Nio män i en båt för ära och PR
av Ragnhild Artimo Forum 1980-02, sida 13, 06.02.1980
Taggar: Teman: båttävling
Nio mäni en båt för ära ochPR
Scab är huvudsponsor för den finländska satsninge i världsomseglingen Whitbread Round the World Race som startar i augusti 1981 och beräknas pågå åtta månader. SKOPBANK OF FINLAND kommer den Baltic 51:a som Baltic Yachts får klar i mars att heta, och cirka två miljoner mark går projektet på.
wyÖ — Vi betraktar satsningen " som i främsta hand en marknadsföringsåtgärd, säger avdelningschef Timo Silaste på Scabs marknadsavdelning. — Tidsmässigt sammanfaller Whitbread ypperligt med en period då vi intensivare än någonsin utvecklar vår utlandstjänst, och vi hoppas att genom tävlingen kunna göra vårt internationella namn, Skopbank, känt. I vidare bemärkelse kommer det finländska deltagandet att ge vind i seglen inte bara för vår småbåtsexport, utan också alla de branscher som är representerade inom ramen för båtens tekniska utrustning. Vi räknar med ett tjugotal subsponsors i den slutliga budgeten, och samarbetet med Utrikeshandelsförbundets ombudsman för båtexport.
Passar strategin
Scab och sparbankerna har de senaste åren kraftigt utvecklat företagsservicen, och har för närvarande en marknadsandel på 21 procent då det gäller små- och medelstora företag. Bland de cirka 300 finländska båtbyggarföretagen är Scab ännu starkare — nära 30 procent.
— En av våra båtbyggarkunder är Baltic Yachts, och satsningen på Whitbread-tävlingen och olika exportbefrämjande evenemang som åtföljer den, passar in i vår allmänna strategi: att med alla medel slå ett slag för våra små- och medelstora företags export, säger Silaste.
— Projektet stöder också Scabs egna reklamansträngningar utomlands. Årsbudgeten har nu legat på 200—3400 000 mark, vilket är rätt anspråkslöst, men vi har koncentrerat oss på mycket synlig annonsering i
FORUM 2/8 fackpressen, och detta har burit frukt. I samband med världsomseglingen kommer vi att utnyttja vårt sponsorskap i reklamen utomlands, men inte här hemma.
Man räknar också med att segelsportens status inom internationella bank- och företagskretsar skall ge möjligheter till affärskontakter via gemensamma intressen — ”golfvägen” så att säga.
I Rio och annorstädes
Redan i samband med övningsseglatserna på inhemska och europeiska farvatten i sommar och sommaren för starten kommer Scab att arrangera PR-evenemang i de hamnar som står på båtens program. Men i synnerhet kommer man att satsa på de hamnar båten anlöper under själva tävlingen: start- och sluthamnen Portsmouth, Kapstaden, Auckland, och för Scab speciellt intressanta Rio de Janeiro — Sydamerika är ett av bankens nya bearbetningsområden, nämligen.
Det faktum att även en annan i Finland byggd båt, en Swan från Nautor, deltar i Whitbread-tävlingen, är ägnat att öka publikintresset för vardera båtarna. I internationella segelsammanhang är Finland ju fortfarande en exotisk raritet, Är inte satsningen på en tävling som denna i exklusivaste laget med tanke på bankens företagsimage i hemlandet — Som resultat av en ökande samhällstillvändhet har bankerna redan i åratal understött bla olika slag av sport, konstaterar ‘Timo Silaste. — En viss specialisering har redan utkristalliserat sig därvidlag, så att en gruppering stöder bollsport, en annan friidrott osv. Och Scab har valt segling och Whitbread. Lika litet som gemene man deltar i OS, har gemene man möjligheter att kasta loss åtta månader utan lön för att delta i en sådan tävling som världsomseglingen. Idén är ju inte heller att publiken skall identifiera sig med sporteliten, utan inspireras av den — att själva odla någon form.
Det stora äventyret
I sann amatöranda åtnjuter SKOPBANK OF FINLANDs besättning inte lön under den åtta månade långa tävlingen, vilket ställer vissa grundläggande krav på deltagarnas personliga ekonomi.
Men ekonomiska möjligheter att delta är inte nog: kraven på navala kunskaper och färdigheter, och på samarbetsförmåga och psykisk balans ställer ribban ännu högre.
— Tävlingen ställer både båten och besättningen på hårda prov, säger avdelningschef Silaste. — Rutten går långt utanför vanliga farleder, vilket betyder att seglarna helt måste förlita sig på sin egen förmåga och uppfinningsrikedom i krissituationer. Besättningen måste stå på egna ben inte bara vad navigationskunskaper beträffar, utan också i fråga om tex meteorologi, el- och radioteknik, maskinmekanik, segelsömnad, medicin osv. Vid ett eventuellt haveri finns ingen annan hjälp än den egna att tillgå. Också de långa perioderna av isolation ställer särskilda krav på anpassningsförmågan, liksom de olikartade väderleksförhållanden seglarna kommer att råka ut för — från ekvatorialhetta till snöstormar och isberg i söder. Pressande är också medvetandet om att man för att vinna tävlingen måste komma först i mål…
Som marknadsföringsprojekt är Wbhitbread-tävlingen också utan vidare ett riskprojekt. Möjligheten finns att ett haveri eller avbrott i stället ger negativ PR — Men vi utgår från positivt tänkande, säger Timo Silaste. — Vi säger inte ”om båten kommer i mål” — vi säger ”när båten kommer i mål”. p de
Avdelningschef Timo Silaste. Första exemplaret av Baltic 51 — SKOPBANK OF FINLAND blir det tredje.