Utgiven i Forum nr 2016-03

Nästa Mecka för startupar?

av Sören Viktorsson Forum 2016-03, sida 22-24, 31.03.2016

Taggar: Teman: startups

Nästa Mecka för startupar?

Chicago förknippades länge med gangsters, blues och skyskrapor. Nu tar USA:s tredje största stad upp kampen med Kiseldalen vad gäller att locka entreprenörer.

SÖREN VIKTORSSON CHICAGO

X Ett samhälle mitt i den industriella strukturomvandlingens klor, som trots högklassigt kunnande inte når ända fram på grund av haltande marknadsföring. Det gäller att rita om kartan för att navigera in i framtiden. Nej, vi talar inte om Finland, utan om Chicago.

”Stadens geografiska läge, dess välutbildade arbetskraft och medvetna satsning på innovativa ekosystem gör Chicago till ett Eldorado för startups”, fastlår finländske honorärkonsuln Olavi Göös.

Molntäcket börjar sakta spricka upp när vi promenerar i Millenium Park, ett grönområde i centrala Chicago.

”Ser du konstverket därborta?” frågar han och pekar mot en jättelik formation som fungerar som en spegel. ”Den kallas i folkmun för ”The Bean" och är gjord helt av stål från Outokumpu!”

Göös är en man med en vision. Efter ett antal anställningar inom pappersindustrin i Finland samt Portugal gick flyttlasset 1999 till USA, där han främst kom att arbeta för Pöyry samt Myllykoski.

Förutom tjänsten som honorärkonsul i Chicago och delstaten Illinois, företräder pappersingenjören med examen från Tekniska högskolan i Otnäs idag Wetend Technologies (kemiska tillsatser för pappersproduktion) och konsulterar inom området pappersanläggningar.

Lite som Finland. Chicago, förklarar Göös, är märkligt nog en vit fläck för finländska företag.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 3201 ”Delvis beror det på staden själv. Jag har några gånger träffat borgmästaren och då på pekat att de borde marknadsföra sig mycket bättre”

När höga beslutsfattare från Finland besöker USA blir det nästan alltid öst- eller västkusten. Göös vision är att de också skulle besöka vad som kallas Midwest, där Chicago utgör det pulserande hjärtat.

”Inom det relativt lilla område som Chicago med omnejd utgör bor nästan 10 miljoner personer och BNP per capita är 50 procent högre än Finlands?”

Här finns utmärkta affärsmöjligheter inom alla sektorer av ekonomin som tillverkning, finans, försäkring och handel, fastslår han.

Inom affärskretsar i USA har området redan befäst sitt rykte som en raket vad gäller både high tech och innovationer; Can Chicago be the next Silicon Valley?, frågade sig härförleden ett amerikanskt entreprenörsmagasin.

”Jag skulle svara att Chicago idag är det nya Silicon Valley. Kanske inte lika stort och med mindre pengar i omlopp, men verksamheten här är mer diversifierad och det är lättare att hitta kunder”, påpekar Göös.

Nystart. En som redan hoppat på tåget är den finländske entreprenören Sampo Parkkinen. Forum träffar honom i jättebyggnaden Merchandise Mart, ett stenkast från Chicago River.

” År 2013 sålde jag mitt startupföretag RapidBlue Solutions till Chicagobaserade ShopperTrak. I samband med det flyttade jag själv hit och har sedan dess varit nära involverad som mentor för ett antal startupföretag inom ramen för det lokala ekosystemet.”

Parkkinen, som tidigare jobbade med positionsbaserad analys av konsumentbeteende, har också en vision.

På 12:e våningen av Merchandise Mart ligger 1871, ett centrum för innovativa oc = sen mestadels unga entreprenörer. Märkligt namn: år 1871 härjades ju Chicago av svåra bränder …

”Men det var också det årtal som kom att innebära en nystart för Chicago”, säger Parkkinen och berättar om sitt projekt.

”I augusti sjösätter jag ett program som ska hjälpa finländska startupföretag att ta sig in på amerikanska marknaden via Chicago”

Varför just via Chicago ”I motsats till de flesta amerikanska städer, som brukar fokusera på en eller några få industrier, är ekonomini Chicago extremt diversifierad och den breda kundbasen erbjuder stora möjligheter. Hela 33 stycken Fortune 500-företag har sina huvudkontor här, som till exempel väkända företag som Motorola, Boeing, United Airlines, McDonalds, Sears och Kraft Foods?

Vad kan locka finländska entreprenörer ”Mentaliteten här ligger mycket närmare den finländska än vad som är fallet på amerikanska öst- och västkusten. Människorna är lätta att relatera till, ödmjuka, hårt arbetande och jordnära”

NOSSHOLIIA NI40O > CHICAGO ÄR STÖRRE ÄN SCHWEI = Chicago samt omnejd utgör den 21: största ekonomin i världen, och överskugga rentav Schweiz.

= Staden banade redan på 1800-talet väg för modern råvaru- och terminshandel via Chicago Board of Trade samt Chicago Mer cantile Exchange.

= I dagpräglas Chicago av finans- och försäkringsindustri, tillverkning, medicin, bio teknik, IT och logistik.

= Liksom Finland befinner sig området i en strukturförändring där tillverkningsindustrin procentuellt minskar i volym. Därför satsar man på cleantech (vindkraft, avfallsåtervin ning) och startups.

sm Kända bolag från Chicago är Navteq, som sedermera förvärvades av Nokia, och inte minst Motorolas nättjänster, som senare blev Nokia-Siemens och numera utgör kär nan i det moderna Nokia.

= Kones amerikanska huvudkontor ligge ien förstad till Chicago, andra bolag so är aktiva i området är Fiskars, UPM, Outokumpu, SSAB-Rautaruukki, Amer (Wilson samt Golla.

PÅ KARTAN. Trots sina 10 miljoner invånare, höga utbildningsnivå och goda infrastruktur har Mellanvästern i USA länge varit underskattat bland finska företag, observerar honorärkonsul Olavi Göös invid det speglande konstverketThe Bean, som i sin helhet gjorts av finländskt stål.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 32016

NOSSYOLIIANIYOS

HJÄLP PÅ TRAVEN, Sampo-. + Parkkinen är enung entreprenör som hjälper finländska bolag att sig in på den hyperkonkurkeradel Va, amerikanska marknaden via Chicago, där mentaliféten’sägs

SN liknaden finska. Staden lyckas Aon CN mycketriktigtattraheraung, > & SA utbildad arbetskraft.

ta

VATTNET NÄRA. Utsikten över Chicagos skyline från Lake Michigan är imponerande. Staden

Chicago är perfekt för finländska företag som vill in på USA-marknaden, ack vare ett blomstrande startup-ekosystem samt överflöd av business to business-kunder inom olika industrier, tillägger Parkkinen.

Planera framtiden. Chicago har medveet lobbat för sin nuvarande ställning. Redan 2010 initierade dåvarande borgmästaren Richard M. Daley en kommitté med uppgift att främja stadens teknologiska infrastruktur. Sloganen lydde: ‘A secure future won’t happen by accident - we have to plan for it ”Chicago har förbundit sig att utveckla det lokala ekosystemet så att tillverkningsindustrin blir hörnstenen i ekonomin”

Ett exempel på detta är det nya Digital Manufacturing Design and Innovation Institute, DMDII, som invigdes våren 2015.

”Institutet är specialiserat på digitalisering och bruket av internet i tillverkningsindustrin”, berättar Göös.

Nuvarande borgmästaren Rahm Emanuel är, enligt Parkkinen, personligen starkt engagerad vad gäller startupföretagen.

”Stadens aktiva politik för att locka företag med hjälp av skatteförmåner och andra incitament gör det lättare att etablera sig här”

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 32016

Chicago upplever idag en byggboom, inte minst på grund av att ung, välutbildad arbetskraft söker sig dit.

”Detta sker samtidigt som allt fler större företag upptäcker stadens fördelar och flyttar hit. Borgmästarens senaste triumf var när GE Health Science flyttade hit sitt huvudkontor från England”, berättar Göös.

LevnadskostnadernaiKiseldalen och städer som New York är skyhöga, även med finländska mått.

Här är avsevärt billigare, såväl att bo som att bedriva affärsverksamhet” påpekar Parkkinen.

Amerikanska företagare är mycket angelägna om att den tekniska supporten ska finnas nära till hands, framhåller Göös.

”Och just för högteknologiföretag är det ju oerhört viktigt att kunna utveckla produkterna nära kunden, så att ett ömsesidigt förtroende byggs upp”.

Försprång. Här spelar tidsskillnaderna en roll. Fastlandet i USA består av totalt sex tidszoner, och mellan öst- och västkusterna skiljer det tre timmar.

71 praktiken betyder det att om kontoret på östkusten vill kontakta exempelvis Los Angeles måste det ske före klockan 14 har mitt i centrum sommartid till och med en mysig simstrand.

Chicagos läge mitt i USA ger utmärkta möjligheter att verka över hela landet utan några större problem med tidsskillnader. Därtill har staden korta avstånd till andra orter i landet, och sommartid erbjuder Finnair direktflyg från Helsingfors till O’Hare-flygplatsen.

Göös framhåller Chicagos möjligheter för finländska företagare som vill ta ett första kliv in på den amerikanska marknaden.

”Den breda och diversifierade marknaden ger finländaren chansen att först testa sina produkter i en mindre skala, för att senare ge sig på att erövra USA i dess helhet”

Parkkinen är inne på samma linje ”Det här är primärt en stad att göra business i. Är du främst ute efter fund raising skulle jag inte rekommendera Chicago”

Vill man däremot expandera sin verksamhet, få nya kunder och komma in på amerikanska marknaden kan det verkligen vara värt att överväga Mellanvästern, understryker han.

”Chicago ger en mycket bättre bild av hur den amerikanska marknaden ser ut i verkligheten än New York eller Silicon Valley. Får du igång verksamheten här är chansen stor att du hittat något som kan fungera lika bra även iövriga delar av USA?”

SJASNIOS

Utgiven i Forum nr 2016-03

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."