Utgiven i Forum nr 1996-08

Nordiska flygbolag graviterar mot allianser

av Janne Salonen Forum 1996-08, sida 20, 29.08.1996

Taggar: Teman: flygbolag

Svenska Transwede köptes upp av norska Braathens. Hur påverkar det SAS position?

Janne Salonen

Nordiska flygbola graviterar mot allianser

LITET ÄR VACKERT, MEN STARKAST I ALLIANS. FLYGBRANSCHEN ÄR INNE I EN INTENSIV PARNINGSTID PÅ EN AVREGLERAD MARKNAD. VEM ÄR UTE EFTER VEM? OCH VEM BLIR UTAN nom den nordiska flygmarknade här under sommaren intressant transaktioner genomförts som ka innebära steg i riktningen mot ny samarbetsmönster. Detta kan få beröringspunkter med de gigantiska allianser som håller på att bildas inom flygmarknaden globalt.

Tidigare i somras har danska Maersk Air, tillhörande den stora danska A P Moller-koncernen, förvärvat estniska Estonian Air, i konkurrens med SAS. Denna affär var ur Finnairs synvinkel klart att föredra framom att SAS hade förvärvat det estniska flygbolaget. I alla händelser torde förvärvet innebära att Estonian Air på sikt blir en hårdare konkurrent till Finnair.

I en annan utveckling har norska privatägda Braathens SAFE-flygbolaget (där ägarfamiljen med samma namn fortfarande är huvudägare) förvärvat svenska flygbolaget Transwede som har konkurrerat med SAS inom svenskt inrikesflyg. Också Finnair har haft en hel del samarbete med Transwede.

Lojalitetsproblem

AP Moller-koncernen är även en betydande delägare i danska SAS-bolaget, och det skall bli intressant art se om Maersk Airs förvärv av Estonian Air innebär att A P Mollers engagemang för SAS blir mindre helhjärtat. Samtidigt verkar norrmännen i allt högre grad satsa på Braathens framom SAS. Allt detta verkar vara steg i utvecklingen där SAS allt mera börjar bli svenskdominerat.

Därmed uppstår potentialen för ökat samarbete mellan Finnair, Braathens SAFE och Maersk Air, i syfte att bilda en nordisk motvikt till SAS, som dominerar inom den nordiska flygmarknaden.

SAS med i nyckelallians

Samtidigt är en utveckling på gång globalt där ledande flygbolag ingår allianser, vilka kan vara embryon till stora multinationella flygbolag som är tänkta att operera inom en allt mera avreglerad flygmarknad.

I den ledande alliansen som håller på att uppstå ingår SAS. Denna allians leds av amerikanska United Airlines och av tyska Lufthansa, och i denna ingår förutom SAS även Thai Airways. SAS har helt nyligen stärkt denna allians genom att byta ut Continental till United som amerikansk samarbetspart. Räknat i flugna passagerarkilometer blir denna allians världens största, t.o.m. större än den allians som är i bildande mellan

Europeisk passagerartrafik Statistik över ruttflyg 199 betatda förändring

Flygbola passagerarkm mot 199 1. British Airways 93 860 8.8 2. Lufthansa 61602 I.0 3. Air France 49518 -12 4. KLM 44 458 89 5. Alitalia 31747 17.7 6. Iberia 23812 57 7. Swissair 19725 12 8. SAS 18 506 0.2 9. Turskish Airlines 9475 10.9 10. Sabena 8620 15.04 11, Finnair 8340 28.54 12. Olympic Airlines 7945 57 13. TAP-Air Portugal 776 1.7 14. Austrian Airlines 4913 19.596 15. Aer Lingus 4661 BIN Totalt 412121 784

Källa: Flight International 68.95

British Airways och American Airlines.

En tredje allians, till vilken Finnair verkar vara på väg, är den mellan amerikanska Delta och den europeiska EQA (European Quality Alliance), där Swissair, belgiska Sabena (som till hälften ägs av Swissair) och österrikiska Austrian Airlines ingår. Finnair har ett samarbetsavtal med Delta, och kanske småningom ir partner i EQA. Finnair har också ett samarbetsavtal med Lufthansa, men det är kanske inte så lönt att längre vänta så mycket av det, eftersom Lufthansa helt klart nu satsar på SAS-samarbetet i nordk riktning.

=

Air France frågetecken

Ett stort europeiskt flygbolag som hitills har blivit utanför allianserna är franska Air France, där uppmärksamheten har varit koncentrerad på de egna problemen. och på att sanera de egna förlusterna, med ändlösa tillskott från den franska staten. Med tanke på det nära samarbetet mellan Tyskland och Frankrike inom flygindustrin, kan man kanske vänta sig att Air France med tiden kommer att intressera sig för UnitedLufthansa-alliansen, Man kan nog räkna med att de här allianserna är multinationella flygkoncerner i vardande.

För Finnairs del förutsätts nu att koncernledningen är ytterst alert för de förändringar som är på gång, och lyckas med att skaffa Finnair en möjligast stark position inom dessa konstellationer. Ifall Finnair-ledningen nu sover så blir Finnair med tiden sannolikt snarast ett förvärvsobjekt. Finnair har dock goda förutsättningar i form av en stark finansiell position och en lönsamhet som för närvarande är god. &

FORUM NR 8/96

Utgiven i Forum nr 1996-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."