Nokia tar revansch i USA
av Carl-Gustav Lindén Forum 2016-01, sida 10-12, 28.01.2016
Nokia har klättrat tillbaka som marknadsledare inom nätverksteknologi i USA med köpet av Alcatel-Lucent, efter att tidigare ha spelat bort sin vinnande hand inom mobiltelefoner i Las Vegas.
Nokia var världens största försäljare av mobiltelefoner i hela 14 år, från 1998 då bolaget gick om sin amerikanska konkurrent Motorola till 2012 då Samsung gick förbi. Men det var i USA som bolagets utförsbacke började och där märket Nokia först försvann.
Med de globala framgångarna hade bolaget blivit arrogant och slutat att lyssna på kunderna, mobilteleoperatörerna. Nokia var ju världens största försäljare av mobiltelefoner. De telefoner som dög i resten av världen kunde väl duga även i USA. Punkt slut.
Förutom Olli-Pekka Kallasvuo har ingen högt placerad Nokiachef någonsin – anmärkningsvärt nog – varit stationerad i USA. När Kallasvuo sommaren 2006 efterträdde Jorma Ollila som vd för Nokia gav han sig själv uppdraget att återta förlorade marknadsandelar.
För lite, för sent. Ett gyllene tillfälle inföll snart. Olli-Pekka Kallasvuo fick äran att vara en av huvudtalarna vid elektronikbranschens största mässa CES i Las Vegas i januari 2007. På Las Vegas Hilton och berättade han att Nokia hade sin största närvaro någonsin på mässan och inte längre är ett elektronikföretag utan att ”upplevelseföretag”. På samma mässa gjorde Nokia år 1994 sin första riktigt globala lansering, den första telefonen i 2100-serien. Kallasvuo påpekade att Nokia sedan dess sålt 1,5 miljarder lurar och hade en nästan dubbelt större marknadsandel i världen än Motorola.
”Nokia är den odiskutabla globala ledaren inom mobiltelefoner”, sade han övertygande.
Kallasvuo presenterade den nya multimediadatorn N93i, den där märkliga kombinationen av telefon och videokamera som marknadsfördes i filmen Transformers. N93i hade även inbyggt stöd för en gratis bloggtjänst, Vox. Nokia hade ingått ett avtal med företaget Six Apart hösten innan om en ”perfekt kompanjon för multimediadatorn” och tanken var enligt Kallasvuo att folk nu kan ”dela sina liv på ett äkta webb 2.0-sätt”.
Men Vox lades ner i september 2010. En av fördelarna med tjänsten sades vara att den erbjöd OpenID, en personlig identitet som kunde användas i olika tjänster. Senare visade sig att den digitala identiteten försvann med leverantören.
Tragikomik. För Pekka Pärnänen, som då ledde tjänstebolaget Finnode i Kiseldalen, blev Kallasvuos tal en annorlunda upplevelse.
”Jag tittade på när OPK pratade och befann mig mellan gråt och skratt när han plockade upp telefoner ur fickan och visade att den här avsikten har vi, 2007 januari, vi har en sådan telefon för den och den gruppen. Han sade att han vet exakt hur amerikaner tänker för han tillbringar så mycket tid i Manhattan och det var spiken i kistan. Vid den här tiden hade Kiseldalen börjat leva med mobiler och han talade om New York. Alla tittade på varandra och undrade från vilken planet han hade kommit”, berättar Pärnänen.
Läs hela artikeln i papperstidningen eller på pekplatta!
Carl-Gustav Lindén text