov. En färgkartritningsmod finns med i form av en Head-Down-Display.

Hälsningar från MICA!

RDY-radarn ”betjänar” jaktplanets beväpning, med möjligheter till 30 olika konfigurationer — allt helfranskt. självfallet.

Arsenalen inkluderar IR-, radar 5/1991 FORUN,

Digital displayteknik avlastar piloten genom att presentera informationen på en sk HUD, Head-Up-Display. Till utrustningen hör också färgkartritningsmod på Head-Down-Display.

och laserstyrda missiler. bomber och raketer samt två 30 mm kanoner. Superstjärnan i arsenalen är klart automatstyrda air-to-air aktivmissilen MICA från Matra. Den kan avfyras 100 km från ”mottagaren”, och är en av nyheterna i femman.

— En av de finska specifikationerna gäller uttryckligen flermåls vapensystem, konstaterar Depret.

Mirage 2000-5 har också utrustning för elektronisk jamming som i sk elektroniskt krig ger viktig kapacitet att skydda sig mot fiendens attacker.

Franska försvarsindustrin har tagit fram en egen G-dräkt för att eliminera black-outs: gravitationsvärdena under femmans flygoperationer kan variera mellan —7 och +9 G.

Vad som inte behövs för Mirage i finsk användning är utrustningen för bränslepåfyllning under flygning — men den finns.

Jaktplansaffärer handlar inte bara om jaktplan, som känt. (Forum presenterade svenska JAS-39 Gripen och det svenska samarbetspaketet i nr 1/91.) Om man som en hypotes antar att alla tre jaktplanen — Mirage, F-16 och JAS — tekniskt är fullkomligt likvärdiga (ett djärvt antagande), har bestutet ännu minst två dimensioner: pris och den bredare teknologiska och marknadsföringsnytta offertlandet kan erbjuda köparlandet. Offser kallas denna praxis. Köparlandet frågar offertlandet: Vad kan ni lova oss, om vi köper era plan? Vad köparlandet i detta speciella fall deklarerat är att offsetens — eller mera gammaldags

FORUN, 5/199 uttryckt. motköpens — värde skall motsvara planens anskaffningspris.

Denna ömsesidiga ryggskrapning har en gynnsam inverkan på det internationella samarbetet och kan för köparlandet ge teknologiöverföringseffekter som annars inte vore självklara.

— Vi erbjuder hundraprocentig industriell och teknologisk offset, säger Bruno Depret. — Och det är ingen statshemlighet att en kännbar del väntas kanaliseras genom Valmet.

En utgångspunkt i offsetkonceptet är att de Mirage 2000-5-plan som — i lyckligt fall av en order — levereras till Finland, till en betydande del är tillverkade eller hopsatta här. Det blir alltså fråga om att pruta på det helfranska, men 60 A-plan och 7 B-plan för träning är i alla fall 67 plan.

Det blir alltså framför allt Valmet som blir en viktig axel för denna offset genom intressanta underleveranser, bl a tillverkning av kompositkonstruktioner för vingarna till Mirage, reservdelar, service och hopsättning av skrov och motorer till de ”finska” planen, men också delar till Dassault Aviations passagerarplan = Falcon 2000. Och Valmet kan emotse internationell — marknadsföringsdraghjälp för sitt eget plan Redigo, som avgjort behöver det.

Bakom Mirage står faktiskt när 500 stora och små underleverantörer. vilket ger ett brett spektrum möjligheter till samarbetsformer och -områden. Frankrike, som tar den finska jaktplansaffären mycket seriöst. har å sin sida deklarerat att inga hinder för högteknologiöverföring kommer att ställas på denna axel. En central teknologibit som är aktuell är svetskunnande: Frankrike = förfogar över mycket avancerad TIG-svetsteknik för automatsvetsning av rörsystem för bl a processindustrin.

— I offseten strävar vi naturligtvis efter att skapa en möjligast bred bas för samarbetet. säger Depret. — Det är vår policy att etablera kontakter med ett stort antal företag av olika storlek och inriktning då vi förhandlar med ett högindustriellt land som Finland.

Välsignelserna av denna offset kan emotses redan förrän det stora jaktplansbeslutet tas: sålunda har Dassault Aviation redan planterat mindre underleveransorder hos olika finska företag. Målet är inte enbart psykologiskt beredning av stridsteatern — Genom sådana operationer lär de franska och finska företaget bättre känna varandra och den tekniska kulturen i respektive företag. Det ger bättre beredskap för stora senare projekt. LJ

Dassault Aviatio över 1 000 Falcon-plan.

9 Omsättning: nära 18 miljarder FRF (1989). Trenden är att rymdbiten växer och civilbiten minskar, medan militärsektorn inklusive export utgör långt över tre fjärdedelar av hela kakan.

Ö Dassault Aviation har sedan 1949, då de första Ouragan jaktplanen levererades, producerat över 6 500 militär- och civilplan för beställare i över 60 länder. På leveranslistan finns över 2 300 Mirage-plan av olika typer. oc € Nyckelprojekt idag: rymdteknologi, framför allt rymdfärjan Hermes. Nästa generationer av militär- och civilplan, bl a passagerarjet i ”mellanklassen”, Och naturligtvis honnörsprojektet Rafale.

Prototyp till futuristiska Rafale.

11

Utgiven i Forum nr 1991-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."